• 65% dintre europeni nu s-au autentificat niciodata in aplicatia mobila a bancii folosind amprenta digitala sau recunoasterea vocala.
  • 73% dintre europeni considera ca bancile trebuie sa livreze cele mai noi tehnologii catre clienti. Cu toate acestea 70% dintre europeni inca viziteaza sucursalele pentru a accesa servicii de la furnizorul bancar principal.
  • Romanii sunt printre cei mai constienti, la nivel european, de beneficiile pe care le-ar putea avea prin impartasirea datelor. 54% dintre romani sunt de acord sa comunice datele privind conturile lor bancare unor terti furnizori din zona de tehnologii financiare.
Al saptelea studiu international ING pe tema atitudinilor fata de tehnologii financiare dezvaluie interesul crescut si continuu al consumatorilor pentru inovatii in tehnologie, dar si un grad de reticenta in adoptarea imediata a acestora.

Directiva europeana PSD2 (Directiva Serviciilor de Plati revizuita) ofera posibilitatea de comunicare a datelor privind conturile bancare, cu permisunea clientilor, unor furnizori terti, precum tehnologiile financiare, ceea ce a condus la aparitia conceptului de "open banking". Nivelul de constientizare privind aceste servicii si beneficiile lor este inca redus, media la nivel european fiind de doar 32%. Unele tari arata entuziasm fata de acest concept, precum Gemania (61%), Austria (57%) si Romania (54%).

La polul opus, 63% dintre olandezi declara ca nu ar vrea ca datele lor sa fie impartasite, aceeasi abordare fiind intalnita si in Belgia (62%) si Cehia (56%). Potrivit studiului, pentru adoptarea noilor tehnologii financiare, acestea trebuie sa fie compatibile cu stilul de viata al utilizatorilor si sa poata fi folosite in moduri cat mai simple si rapide.

Consumatorii, la nivel european, se asteapta ca bancile sa le ofere un spectru larg de servicii financiare, insa ritmul de adoptie a acestora nu este echivalenta cu ritmul de inovare. Aproape 75% dintre respondenti se asteapta ca lor sa le livreze cele mai noi tehnologii, iar patru din zece sutin ca de cand au inceput sa utilizeze diverse aplicatii pentru administrarea banilor, obiectivele lor financiare sunt mai clare.

Persoanele care utilizeaza dispozitive (tablete, telefonul mobil, smartwatch-uri) declara ca isi administreaza mai usor finantele personale si au o evidenta mai clara asupra cheltuielilor. Astfel, 63% dintre acestia sustin ca isi verifica mai frecvent conturile bancare, 28% considera ca isi asuma mai putine riscuri cu banii si 33% ca se gandesc mai constient la cheltuieli.

Pe de alta parte, o treime dintre europeni sunt de parere ca lor este prea ambitioasa prin introducerea unor servicii pe multiple dispozitive, sustinand ca nu au nevoie de mai multe canale pentru a interactiona cu .

Opiniile divergente pornesc, in mare parte, de la lipsa increderii in tehnologie si a grijilor privind securitatea atunci cand utilizeaza noi functii. Doar jumatate dintre europeni (53%) considera ca functia de recunoastere faciala este sigura, iar 23% dintre acestia sunt de parere ca recunoasterea vocala nu este sigura. In topul preferintelor respondentilor din toate tarile analizate se situeaza optiunea de autentificare cu doi factori (70%), urmata de amprenta digitala (66%) si o parola puternica (62%).

"Multi dintre noi utilizam acum dispozitive multiple pentru a ne administra banii, cand suntem in deplasare, si de pe diferite platforme. Majoritatea respondentilor manifesta interes fata de noile tehnologii, insa ezita, in prima instanta, cand vine vorba de adoptarea efectiva a unor noi solutii pentru gestionarea finantelor personale. Cele mai frecvente griji sunt legate de securitate, confidentialitate si mentinerea controlului asupra deciziilor financiare.

Odata cu trecera timpului, daca aceste noi tehnologii isi demonstreaza utilitatea si castiga increderea consumatorilor, este posibil sa inregistreze o evolutie rapida, asa cum a fost si in cazul mobile banking-ului. Consumatorii declara ca isi doresc ca bancile si institutiile financiare sa dezvolte noi solutii prin care isi pot administra mai bine banii, desi ezita sa le adopte imediat." Jessica Exton, specialist in stiinta comportamentala in cadrul ING.

Europenii manifesta reticenta fata de solutii automatizate de banking. In medie, 61% dintre acestia nu se simt confortabil ca un program digital sa faca in locul lor si 35% dintre acestia refuza sa primeasca recomandari de la robo-consultanti cu privire la cheluieli. Romanii sunt mai dechisi, si in abordarea acestui subiect, fata de media europeana. 21% dintre romani au declarat ca ar fi multumiti ca un program digital sa ia decizii de in locul lor, in timp ce in Austria si Luxemburg doar 10% dintre respondenti au raspuns afirmativ.

Folosirea aplicatiilor mobile bancare este acum o practica extrem de uzuala, insa nici acestea nu s-au bucurat de succes imediat dupa lansare, in prima etapa existand, de asemenea, un grad de reticenta din partea utilizatorilor. Aceeasi evolutie ar putea fi intalnita si in cazul programelor digitale de consultanta (robo-consultanti) si in ecosistemul de tip "open banking".

Sursa: ING