Negocierile derulate in cadrul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) din ultimele luni arata varietatea solutiilor obtinute, abordarea unitara a conciliatorilor Centrului, dar si un apetit diferit pentru conciliere in cazul bancilor comerciale. De la inceputul anului si pana acum au fost finalizate prin impacarea partilor 300 de negocieri, dintre care 294 cu bancile si 6 cu IFN-urile. In alte 90 de negocieri consumatorii si bancile/IFN-urile nu au ajuns la o intelegere, iar peste 100 de negocieri sunt in desfasurare.
Record valoric pentru un
credit in Euro
De la inceputul anului consumatorii au trimis catre CSALB peste 2.300 de cereri de negociere cu bancile si IFN-urile, fata de 2.117 in tot anul precedent. Cele mai multe (1.775 de cereri) sunt in relatie cu bancile si 531 in relatie cu IFN-urile. 92% din cereri au fost trimise prin intermediul aplicatiei IT de pe site-ul www.
csalb.ro sau prin email la office@csalb.ro. Restul de 8% din cereri au fost transmise prin posta sau aduse de
consumatori la sediul Centrului.
• M. I., Bucuresti : La propunerea conciliatorului Valentin Cocean banca a decis stergerea integrala a datoriei consumatorului, in cazul unui
credit in Euro cu un istoric de restructurari care nu au reprezentat un ajutor real pe termen lung. Cei 60.000 de Euro au fost stersi pentru consumatorul aflat intr-un caz social in care titularul imprumutului a invocat si o stare medicala dificila, ramanand singurul platitor in raport cu banca. In plus, rata lunara era de aproximativ 2.500 de lei, fiind cu cateva sute de lei mai mica decat veniturile. Recordul precedent pentru o negociere a unui contract in Euro in cadrul CSALB era de 44.600 de Euro.
• S. Adrian, Bucuresti: "Mi s-a pus o poprire, iar banca mi-a retras pe loc toti banii din
cont, desi avea o zi la dispozitie sa puna in aplicare decizia executorului si ar fi fost normal sa ma anunte. M-am adresat de mai multe ori bancii incercand sa le spun ca m-au lasat fara niciun ban in
cont, dar ei imi ziceau doar despre obligatiile legale si nu-mi dadeau alte explicatii. Am apelat la CSALB, iar in afara de cei 91 de lei returnati de banca (n.n. comisionul pentru plata popririi si cel de administrare a contului) cel mai important
castig au fost discutiile cu conciliatorul Valentin Cocean. Am fost ascultat, nu mi s-a dat un raspuns standard, mi s-a explicat legea si modul in care a actionat banca, mi-a dat si alte exemple sa inteleg mai bine cazul meu. Desi suma in sine nu este importanta, nu sunt absurd si realizez ca banca a facut aceste concesii in primul rand pentru faptul ca ii sunt client."
• H. Sorin, Iasi: "Am vazut ca banca imi incasase in ultimul an peste 280 de lei numai din comisioane. De unele stiam, insa cand i-am intrebat de diferenta invocau tot felul de prevederi care erau contrazise de extrasele mele de
cont. Dupa ce am apelat la CSALB mi-au dat inapoi comisionul de administrare
cont de 65 de lei, iar comisioanele de retragere vor fi zero timp de un an. Am mers pe ideea ca decat nimic e mai bine solutia asta. Chiar nu ma asteptam sa se rezolve. Am pus pe mail extrasele de
cont pe un an de zile, CSALB le-a trimis catre banca si s-a rezolvat."
• M. Mihaita, Targu Frumos: "Faptul ca banca mi-a sters toata datoria de peste 58.000 de lei a fost cea mai buna veste pe care puteam sa o primesc. Sotia a decedat anul trecut si am ramas cu acest
credit pentru care plateam o rata de 1.860 de lei pe luna. Era un
credit pe cinci ani din care am apucat sa platesc doar doi ani. Am aflat de CSALB de la un prieten care vazuse pe internet si la tv stiri despre alte cazuri. Prima data nu credeam, eram sceptic. Apoi m-am gandit ca nu ma costa nimic sa incerc. Pe doamna conciliator Alina Radu am simtit-o la fel de bucuroasa cum eram si eu, atunci cand m-a sunat sa imi spuna rezultatul obtinut. Daca as putea, m-as duce si maine in celalalt colt al tarii sa-i multumesc."
Care este asemanarea intre un beneficiu de 65 de Lei si unul de 60.000 de Euro
"Pentru ca in vara acestui an bancile au incurajat consumatorii sa se adreseze CSALB, am vrut sa vedem care sunt impresiile consumatorilor, in cateva dintre cazurile solutionate. Dupa cum observam, plaja valorica a beneficiilor obtinute este foarte mare. In acest sens le reamintim consumatorilor ca nu exista cazuri similare si nici solutii identice in cadrul CSALB. Aceste diferente ne arata ca cel mai important este ca solutia data sa multumeasca partile si sa repare problema care a aparut in derularea contractului, indiferent daca este vorba de sume mari sau doar de chestiuni de principiu.
Ne bucura faptul ca multumirea consumatorilor nu este conditionata de beneficiile obtinute in cadrul negocierilor sau de valoarea acestora, ci de profesionalismul conciliatorilor si de interesul pe care bancile il acorda propriilor clienti in cadrul concilierii. Institutiile de
credit trebuie sa inteleaga faptul ca asemanarea dintre un caz in care un consumator obtine 65 de lei si unul in care banca sterge o datorie de 60 de mii de euro tine de nemultumirea consumatorului care s-a adresat CSALB. Ambele cazuri trebuie privite cu aceeasi atentie si, din fericire, acest lucru il fac cu succes conciliatorii cu care colaboram. Ei isi dau acelasi interes indiferent de valoarea beneficiilor care pot fi obtinute, iar abordarea lor este o garantie pentru
consumatori si
banci privind impartialitatea solutiilor propuse.
Pot spune ca, mai ales in cazurile cu valori mai mici, se face simtita utilitatea CSALB. Sunt diferende pentru care, in mod normal, consumatorii nu s-ar adresa instantei de judecata, de vreme ce in instanta ar fi prea multe costuri, prea mult timp si prea multi nervi consumati in raport cu rezultatul urmarit. In plus, daca tot am facut paralela cu instanta de judecata, atat sesizarea CSALB, cat si derularea propriu-zisa a procedurilor de conciliere sunt extrem de simple si nu necesita cunostinte juridice, de specialitate, ceea ce reprezinta un avantaj important fata de derularea unor procese in fata judecatorilor", spune Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Strategiile bancilor, vazute de conciliatori
Valentin Cocean, Conciliator CSALB: "Am observat ca sunt mai multe
banci care vin cu solutii radicale, de stergere a datoriilor si deschidere catre situatiile sociale sau medicale grave. Asta ar fi o schimbare in bine pe care o pot remarca. Pe de alta parte, bancile care nu au avut apetit pentru conciliere niciodata, nu au schimbat nimic in acest an si au ramas in aceeasi zona in care nu accepta cereri sau, daca accepta, nu sunt dispuse sa faca concesii. In aceeasi categorie intra si bancile care insista intr-un mod neproductiv pe solutii care nu sunt aplicabile, precum cea in care reducerea soldului cu 30 de procente se aplica doar daca clientul bancii plateste 70% din sold in trei luni.
Identific si o strategie buna pe termen lung a unor
banci, cele care accepta in special negocieri care nu implica o problema patrimoniala a consumatorului, ci rezolvarea unei stari de nemultumire. As spune ca astfel de actiuni, cum este si cazul cu beneficii de 91 de lei, desi au in primul rand o miza de imagine pentru banca respectiva, au si o mare relevanta pentru dezvoltarea increderii intre
banci si
consumatori."
Sursa: CSALB