BusinessMark a organizat in data de 13 iunie 2018, la Hotel InterContinental, evenimentul reTAG: A Retail & FMCG conference for the modern world. Aproximativ 100 de reprezentanti din domeniile retail si FMCG au aflat mai multe despre cum pot gestiona provocarile si trendurile in industria in care activeaza. Moderatorii evenimentului au fost CATALIN STANCU - Managing Partner, Sfera Business si DANIEL DRAGAN - Managing Partner, BusinessMark.
CRISTINA OSIESCU - Client Business Partner, Nielsen Romania, primul speaker al evenimentului, deschide sesiunea de prezentari cu informatii legate de studii concrete realizate de catre departamentul de audit al companiei. Pe baza acestor studii, aceasta concluzioneaza ca in sectoarele retail & FMCG nu exista nicio categorie de alimente care sa fie in scadere in Romania, iar carnea si lactatele se situeaza in topul produselor consumate si achizitionate de catre romani. Totodata, aceasta adauga: "In Romania se contureaza si se accentueaza trendul sanatos: mancarurile fresh, fara conservanti si aditivi, cele lipsite de zahar, bio, lipsite de lactoza incep a fi tot mai achizitionate de catre
consumatori. Astfel, in studiul realizat de catre Nielsen Retail Audit se regasesc urmatoarele cresteri in ceea ce priveste achizitionarea produselor: alimentele fara zahar +25%, bio +27%, alimentele fara gluten +32%, alimentele fara lactoza +41%". De asemenea, competitivitatea pietei in Romania este in crestere, iar produsele vandute in perioada promotiilor inregistreaza o crestere cu 20-25% mai mult fata de perioada fara reduceri, aflam de la Cristina Osiescu. In comparatie cu tara noastra, contextul international prezinta o achizitionare mai sporita de produse in perioada de promotii cu aproximativ 50% mai mare fata de perioadele in care nu exista reduceri.
Catre sfarsitul discursului sau, Cristina Osiescu adauga concluzii legate de preferintele romanilor: "Oamenii sunt orientati catre convenience si produse premium de calitate, iar toti jucatorii din FMCG au nevoie sa ramana competitivi si sa urmareasca toate trendurile de pe piata."
Cel de-al doilea speaker al evenimentului, VALENTIN BANCU, Nordics Marketing & Trade Marketing Director - Danemarca, Norvegia, Suedia, Finlanda, Islanda, Reckitt Benckiser; Senior Trainer & Consultant, Expert in shopper strategy si customer marketing, Sfera Business, deschide discutia cu o viziune internationala asupra preturilor, afirmand ca "industria de retail americana este in scadere din cauza unor
probleme reliefate in pricing". Acesta reorienteaza discutia catre focusul principal: consumatorul – "Ce ne impiedica sa facem lucrurile mai focusate pe dorintele consumatorului, ale cumparatorului?"
In viziunea sa, aspectul care conduce catre un succes al business-ului este trecerea fluenta de la strategie la congruenta dintre activitatile tuturor angajatilor, pentru o buna colaborare. De asemenea, este importanta atitudinea angajatilor fata de task-uri, iar pentru un business de succes este importanta o conlucrare interdepartamentala, astfel incat angajatii sa aiba un share-vision comun, scopul lor sa fie acelasi: de a creste numarul de vanzari si de a creste brand awareness-ul companiei. In privinta awareness-ului, acesta completeaza "Daca nu suntem self-aware devenim incompetenti - in sensul ca vom suferi din cauza lipsei unei competente care poate fi cruciala in activitatea business-ului." Self-awareness-ul are un rol important si in activitatea de pricing: "Pentru a face un pricing corect corelat la nivelul pietei ai nevoie de urmatoarele: o orientare externa, o mentalitate deschisa, un self awareness bine-dezvoltat si, nu in ultimul rand, un model de business bine pus la punct. Este foarte important sa cunoastem ceea ce ne lipseste si ceea ce trebuie accentuat, evidentiat." Valentin Bancu ne impartaseste cateva dintre opiniile sale in ceea ce priveste Romania din perspectiva sectorului de retail, iar aici amintim: "In Romania retailul a ajuns mai tarziu, motiv pentru care suntem in urma cu cativa ani, insa vom ajunge la nivelul celorlalte state in urmatorii ani.".
In continuarea sesiunii, l-am avut alaturi pe CALIN PASCU, Fondator & Manager General, Agentia de Print. Principalul subiect abordat de acesta a vizat zona de supply chain management. Din perspectiva sa, supply chain managementul este cel ce se supune celor mai multe provocari in cadrul unei organizatii. Acesta orienteaza discutia catre buget si modul in care acesta poate fi impartit pentru a atinge toate punctele cheie ale strategiei companiei: "Este foarte greu de atins un rezultat bun atunci cand investesti foarte putin. Totodata, planul dezvoltarii bugetului se construieste tinand
cont de scopul principal: cresterea brandului si, odata cu indeplinirea acestui scop, cresterea vanzarilor.". Referitor la rezultate, acesta adauga: "rezultatul final trebuie sa fie corelat cu asteptarile clientului. In retail, aspecte precum siguranta livrarii, rapiditatea livrarii sunt esentiale, foarte importante in livrarea profesionalismului.".
ALBERT DAVIDOGLU, Business Development Director, Macromex intervine in cadrul discutiei- "M-am intrebat ce valoare pot sa adaug comunitatii de aici?" oferind apoi, exemple concrete legate de ascensiunea rapida a unui brand romanesc - inghetata Corso. Albert surprinde modalitatea prin care campaniile acestui brand au condus la un salt in topul companiilor de nisa datorita efoturilor sustinute pentru un brand awareness foarte bine consolidat: "Sansa de a reusi in aceasta piata este extrem de mare daca stii ce ai de facut. Trebuie sa te adresezi nisei de
consumatori pe care doresti sa o abordezi, sa implementezi idei concepute exclusiv pentru aceasta, pentru a-ti crea un brand awareness. Constientizarea consumatorului este foarte importanta in procesul de achizitionare a produselor". "De cele mai multe ori, produsul este achizitionat pe baza de impuls, de dorinta, iar aceste lucruri au la baza strategiile de promovare si de vanzare concepute in prealabil de fiecare companie". Din perspectiva vanzarii, acesta declara: "Pricing-ul este solutia: pornim de la pretul dorit de consumator si construim in consecinta, nu invers", completand cu perspectiva orientata catre buget: "Din punctul meu de vedere, este necesara o
investitie de cel putin 10% din cifra de afaceri pentru obtinerea unei performante".
In debutul celei de a doua sesiuni, Daniel Dragan - moderator si Managing Partner BusinessMark - il introduce pe FLORIN CAPATANA - Director Relatii Institutionale si Dezvoltare Durabila, Carrefour Romania care isi incepe discursul cu o afirmatie legata de digitalizare "Traim intr-o societate care are nevoie de utilizarea cat mai eficienta a resursei de timp, iar noi, companiile, trebuie sa venim de fiecare data cu ceva inovator care sa faciliteze acest aspect. In zona de retail: tot mai multi romani vin cu produse inovatoare din zona de nisa. Acest lucru ii ajuta in dezvoltarea business-urilor romanesti, iar clientii sunt multumiti de varietatea produselor din care pot alege". In ceea ce priveste lansarea Carrefour in sfera FMCG: "Inceputul a fost unul greu si destul de dificil. Pentru furnizori, lucrurile au inceput sa capete o alta infatisare, deoarece trendul comertului modern este unul schimbator. De asemenea, trendul crescator este prezent si in zona de non-food. Cerinta tot mai mare a consumatorului de a avea o rapiditate in achizitionare au determinat strategiile hypermarketului de a crea platforme de home-delivery, practica pe care am implementat-o si noi."
DORIN COJOCARU, Presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui mentioneaza: "In Uniunea Europeana se semneaza tratate de liber schimb, iar conditiile pe care acestea le contin vor impacta piata romaneasca. De aceea, consider ca relatia hypermarket-furnizor va fi subiect principal de discutie in urmatorii doi ani. De aceea, trebuie sa avem o strategie comuna in crearea unei bune legaturi cu furnizorii, intrucat acest sector este oricum ingust si in scadere." Referitor la consumatorii romani, acesta observa ca puterea de cumparare in Romania este inca scazuta, dar si faptul ca pe piata produselor lactate nu sunt inregistrate schimbari majore in ceea ce priveste achizitionarea si consumul de produse fata de anii precedenti. Prin intermediul presei prezente la eveniment, acesta transmite urmatorul apel: "Ma adresez in special producatorilor, furnizorilor, comerciantilor cat si partii politice: trebuie castigata increderea in produsele autohtone nationale. Politicul trebuie sa inceteze a mai legifera hotarari de Guvern care incorseteaza si reduc diversitatea de produse".
In continuarea sesiunii evenimentului, MARIUS GRIGORE - Manager Romania & Moldova, Redbull aduce in prim-plan o discutie ce cuprinde aspecte legate de urbanizare: "Predictiile pentru anul 2025 arata ca se va ajunge la un total de 37 de mega orase. Urbanizarea aduce atat oportunitati, cat si pericole atunci cand ne referim la sectoarele de retail si FMCG. Dintre avantaje, vom observa, probabil, un consumator cu venituri mai mari, mai educat, fapt ce va conduce catre o achizitionare de produse facuta la un alt nivel. In mod evident, acest lucru va conduce catre o crestere a vanzarilor produselor axate pe calitate, nu pe cantitate. (...) In ceea ce priveste dezavantajele urbanizarii sau, mai bine zis, a pericolelor aduse de catre aceasta, vom observa in viitorul apropiat o lipsa de disponibilitate a timpului rezervat achizitionarii de produse direct din magazine, lucru ce va afecta atat producatorii cat si retailerii care nu vor avea o strategie online, strategie ce le-ar putea asigura fluxul de produse vandute. Pana la acest moment, retailerii fac mai multe pentru consumatorul traditional (cel care sta la coada sa achizitioneze produsele) decat pentru consumatorul care doreste sa cumpere online." Acesta mentioneaza, totodata, perspectiva generatiei de tineri in ceea ce priveste brandurile: "tinerii nu sunt afectati in niciun fel atunci cand un brand dispare de pe piata, deoarece au alte branduri care le pot oferi acelasi tip de produse si servicii." Asadar, este importanta cresterea brand awarness-ului despre care discutase ante-vorbitorul sau.
DANIELA SIMA, Senior Trainer and Consultant, Sfera Business a realizat incheierea sesiunilor de prezentari si a expus cateva recomandari legate de strategia de negociere in relatia furnizor-buyer: "Un subiect despre care foarte putina lume vorbeste este urmatorul: Cum negociaza furnizorii cu retailerii? Pentru asta, este nevoie de a dezvolta tactici de negociere cu retailerul. De cele mai multe ori, in procesul de negociere ne blocam in cifre si statistici, insa nu ne mai orientam atat de mult catre latura umana, aspect care este foarte important in acest proces. Pentru a intelege strategia buyer-ului trebuie sa avem o discutie foarte interactiva, astfel ca este necesar sa avem multe intrebari si, bineinteles, sa dam dovada de o ascultare activa – aspect foarte important care se aplica atat pentru buyer cat si pentru furnizor in cadrul negocierii, iar acest tip de interactiune va va ajuta sa generati toate informatiile de care aveti nevoie".
Evenimentul reTAG: a Retail &FMCG conference for the modern world a surprins cele mai importante subiecte din industria retail & FMCG, reusind astfel sa aduca in atentia participantilor noutati si informatii utile legate de imbunatatirea si adaptarea acestor sectoare.
Multumim partenerilor care au fost alaturi de noi la acest eveniment: Sfera Business, Agentia de Print, Rent for Comfort.
Radio-ul oficial al evenimentului a fost: Europa FM.
Parteneri media: AGERPRES, NewMoney, PRwave, Curierul National, MoneyBuzz, Debizz, Jurnalul de Afaceri, Administratie.ro, Global Manager, Bucuresteni.ro, Roportal, Transilvania Business, Focus Energetic, Revista Valoarea, SpatiulConstruit.ro, Finzoom, IQADS, SMARK, RBE Connect, PRbox.ro, Revista Tranzit, Femei in afaceri, AngajatorulMeu.ro, Financiarul.ro, Manager Express, Financial Market, Centruldepresa.ro, Vox capital, Gazeta de stiri.
Sursa: BusinessMark