Raportul Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2020 arata ca actuala criza Covid ar putea afecta o intreaga generatie de femei antreprenor 23.11.2020 0 542 Raportul evidentiaza necesitatea unor masuri inovatoare, specifice concepute pentru a sprijini femeile antreprenor in redresarea afacerilor afectate de pandemiePandemia COVID-19 a avut un impact disproportionat asupra business-urilor detinute de femeile din intreaga lume, 87% dintre acestea afirmand ca au resimtit un impact negativ puternic. Gradul mare de reprezentare in sectoarele cele mai afectate de declinul economic, decalajul considerabil de gen privind solutiile digitale, intr-o lume din ce in ce mai virtuala, si presiunea crescuta pe fondul responsabilitatilor de ingrijire a copiilor sunt numai cativa dintre factorii care au generat vulnerabilitati speciale pentru femei. Raportul Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) 2020 analizeaza aceasta disparitate pronuntata si descrie argumentele pentru crearea unor politici la nivel international, bazate pe specificitati de gen, care sa permita valorificarea intregului potential al femeilor in business. Ajuns la cea de-a patra editie, raportul subliniaza vastele contributii socio-economice ale femeilor antreprenor din intreaga lume si furnizeaza informatii despre factorii care determina si impiedica progresul acestora. Printr-o metodologie unica, care integreaza date publice oferite de organizatii internationale de top, precum OCDE si Organizatia Internationala a Muncii, raportul MIWE 2020 include un clasament global privind avansul femeilor in business in conditii pre-pandemice, care analizeaza 58 de economii, reprezentand aproape 80% din totalul fortei de munca asigurata de femei pe plan global. Pe plan local, 27,3% dintre business-urile existente sunt detinute de femei, fapt ce plaseaza Romania pe locul 20 in clasamentul tarilor cu cel mai ridicat procent al afacerilor detinute de femei, potrivit MIWE 2020. Majoritatea tarilor si teritoriilor (34 dintr-un total de 58 incluse in raport) au scoruri sanatoase MIWE, cu indici intre 60-70, cum ar fi Noua Zeelanda, Suedia, Thailanda, Indonezia, Franta si Mexic, in timp ce 13 tari si teritorii au scoruri mai mici de 50-60, precum Japonia, Emiratele Arabe Unite, Italia si Romania, aflata in acest an pe pozitia 40. In aceste zone, conditiile antreprenoriale sunt mai putin favorabile, cu decalaje de gen mai acute in ceea ce priveste ocuparea fortei de munca, incluziunea financiara si oportunitatile academice.Existenta unor politici bazate pe criterii de gen stimuleaza succesul femeilor antreprenorCea mai performanta tara din punct de vedere economic din raportul MIWE 2020 reprezinta si un excelent exemplu de bune practici in ceea ce priveste mecanismele de sprijin dedicate femeilor, care au determinat rezultate rapide si semnificative. Pentru prima data in istoria studiului, Israel ocupa prima pozitie, asigurand cel mai bun mediu economic din lume pentru femeile, avansand de pe locul 4 ocupat in 2019. Israelul a urmarit obiectivul de a dubla numarul de femei antreprenor in decurs de doi ani, iar succesul a fost determinat de sprijinul institutional consistent acordat IMM-urilor. Scorul acordat pentru Israel privind sprijinul acordat IMM-urilor a evoluat fulminant, de la locul 42 in 2019, la prima pozitie in 2020. In mod similar, Elvetia a avansat de la pozitia a 11-a, din 2019, la locul 3 in 2020, datorita sprijinului considerabil imbunatatit pe care Guvernul il asigura IMM-urilor (cu 37% mai mult fata de 2019) si imbunatatirii perceptiei generale cu privire la antreprenoriat (cu 42% comparativ cu 2019).COVID-19 a determinat multe obstacole, dar si oportunitatiMIWE prezinta si o analiza preliminara privind ramificatiile Covid-19 asupra femeilor in plan profesional si evidentiaza politici de sprijin benefice. Desi acestea difera, de la o economie la alta, cele mai eficiente masuri presupun reducerea presiunii de pe IMM-uri, prin subventii salariale, scheme pe termen lung, scutiri fiscale si indemnizatii pentru cresterea copiilor.In mod paradoxal, raportul prezinta o perspectiva optimista pentru viitorul femeilor antreprenor. Acesta arata ca pandemia s-ar putea dovedi a fi un catalizator pentru progresul exponential al femeilor in afaceri si o oportunitate de a corecta prejudecata inerenta de gen, in cazul in care factorii de decizie vor sprijini initiative in acest sens. Pentru a ilustra acest lucru, studiul are la baza o serie de argumente, precum:• Intr-o perioada in care teama de esec si barierele culturale inca le impiedica pe unele femei sa se implice mai puternic in business, COVID-19 a evidentiat capacitatea femeilor de a fi lideri in circumstante extraordinare. Femei-lider, precum prim-ministrul Jacinda Ardern din Noua Zeelanda, Angela Merkel, cancelarul Germaniei, si Sanna Marin, prim-ministrul Finlandei, au condus unele dintre cele mai de succes eforturi in limitarea efectelor virusului, in timp ce au reusit sa inspire incredere, calm si ordine. Aproape jumatate (47.8%) dintre femeile antreprenor spun ca sunt motivate de dorinta de a contribui la binele societatii, astfel ca impactul acestor lideri nu poate fi subestimat• Femeile din sectorul de business au demonstrat deja o adaptabilitate extraordinara, in ciuda obstacolelor intalnite – 42% dintre acestea si-au digitalizat modelul de business si 34% au identificat noi oportunitati de la declansarea pandemiei. • „Urmatorul normal” prezinta o oportunitate unica pentru eliminarea barierelor existente, determinand o crestere a gradului de participare in business in randul femeilor. Dincolo de multiplicarea inegalitatilor cu care femeile in afaceri se confrunta – de la decalajul digital de gen la incluziune financiara – COVID-19 a fost un stimul puternic pentru progresul structural. De exemplu, inainte de pandemie, disparitatea financiara de gen la nivel global s-a situat la aceleasi valori timp de aproape un deceniu. COVID-19 a determinat insa un progres in aceasta privinta – guvernul britanic a deschis conturi bancare pentru 1,2 milioane de persoane in doar 2 zile pe perioada de apogeu a pandemiei, in timp ce 11 milioane de lucratori necalificati din Brazilia au solicitat deschiderea de conturi de economii pentru a putea primi fonduri de urgenta guvernamentale.Raportul arata ca implicatiile acestor aspecte sunt extrem de importante, demonstrand, inca o data, potentialul neexplorat al femeilor lider si evidentiaza rolul pandemiei in accelerarea solutiilor progresiste. Exploatarea acestui moment si promovarea initiativelor destinate diminuarii decalajului de gen vor fi esentiale in atingerea potentialului femeilor si reducerea sumei de 172 trilioane de dolari pierdute la nivel global (Conform Bancii Mondiale), din cauza diferentelor de venit obtinute, pa parcursul vietii, de femei comparativ cu barbatii. Angajamentul Mastercard in ceea ce priveste promovarea incluziuniiSue Kelsey, Vicepresedinte Executiv, Global Consumer Products and Financial Inclusion, in cadrul Mastercard, a declarat: „O criza va evidentia intotdeauna vulnerabilitatile sistemului, iar Covid-19 a facut acest lucru din plin. Am vazut amploarea uimitoare a inegalitatilor cu care se confrunta femeile in afaceri. Insa, spre deosebire de orice alta recesiune economica, Covid-19 a pregatit, de asemenea, terenul pentru progrese considerabile, si am vazut ce poate fi realizat atunci cand aceste initiative sunt tratate cu prioritate. Cu toate acestea, suntem suficient de curajosi sa profitam de ocazie, sa ascultam datele prezentate in MIWE 2020 si sa actionam in consecinta? Sau ne vom agata de un sistem esuat si vom permite pandemiei sa reduca progresul? Acestea sunt cateva intrebari esentiale pe care decidentii trebuie sa le aiba in vedere atunci cand contureaza planurile pentru redresarea economica. Guvernele, Serviciile financiare si companiile trebuie sa ofere programele de sprijin, solutiile si inovatiile potrivite, care faciliteaza succesul femeilor antreprenori in noul normal la nivel global”.Raportul MIWE este doar un element al misiunii Mastercard de a stimula avansul categoriilor deconectate si dezavantajate, prin angajamentul de a sustine femeile antreprenor si micile intreprinderi prin programe precum Start Path sau Path to Priceless. In 2020, Mastercard si-a extins angajamentul privind incluziunea financiara la nivel mondial, prin obiectivul de a integra 1 miliard de oameni si 50 de milioane de business-uri micro si mici in economia digitala pana in 2025.Ca parte a acestui efort, Mastercard se va concentra pe asigurarea de solutii care vor ajuta 25 de milioane de femei antreprenori sa isi dezvolte afacerea, sprijin care se va materializa prin initiative de finantare, mentorat si dezvoltarea de tehnologii inclusive. Sursa: Mastercard Articole similare Financiar Q & A