O banca sterge peste 43.000 CHF si inchide creditul unei familii din Bucuresti. Care este reactia consumatorului -[VIDEO] 25.06.2020 0 1593 Bancile continua sa faca importante concesii consumatorilor care se adreseaza Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). Chiar daca starea de urgenta a ingreunat activitatea si a prelungit timpul de negociere si de solutionare a unor cazuri, in aceasta perioada au fost si vesti bune pentru consumatori. Cazul unei familii din Bucuresti exemplifica atat solutiile care pot fi obtinute in cadrul CSALB, cat si contributia conciliatorilor in procesul de negociere, precum si activitatea propriu-zisa in concilierea online, care a devenit o obisnuinta in perioada restrictiilor sanitare. Astfel, o familie cu trei copii, care isi achita cu greutate ratele la doua credite denominate in CHF, la doua banci diferite, a obtinut in cadrul Centrului stergerea completa a unei datorii si reducerea cu 30% a unui alt imprumut. Toate acestea s-au intamplat in mai putin de jumatate de an din momentul depunerii primei cereri. Iata cum descrie consumatotul experienta: Sursa video: CSALB Irina, consumator CSALB: "Cand am primit solutia nu-mi venea sa cred, am zis ca nu este real. In sensul ca banca mi-a sters absolut tot creditul! Au fost putin peste 43.000 de franci elvetieni, desi initial ne doream macar o reducere. Procedura de depunere a cererii este simpla, documentele se ataseaza foarte usor in aplicatia de pe site. Am descris si conditia familiei, am pus si fotografii ale documentelor justificative pentru situatia noastra dificila. In trecut am incercat si cu procese colective, individuale, insa nu am obtinut niciun rezultat." Ce spune conciliatorul care s-a ocupat de acest caz Alina Radu este avocat specializat in drept bancar, cu experienta de peste 20 de ani in acest domeniu si cu studii juridice de prestigiu. Este conciliator CSALB din aprilie 2019, iar acest caz i se pare special deoarece rezultatul negocierii este, din punct de vedere valoric si al concesiilor facute de banca, superior cererii formulate de consumator. "Am apreciat in acest caz faptul ca banca a analizat cu atentie motivatiile consumatorului. Asta ar fi si recomandarea catre banci, in general: reprezentantii care participa la negocieri in cadrul CSALB trebuie sa aiba rabdare cu solicitarile, dar si cu nevoile consumatorului. In plus, sa cunoasca foarte bine speta si particularitatile cazului atunci cand propun o solutie, cu atat mai mult cu cat unul dintre principiile concilierii este particularitatea cazurilor si a solutiilor propuse in urma negocierilor", spune Alina Radu, conciliator CSALB. Sursa video: CSALB "Sprijinul oferit de banci consumatorilor aflati in situatii dificile nu poate decat sa ne bucure. Sunt aproape 250 de cazuri incheiate deja cu impacarea dintre consumatori si banci de la inceputul anului, in conditiile in care am trecut si inca trecem printr-o perioada dificila, in care institutiile financiar-bancare au fost asaltate cu sute de mii de cereri de suspendare a ratelor. Iata ca, dincolo de aceste probleme, bancile au ridicat si stacheta in ceea ce priveste principiile concilierii, intelegerea amiabila cu consumatorii si flexibilitatea in negociere. Cele mai mari banci din sistem si-au indrumat clientii catre aceasta metoda extra-judiciara, iar rezultatele se vad. Cu toate astea, vedem si o lipsa de mobilizare greu de inteles din partea IFN-urilor. Desi consumatorii au trimis peste 240 de cereri adresate IFN-urilor de la inceputul anului, doar 11 cereri au fost acceptate pentru negociere", spune Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB. De la inceputul anului si pana pe 23 iunie 2020, CSALB a primit 972 cereri adresate bancilor si 255 cereri adresate IFN-urilor. Pana in acest moment, 247 de cereri au fost acceptate pentru negociere de catre banci si doar 11 de catre IFN-uri. La acestea se adauga 120 de cereri solutionate amiabil (banci si IFN-uri), dupa sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat in procedura de negociere, intelegerea dintre cele doua parti s-a realizat direct). Restul cererilor sunt in faza de analiza sau au fost respinse de catre banci/IFN-uri din cauze obiective sau in mod nejustificat. In ultimii patru ani, beneficiile obtinute de consumatori in urma negocierilor depasesc 3 milioane de euro. Aproximativ 20% dintre cazurile solutionate de CSALB au beneficii ce depasesc 5.000 de Euro si au fost obtinute prin reduceri sau stergeri integrale de sold, scaderea comisioanelor sau a dobanzilor si/sau restituirea unor sume incasate in trecut.Anul trecut, CSALB a inregistrat cel mai mare numar de cereri si dosare (cereri acceptate pentru negociere) din cei 4 ani de activitate: 2.117 de cereri, 664 de dosare (cereri acceptate pentru negociere) si 244 intelegeri amiabile (intelegeri directe intre parti, dupa sesizarea CSALB). Anul acesta pare a fi anul recordurilor in materie de valoare a beneficiilor obtinute de consumatori: recordul valoric in lei (298.000 Lei stersi din datoria unui bucurestean) si recordul in CHF (52.000 CHF stersi din datoria unui consumator din Oradea) – ambele obtinute in luna ianuarie. Sursa CSALB Articole similare Credite Video Subiecte relevante CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar) credit CHF (Franci Elvetieni) Q & A