Negocierile realizate prin intermediul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) au adus un beneficiu de 1,015 milioane de euro, deopotriva consumatorilor, cat si intregului sistem bancar din Romania. Astfel, suma precizata reprezinta o diminuare a efortului de plata pentru consumatorii romani, obtinuta in anul 2018 si, in acelasi timp, permite continuarea raporturilor contractuale in care s-au angajat cele doua parti. Fata de valoarea inregistrata in anul 2017, suma din 2018 este de peste trei ori mai mare.

"Daca ne gandim ca in anul 2017 consumatorii romani au obtinut o diminuare a efortului de plata de 303 mii de euro in urma negocierilor cu bancile, cresterea inregistrata anul trecut este remarcabila. Depasirea pragului de 1 milion de euro arata, pe de o parte, faptul ca tot mai multi consumatori au ales calea dialogului prin intermediul CSALB, in schimbul rezolvarii litigiilor in instanta si, pe de alta parte, disponibilitatea bancilor de a negocia", a spus Alexandru Paunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.

Recordul valoric al anului 2018

Cel mai important caz, din punct de vedere valoric, solutionat de conciliatorii CSALB anul trecut, a fost cel al unui consumator din Bucuresti care a obtinut o reducere a efortului de plata de aprope 39.000 EUR. In acest caz, banca a acceptat eliminarea pe viitor a comisionului de administrare si restituirea comisionului de acordare a creditului. Acelasi consumator a obtinut, tot prin intermediul CSALB, stergerea soldului de 18.000 EUR pentru un incheiat cu o alta banca.



Sursa video: TVR2

In 2018, cererile catre CSALB aproape s-au triplat

Anul 2018 a adus rezultate importante : cererile venite din partea consumatorilor au depasit inca din luna octombrie pragul de 1.000 si au incheiat anul la nivelul de 1.293. In 2017 au fost inregistrate doar 505 cereri.

Numarul dosarelor constituite in anul 2018 a crescut cu 255% in raport cu numarul dosarelor formate in anul precedent: de la 214 dosare formate in 2017, la 550 dosare in 2018. Dintre aceste dosare, 90% au fost solutionate favorabil, prin intelegerea partilor.

Activitatea Centrului a fost eficientizata anul trecut si prin introducerea aplicatiei online, prin care consumatorii pot depune cererile de conciliere. De la introducerea aplicatiei, sfarsitul lunii iulie, si pana la finele anului, 365 de cereri au venit direct de pe site, cu ajutorul aplicatiei (reprezentand aproximativ 30% din numarul total al cererilor conforme inregistrate in anul 2018).

Proiecte pentru 2019

In acest an, CSALB va continua campania de informare a consumatorilor prin intermediul Caravanei CSALB. In 2018, reprezentantii Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar au prezentat beneficiile concilierii consumatorilor din Timisoara, Cluj - Napoca, Constanta si Iasi.

Anul acesta, Caravana CSALB isi propune sa ajunga si in alte orase importante ale tarii, precum Craiova, Brasov, Sibiu sau Oradea.

Consumatorii pot afla ca intreaga procedura este gratuita pentru ei si timpul de rezolvare a unui dosar este de cel mult 90 de zile. In plus, de la conciliatorii care insotesc aceasta Caravana CSALB, pot obtine informatii directe despre modul in care se desfasoara negocierile cu bancile.

Tot pentru o mai buna comunicare cu consumatorii, anul acesta CSALB va implementa si un sistem de call-center.

Sursa: CSALB