Solutionarea Alternativa a Litigiilor Bancare: 5 dosare finalizate si inca 112 in lucru 21.07.2016 2 1511 Din luna martie si pana la finalul lunii iunie, in 5 din cele aproape 120 de dosare aflate in diverse stadii de analiza sau solutionare s-au pronuntat deja hotarari pe care consumatorii le-au agreat, iar ele au si fost puse deja in aplicare.Niciun consumator nu a contestat pina acum solutia propusa de conciliator. Fiecare decizie a fost pronuntata in maximum 30 de zile, fata de termenul legal de 90 de zile. De retinut este ca toata procedura SAL este gratuita pentru consumatori.In 4 luni, la Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor Bancare s-au inregistrat 117 solicitari concrete. Dintre ele, 94 au fost primite pe e-mail si 23 au fost depuse la sediul CSALB. Acestea au fost distribuite aleatoriu catre conciliatorii colaboratori ai centrului. Cele mai frecvente solicitari venite din partea consumatorilor sunt:restituirea comisionului de risc perceput pentru un credit; rescadentarea creditului; diminuarea ratei lunare; rate considerate de catre consumator ca fiind marite de comerciant in mod abuziv; returnarea comisionului de administrare care – in perceptia consumatorilor – a fost retinut in mod nejustificat;comision de monitorizare credit, alte comisoane de risc considerate de consumatori ca fiind abuzive; eliminarea comisioanelor lunare de urmarire si de administrare; restituirea sumei ce a rezultat din marirea marjei dobanzilor, in mod excesiv, in acceptiunea consumatorilor; reducerea marjei si inghetarea cursului valutar la data incheierii contractului de credit (in CHF); declararea creditului ca fiind scadent anticipat, fara respectarea conditiilor contractuale; calcularea si plata ratelor in lei, la cursul de schimb de la data incheierii contractului; clauze calificate de catre consumatori ca fiind abuzive, privind aplicarea unor dobanzi penalizatoare; radierea inregistrarilor din biroul de credit etc.79 de cereri au fost inregistrate in cadrul procedurilor SAL, dintre acestea 42 fiind clasate;37 de cereri se gasesc in:faza de filtru (verificarea documentelor) – 21 cereri;in 16 dosare se deruleaza Procedura SAL cu propunerea unei solutii din care: 14 dosare complete aflate in diferite faze de solutionare;In 5 cazuri (din cele 14 dosare) s-au pronuntat deja Hotarari, iar in toate cazurile consumatorul a considerat solutia favorabila, aceasta fiind deja pusa in aplicare – nu a existat niciun caz de contestare a Hotararilor pronuntate;In 2 cazuri (din cele 14 dosare), consumatorul nu a acceptat Nota de solutionare propusa de conciliator, unul din motive fiind acela ca solicitase deja comerciantului solutionarea litigiului prin dare in plata. 1 dosar in faza preliminara – se asteapta confirmarea conciliatorului de catre parti 1 dosar in faza preliminara – consumatorul s-a retras, deoarece a ajuns la o intelegere cu comerciantul.CSALB a demarat activitatea operationala de solutionare alternativa a litigiilor in data de 01.03.2016, data la care s-a inregistrat prima cerere de la consumatori.Pe site-ul www.csalb.ro gasiti informatii privind:Regulamentul de organizare a Centrului de Solutionare Alternativa a litigiilor in Domeniul Bancar si de functionare a Colegiului de Coordonare;Regulile de procedura privind:Procedura SAL finalizata cu propunerea unei solutii; Procedura SAL finalizata cu impunerea unei solutii;Colegiul de Coordonare;Lista Conciliatorilor;Numar scurt de contact: 021 9414, accesibil zilnic, in intervalul orar 12,00 – 15,00;Informatii diverse, utile pentru consumatori si comercianti.Sursa: Comunicat CSALB Articole similare Credite Subiecte relevante CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar) comisioane Q & A