Ashok Kalyanswamy, Chief Information Officer la Saxo Bank, explica modul in care Covid-19 a accelerat tranzitia catre cloud si descrie trei pasi pentru a aseza firmele pe calea spre adoptarea acestei tehnologii cu succes.
Daca pandemia ar fi "lovit" acum cinci ani, firmelor de servicii financiare le-ar fi fost mult mai dificila trecerea brusca la munca de acasa. Intr-o astfel de criza, in care interactiunea fata in fata cu clientii si colegii de munca trece prin asemenea provocari, produsele si serviciile pe care le oferim trebuie sa fie complet digitale. De asemenea, pandemia a creat o multime de tulburari bruste pe piete, cu multa volatilitate, iar sistemele au fost supuse unor presiuni uriase, deoarece nimic nu a fost planificat. In acest context, o schimbare invizibila, dar extrem de importanta, a evoluat in liniste pentru a deveni eroul necunoscut al crizei Covid-19: tehnologia cloud.
Tehnologia cloud ne conecteaza indiferent de locul in care ne aflam in lume, ne ofera acces la aplicatii critice si servicii inovatoare, creeaza parteneriate in interiorul si in afara organizatiilor noastre si ne permite sa scalam un business rapid si ieftin, la cerere, pentru a spori oferta noastra de afaceri.
In timp ce un numar din ce in ce mai mare de firme de servicii financiare au migrat catre cloud de-a lungul anilor, pandemia a creat o necesitate brusca pentru o utilizare mai mare a tehnologiei, iar firmele care nu incepusera aceasta calatorie s-au grabit sa o adopte. Trecerea brusca la digitalizarea la scara, gestionarea volumelor la cerere, oferirea de servicii si produse a generat rapid o incarcatura uriasa asupra infrastructurii. Unele sisteme au fost tensionate sub greutatea cererii, trimitand un semnal de alarma pentru furnizori.
Ceea ce a demonstrat criza este necesitatea acestei tehnologii, dar si munca pe care firmele si furnizorii trebuie sa o faca pentru a le echipa pentru acest nou mod de lucru. In timp ce unele firme erau bine pregatite, altele se aflau intr-o etapa mult mai timpurie in calatoria lor in cloud, cand a lovit pandemia. Adoptarea serviciilor cloud si digitale poate parea a fi un proces simplu - cum ar fi cumpararea de spatiu de stocare cloud de la un magazin online - dar realitatea este mult diferita. Schimbarea nu se datoreaza doar tehnologiei, instrumentelor si arhitecturii fundamentale, ci necesita o tranzitie culturala si operationala mult mai mare. Deci, cum se desfasoara aceasta tranzitie in firmele aflate la inceputul calatoriei lor in cloud sau cele care inca nu au inceput acest lucru? Ca o companie care a adoptat timpuriu cloud-ul, la Saxo cunoastem provocarile tranzitiei unei organizatii mari si complexe. Din experienta, exista trei pasi critici:
• Intelegeti "de ce": una dintre principalele bariere in calea adoptiei nu este de ordin tehnic. Suntem creaturi conservatoare si este nevoie de timp pentru a ne antrena pentru noi obiceiuri. Inainte ca o firma sa se gandeasca la provocarile tehnologice, factorii de decizie superiori, care nu lucreaza neaparat in roluri tehnice si angajatii trebuie sa inteleaga "de ce" si "ce este acolo pentru ei". Pentru cei neinitiati, cloud-ul poate parea un nivel suplimentar de complexitate si ar putea parea chiar perturbator in primele etape ale implementarii sale. Cei care conduc proiectul trebuie sa expuna de ce aceasta
investitie semnificativa este esentiala pentru functionarea afacerii, ceea ce este necesar pentru afacere si, important, scopul final si modul in care duce firma la nivelul urmator.
• Gestionati riscurile si controalele: riscurile si controalele sunt vitale si necesita o analiza atenta si dezvoltarea unei infrastructuri tehnice si organizationale adaptate. Cloud-ul nu cunoaste limite, dar firmele cu o prezenta globala trebuie sa fie constiente de diferentele potentiale in reglementare si conformitate in tarile in care opereaza. Firmele trebuie sa construiasca relatii cu aceste parti pentru a se asigura ca inteleg ceea ce li se cere in diferite jurisdictii, precum si sa ia in considerare implicatiile in materie de securitate a datelor pentru a evita sa fie prinsi cu garda jos de regulile organismelor regionale.
• Stimulati schimbarile culturale: pentru ca aceasta schimbare sa aiba succes, utilizarea cloud-ului trebuie sa fie la fel de normala pentru angajati ca si utilizarea e-mailului sau a telefoanelor. Ca si in cazul oricarui instrument sau abilitate noua, instruirea si workshopurile sunt esentiale pentru aceasta schimbare. O echipa de oameni care cred in eficacitatea tehnologiei si devin utilizatori obisnuiti se va asigura ca afacerea obtine cea mai mare valoare din infrastructura, va limita riscul de erori umane si va determina rentabilitatea investitiei.
Fara acesti trei pasi, un program nu va produce beneficiile scontate. Fara educatie, personalul se va lupta in adoptarea tehnologiei si, fara sa se concentreze asupra riscurilor si controalelor, managementul si autoritatile de reglementare nu vor fi fericite, iar proiectul va esua.
Pandemia a catalizat trecerea la cloud. In noua "lume", lipsa unei strategii de migrare catre cloud ar putea fi fatala - afacerile ar trebui sa o vada ca o inevitabilitate care trebuie sa se intample, mai bine devreme decat mai tarziu. Furnizorii se adapteaza, de asemenea, la schimbarile uriase din ultimul an, ceea ce provoaca o inovatie rapida in tehnologia cloud si aplicatiile sale - a fi blocat in continuare inseamna a ramane in urma. In anii urmatori, vom analiza aceasta tranzitie la fel de importanta ca trecerea de la masini de scris la computere, sau de la scrisori la e-mail. Indiferent de stadiul in care va aflati in calatoria asta, nu a existat niciodata un moment mai important pentru a formula o strategie coerenta despre cum sa profitati la maximum de cloud.
Sursa: Saxo Bank