Piata creditului de consum IFN din Romania la finele primului semestru din anul 2015 01.09.2015 0 2011 Volum nou finantat prin credit IFN la 30 iunie 2015Membrii ALB, reprezentanti ai creditului de consum au acordat, in primul semestru al anului 2015, credite in valoare de 1.149 milioane Lei, in crestere cu 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut.Creditele destinate consumului personal reprezinta 91,9% din total, respectiv 1.056 milioane Lei, in timp ce creditele industriale reprezinta 5,3% (60,5 milioane Lei), iar creditele auto 2,8% (32,5 milioane Lei).Fata de aceeasi perioada a anului 2014, in domeniul creditelor destinate consumului personal, creditele de tip revolving (inclusiv cardurile de credit) au scazut de la 49% la 48%, imprumuturile de nevoi personale detin o cota de 43% avand o crestere cu 2%, iar creditele la POS au scazut de la 10% la 9%.Creditele auto acordate de companiile de credit de consum membre ALB, au fost destinate in proportie de 83% achizitiei de vehicule noi – in scadere cu 2% fata de aceeasi perioada din 2014 - si in proportie de 17% achizitiei de vehicule second hand – inregistrand o crestere de 2%.Din punctul de vedere al valorii finantate, se remarca cresterea creditelor mai mari de 10.000 Euro cu + 3% fata de aceeasi perioada a anului 2014, si cu 1% a creditelor intre 5.001 si 10.000 Euro.Creditele cu valori pana la maximum 1000 Euro si cele intre 1001 si 5000 Euro au inregistrat scaderi de 2% fata de valorile din luna iunie 2014.In ceea ce priveste ponderea creditelor pe categorii de varsta ale debitorilor, fata de aceeasi perioada a anului 2014, ponderea creditelor acordate persoanelor peste 55 de ani a crescut de la 28% la 29%, celor acordate persoanelor cu varste cuprinse intre 45 si 55 de ani a crescut de la 21% la 22%, iar ponderea creditelor acordate persoanelor intre 25 si 35 de ani a crescut de la 19% la 20%. Ponderea creditelor acordate persoanelor cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani si celor sub 25 de ani, a inregistrat o scadere de 1%, respectiv 2%.Din totalul finantarilor acordate in functie de gen si din punctul de vedere al situatiei civile a clientilor, 54% au fost credite pentru persoane de gen masculin si 46% pentru persoane de gen feminin. Dintre acestia, 63% au declarat ca sunt casatoriti, fata de 37% necasatoriti. Aceste valori sa pastrat la un nivel constant in perioada analizata.Comparativ cu aceeasi perioada a anului 2014, in functie de nivelul de educatie, ponderea creditelor acordate persoanelor cu studii elementare a crescut de la 13% la 15%, in timp ce ponderea celor acordate persoanelor cu studii medii a scazut de la 52% la 50%. Ponderea creditelor acordate persoanelor cu studii superioare s-a mentinut la 35%.In functie de venitul net al clientilor IFN care au accesat un credit de consum, categoria de venituri cuprinse intre 501 si 1000 Lei reprezinta o pondere de 47%, cea intre 1001 si 1500 Lei reprezinta o pondere de 24%, fiind urmata de veniturile intre 1501 si 2000 RON cu o pondere de 10%. Ponderi valorice cu o singura cifra si anume de 5%, 8% si respectiv 6%, se regasesc la categoriile de clienti cu venituri intre 2001 - 2500 Lei, a celor cu venituri peste 2500 Lei, respectiv a celor cu venituri sub 500 Lei.Conform statisticilor, ALB reprezinta 78% din totalul pietei creditului de consum IFN din Romania si este membra a Federatiei Creditului de Consum din Europa – Eurofinas.Sursa: Comunica ALB Romania Subiecte relevante credit auto credit de consum ALB (Asociatia Societatilor Financiare din Romania) Institutie Financiar Nebancara (IFN) Q & A