Recomandari pentru consumatorii de servicii financiar-bancare 11.07.2017 2 1860 In urma analizei solicitarilor formulate de catre clientii care se adreseaza Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), in contextul demersului nostru impartial de a contribui la educatia financiara a consumatorilor, formulam urmatoarele recomandari adresate celor care intentioneaza sa contracteze un credit de la o banca sau de la o institutie financiara nebancara (IFN):inainte de incheierea unui contract de credit (cu o banca/IFN) cititi intotdeauna cu atentie intregul document care va este prezentat, inclusiv eventualele note explicate, aflate in subsolul paginilor/la finalul documentului;in masura in care exista termeni specifici domeniului bancar pe care nu ii intelegeti sau pe care ii intelegeti doar partial, solicitati consilierului de clientela (de la banca/IFN) sa va explice clar care este sensul acestor termeni;in masura in care explicatiile primite de la consilier nu v-au lamurit pe deplin, este bine sa solicitati ajutorul unei persoane specializate in acest domeniu (cu pregatire juridica sau economica, de obicei), astfel incat sa fiti pe deplin lamuriti asupra continutului fiecarei clauze din contract; fiecare clauza pe care nu ati inteles-o la data semnarii contractului poate reprezenta un potential risc pe parcursul derularii acestuia, mai ales in cazul contractelor incheiate pe durate lungi de timp;acordati atentie mai ales capitolului referitor la costuri: dobanzi, comisioane, dobanzi penalizatoare etc.; fiti siguri ca ati inteles modul lor de calcul si la ce anume se raporteaza aceste costuri: la soldul initial al creditului, la soldul curent etc.;in masura in care nivelul acestor costuri se raporteaza la diferiti indici de dobanda interbancara de tipul: LIBOR, EURIBOR, ROBOR etc. cautati surse de informatii referitoare la evolutia acestora pe FinZoom.ro: http://www.finzoom.ro/statistica/indici-de-referinta. In acest mod, veti avea o imagine mai clara asupra evolutiei nivelului de dobanda, si, implicit, a posibilei evolutii a costurilor viitoare asociate creditului contractat;de asemenea, acordati atentia cuvenita garantiilor constituite in favoarea bancilor/IFN-urilor: imobilele/bunurile mobile/veniturile, aduse in garantie (ipoteca/gaj) de catre clientii debitori sau de catre garantii acestora, constituie primele bunuri care pot fi urmarite si valorificate de catre banci/IFN-uri, in situatia in care se vor declansa procedurile de recuperare (de executare silita);discutati direct si in cel mai scurt timp posibil cu banca/IFN ori de cate ori intampinati dificultati de rambursare a ratelor de credit conform scadentarelor primite/graficelor de rambursare;nu uitati ca, in orice faza a raporturilor dumneavoastra contractuale cu bancile/IFN-urile, puteti apela la serviciile gratuite ale CSALB pentru a va solutiona diferendele ce pot aparea: o puteti face direct/personal sau puteti fi reprezentati de avocati (in acest caz, onorariul este suportat de consumatori). De asemenea, puteti fi reprezentati de asociatiile de protectie a consumatorilor din care faceti parte sau de catre alte terte persoane (in ultimul caz fiind necesara si o imputernicire notariala).Reamintim faptul ca CSALB este o entitate independenta, apolitica, non profit, de interes public, infiintata prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2015. Scopul CSALB este de a administra infrastructura necesara solutionarii alternative a litigiilor dintre consumatori si institutiile financiar-bancare in mod echilibrat, rezonabil, rapid si in afara instantei, prin colaborare cu experti in domeniul financiar-bancar (conciliatori) care, in functie de procedura aleasa de parti, pot propune sau impune o solutie de rezolvare a litigiului.Sursa: CSALB Articole similare Credite Subiecte relevante clienti clauze abuzive CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar) comisioane contract de credit credit Q & A