Transportul de suprafata pare sa se confrunte cu o revolutie din prisma modului de viata in marile orase. Se discuta din ce in ce mai des despre vehiculul electric si beneficiile mobilitatii electrice, iar aceste solutii par sa reprezinte mai mult decat reducerea poluarii prin scaderea emisiilor de noxe.
La Electric Drive, am reunit specialisti cu interese comune din domeniu alaturi de care am atins subiecte precum infrastructura unui vehicul electric, conceptele de carsharing si carpooling, dar si noile reglementari si realitati pe care companiile si comunitatile trebuie sa le ia in calcul pentru a dezvolta o strategie urbana durabila si sustenabila.
In prima sesiune a conferintei, Razvan Popa – Membru al Parlamentului European a deschis discutia, abordand subiectul mobilitatii electrice din prisma reglementarilor europene cu privire la initiativele existente si implementarea acestora in contextul mobilitatii electrice. Razvan sustine ca problema emisiilor de dioxid de carbon reprezinta o prioritate si se incearca stabilirea unor norme indreptate catre producatori, astfel incat masinile care vor fi puse in vanzare sa fie cu 0 emisii sau intr-un procent cat mai scazut. "La nivel european, numarul vehiculelor electrice reprezinta 1% din piata autoturismelor europene. Vorbim despre un procent foarte mic, insa tinta pe care dorim sa o atingem pana in 2030 este ca flota autoturismelor electrice din Europa sa atinga jumatate din intreaga flota.” Invitatul nostru subliniaza importanta unor astfel de abordari, precum si transmiterea unui mesaj coerent catre comunitati, care sa contribuie la stimularea achizitionarii masinilor electrice sau optarea pentru solutii alternative de mobilitate electrica: “In spatiul european, Romania acorda cele mai mari bonificatii la achizitionarea unui vehicul electric – 10.000 euro – masura, care a stimulat piata autoturismelor electrice. Totusi, inca discutam de o infrastructura de alimentare care nu este bine pusa la punct."
Discutia a continuat alaturi de Mihai Neacsu – Presedinte, Asociatia pentru Promovarea Vehiculelor Electrice in Romania, Membra AVERE Europa – care a prezentat beneficiile solutiei electrice de mobilitate. "Automobilul electric este flexibil, sursa mobila putand fi utilizata si accesata mult mai facil in detrimentul arderii de combustibili fosili. Costul bateriilor vor fi mai ieftine decat masinile diesel. In acelasi timp, solutia electrica este mai eficienta cu 90-95%, ciclul de viata continua sa se imbunatateasca, iar feedback-ul utilizatorilor este extrem de pozitiv si incurajator."
Bram Leusink – Consultant Sustainable Mobility, EVConsult s-a alaturat discutiei, prezentand o abordare diferita a ceea ce inseamna mobilitatea electrica la nivel european. "Deja vorbim despre mijloace de transport in comun electrice – autobuze, dar si despre vehicule destinate transportului de marfuri, precum camioanele. De exemplu, in Norvegia sau Marea Britanie, din ce in ce mai multe modele devin mai ieftine decat automobilele de tip diesel."La nivel organizational, din ce in ce mai multe companii adopta politica mobilitatii electrice ca serviciu in beneficiul angajatilor, aceasta fiind o veste mai mult decat imbucuratoare. In egala masura, costul consumului pare sa fie mult mai putin costisitor, iar din punct de vedere al infrastructurii de incarcare, Bram a adus in discutie cele trei categorii de spatii de amenajare a statiilor de incarcare – publice, semi-publice si private. "In Italia 30% dintre cladirile de birouri sunt autorizate si prevazute cu statii de incarcare."
Despre traficul din Romania, calitatea aerului si solutiile pentru diminuarea poluarii ne-a vorbit Catalin Olteanu – Director Comercial, ALD Automotive: "In contextul traficului ridicat, calitatea aerului este din ce in ce mai ingrijoratoare atat pentru autoritati, cat si pentru comunitatile locale. De aceea, au inceput sa fie luate masuri in acest sens, iar solutiile par a fi tehnologiile alternative: masini electrice sau hybrid pentru a diminua emisiile de dioxid de carbon. In 2017, Romania a fost in topul listei care mentiona tarile cu cel mai intens trafic din Europa." Mai mult decat atat, Catalin mentioneaza ca presiunea noilor standarde legislative determina lansarea noilor modele de automobile electrice, iar digitalizarea, climatul si cadrul legal conduc catre un "shift in mobilitate". De asemenea, invitatul nostru a atras atentia asupra importantei componentei de consultanta in procesul de educare a societatii, cele mai mari temeri ale potentialilor utilizatori fiind legate de infrastructura de charging care nu este suficient de bine dezvoltata: "99% din utilizatorii masinilor electrice isi incarca automobilele acasa."
Mihai Petre - Senior Manager, Consultant Fond de Mediu, Deloitte Romania a completat cele mai sus mentionate din perspectiva cadrului legislativ: "Daca vorbim despre reciclare, Romania este undeva la coada clasamentului. Totusi, Comisia Europeana pare sa fie destul de ingaduitoare."
Un alt promotor al masinii electrice, Claudiu Suma – CEO, SafeFleet a abordat tematica conferintei din experienta proprie, ca utilizator, dar si ca manager al unei flote de agenti de vanzari utilizatori de masini electrice. Claudiu sustine ca trendul se indreapta catre descurajarea utilizarii masinilor diesel si ca din punct de vedere al consumului, masina electrica folosita in oras este foarte eficienta. "Intr-un ansamblu sistematic de tip peer-to-peer, incercam sa ne desfasuram activitatea avand ca element central individul, care la randul sau sa devina promotor al tehnologiei electrice. Ne sfatuim clientii sa isi electrifice flota, sa foloseasca un sistem de monitorizare a energiei. Toate initiativele care sustin aceasta miscare vor duce cu siguranta la consolidarea conceptului de e-mobility. Un exemplu foarte clar este costruirea a doua fabrici de baterii electrice in Ungaria."
Oana Stamatin – Associate Director, Colliers Romania ne-a prezentat cateva statistici cu privire la solutiile disponibile in materie de mobilitate electrica: "Analizand hartile publice din Bucuresti si mapand statiile de incarcare din retail, amintim Dedeman care are statii de incarcare in zona de nord a Bucurestiului, dar si in tara. De asemenea, Mega Image detine 9 locatii prevazute cu statie de incarcare electrica, iar lista continua cu Lidl si din categoria producatorilor de carburanti - Rompetrol, Socar."
Am continuat discutiile alaturi de Claudia Giurgea - Director Operational/ Logistica, BRD, care a abordat tematica din perspectiva conceptului "green behavior" in randul comunitatii. Claudia considera ca grija fata de mediul inconjurator implica inclusiv o serie de politici implementate pentru promovarea mobilitatii electrice si a reducerii emisiilor.
In aceeasi nota de promovare a responsabilitatii fata de mediul inconjurator, Alexandru Filip – pilot raliu afirma faptul ca industria masinilor electrice are un impact major inclusiv in motor sport, unde progresele exista si se fac pasi importanti in aceasta directie: "Deja exista campionatul de Formula E, iar piata de masini electrice va deveni extrem de ofertanta. De exemplu, in 90% dintre cazuri eu circul cu scuter-ul, iar daca fiecare dintre noi am gasi o varianta alternativa in detrimentul masinilor traditionale, cred ca realitatea ar arata diferit."
Iordan Tonchev - Reprezentant Bulgarian Electric Vehicles Association (BAEPS) a incheiat cea de-a doua editie Electric Drive prezentand diferentele in materie de mobilitate electrica intre Romania si Bulgaria: "In Bulgaria avem inmatriculate doar 600 de masini, dintre care cele mai prezente fiind cele de tip hybrid si plug-in hybrid. De asemenea, avem 100 de puncte de incarcare in toata tara, inclusiv sistem fast charging raspandite inclusiv pe drumurile nationale."
Electric Drive, editia a II-a a surprins cele mai importante subiecte din industria mobilitatii electrice, reusind astfel sa aduca in atentia participantilor noutati si informatii utile despre progresul in ceea ce priveste rata de adoptie a mobilitatii electrice in societate.
Multumim invitatilor, participantilor si partenerilor nostri: ALD Automotive, Rent for Comfort, Biroul de Traducere Champollion, Camerei de Comert Bilaterale Bulgaria-Romania.
Sursa: BusinessMark