Studiu Euler Hermes: Un drum greoi pentru sectorul auto, intre volume slabe, reglementari stricte, inovatii perturbatoare si incertitudini comerciale 18.07.2019 0 643 Euler Hermes, liderul global in asigurarea de credit comercial si recunoscut specialist in domeniul garantiilor si al colectarii creantelor, prezinta un studiul privind evolutia sectorului auto, care are o valoare la nivel mondial de 5.800 miliarde de dolari si are un risc mediu.In 2018, la nivel mondial vanzarile de autoturisme si productia de automobile au inregistrat primele scaderi din ultimii noua ani, iar 2019 se asteapta sa ramana provocator pentru industria automobilelor.Vanzarile de vehicule noi usoare ar trebui sa scada in SUA (-2% pana la 16,8 milioane de unitati), din cauza finantarii mai putin sustinute si a unei concurente sporite cu piata second-hand in crestere. In China, cea mai mare piata de autoturisme (reprezentand mai mult de 29% din vanzarile globale anul trecut), vanzarile au inceput in 2019 intr-un ritm lent si ar trebui sa beneficieze treptat doar de o redresare a increderii consumatorilor in ceea ce priveste stimulentele fiscale si mandatele de emisie - doua aspecte care au condus la prima scadere a vanzarilor dupa aproape trei decenii, in 2018. Piata UE se va stradui sa evite stagnarea pe tot parcursul anului si va avea performante lunare volatile in vanzari, comparativ cu turbulentele de anul trecut cauzate de introducerea Procedurii de testare a vehiculelor usoare armonizate la nivel mondial (WLTP).Inasprirea reglementarilor, de la interzicerea traficului si restrictiile de acces in orase la standarde stricte in ceea ce priveste poluarea, continua sa intensifice tranzitia pietei. Presiunea este ridicata in Europa, prin punerea in aplicare a certificarii privind emisiile ecologice de transport rutier (RDE) in septembrie 2019, dar si tintele de CO2 stabilite pentru 2020, 2025 si 2030 cu amenintari de sanctiuni financiare. Expertii Euler Hermes se asteapta la o scadere mai rapida a vanzarilor de motorina si la o mai rapida lansare a noilor modele conforme cu noile reglementari, care vor mentine inregistrarile globale ale VE (vehicule electrice) la o crestere de doua cifre. Cu toate acestea, costurile aferente de cercetare si dezvoltare, implementare industriala, marketing se bazeaza pe marjele de functionare si pot determina anumiti actori sa isi adapteze portofoliile si capacitatile de productie prin investitii si inovare in masini conectate si autovehicule autonome.In acelasi timp, sectorul ramane in continuare vulnerabil la turbulentele majore provocate de politica comerciala Brexit si SUA, amenintarile cu privire la tarifele SUA la importurile de automobile din UE (pana la 25%) si la potentialele schimbari din China. Ne asteptam ca negocierile sa se finalizeze pana la sfarsitul primului semestru al anului 2019. Rezultatele sunt incerte, dar au potentialul de a tulbura comertul international cu autovehicule si strategiile actuale de punere in aplicare si interconexiunile lantului de aprovizionare ale actorilor globali.Sectorul auto in RomaniaOarecum in contradictie cu evolutiile din statele dezvoltate, in Romania sectorul auto trece printr-o perioada favorabila, cu cresteri consecutive in ultimii cinci ani ale achizitiilor de masini noi la nivel local. Plusul de 20% inregistrat in 2018 fiind urmat de 6% crestere in primul trimestru al anului 2019 ar putea marca inca un an pozitiv. Principala parghie de crestere ramane exportul, numarul de masini exportate depasind semnificativ numarul de masini importate an de an, asigurand un excedent comercial semnificativ in balanta de plati.Revenind la tendintele globale, propensitatea consumului catre masinile pe benzina in dauna celor diesel se confirma si local, ponderea primelor crescand spre 2/3 din total fata de circa 55% in 2018. De asemenea, masinile electrice si hibrid cresc ca pondere, dar inca nu detin un volum semnificativ.Impactul cel mai puternic asupra industriei auto europene in urmatorii ani este foarte probabil sa apara nu datorita Brexit si nici ca urmare a impunerii unor restrictii tarifare in relatia cu Statele Unite, ci din alinierea la propriile regulamente ale Uniunii Europene de limitare a emisiilor de carbon.Astfel, celor 20% necesar a fi reduse pana in 2021 li se adauga inca 15% pana in 2025, respectiv 37.5% pana in 2030 – peste asteptarile initiale (-30%) ale producatorilor.In lumina acestor constrangeri, a necesitatii prezervarii marjelor intr-o industrie ciclica aflata intr-un stadiu tarziu al ciclului economic, asteptarile pentru piata europeana sunt de crestere cu 2.6% a pretului mediu in perioada 2019-2020, respectiv o scadere a inregistrarilor de masini noi cu 3.1%, ceea ce ar echivala cu o scadere de aproape 3 miliarde EUR in vanzarile de masini.Cu o pondere numai a Germaniei de peste 40% atat in exporturi, cat si in importurile de vehicule cu motor, Romania nu poate ramane imuna la schimbarile mai sus estimate la nivel continental. Desi producatorii globali de automobile au acumulat rezerve-tampon importante incepand cu 2010, iar in cazul celor activand in Europa incepand cu anul 2014 – crestere anuala de 16% in vanzari, respectiv 22% in profituri operationale intre 2015-2018 – presiunile pe venituri si marje se vor intensifica.Pentru mentinerea indicatorilor financiari in limite rezonabile, este de asteptat ca producatorii sa-si exercite in ultima instanta forta de negociere superioara in relatia cu furnizorii captivi atat la nivelul marjelor de profit, cat si al gestionarii capitalului circulant.La ce trebuie sa fim atenti?Scaderea vanzarilor de vehicule usoare pe pietele de top din SUA, China, Europa si declinul rapid al vehiculelor diesel.Momentul de crestere a vehiculelor electrice in Europa si schimbarile in mediul de reglementare, in special subventiile publice pentru vehiculele electrice si interzicerea motoarelor cu combustie interna.Inovarea in conducerea autonoma si in noile servicii de mobilitate, care stimuleaza cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare, investitiile in active fixe, piata de fuziuni si achizitii si parteneriatele cu diversi furnizori.Strategiile producatorilor si ale lantului de aprovizionare ca raspuns la incertitudinile Brexit si la amenintarile SUA asupra tarifelor.Subsectoare:Producatorii de automobile: Producatorii se confrunta cu o presiune puternica din partea concurentei globale: diversificarea geografica, lansarile de modele inovatoare si ajustarile costurilor de operare raman o strategie esentiala pentru a proteja profitabilitatea si a finanta cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare, capex, M&A si parteneriate necesare pentru transformarea industriei.Furnizori de autovehicule. Cel mai adesea furnizorii inregistreaza o crestere mai mare a veniturilor si a rentabilitatii comparativ cu producatorii. Tranzitia de pe piata este de a creste continutul tehnic pe masina si de oportunitati, dar pentru a reduce drastic necesitatea unor componente (adica a motorinei).Punctele forte ale sectorului autoIntensificarea apetitului consumatorilor pentru vehiculele alimentate cu energie alternativa si noile servicii de mobilitate.Diversitatea nevoilor locale (adica masini de oras in China, pickups in Thailanda).Cererea dinamica pe pietele emergente (o crestere a clasei de mijloc, o rata scazuta a echipamentelor), sustinand perspectivele pe termen mediu ale pietei.Cererea de modelele premium si vehicule sportive (SUV) mai mari, care sustin profitabilitatea producatorilor de automobile.Expertiza actorilor stabili pe probleme de diferentiere (de exemplu design), de productie si de lant de aprovizionare.Punctele slabe ale sectorului autoIncetinirea nevoilor de reinnoire si a prevalentei de conducere mai mici in randul tinerei generatii in orasele mari ale pietelor mature.Propunerea de valoare a vehiculelor electrice pe termen scurt, datorita costului bateriei, gamei de actionare si extinderii retelei de incarcare.Intensificarea cerintelor de mediu (poluare, emisii de CO2) care necesita investitii grele si care determina preturi ridicate la masini.Dependenta de vanzarile de masini noi pe baza masurilor publice (subventii, scutiri de taxe), a politicilor monetare (costul imprumutului), a preturilor petrolului (costurile de functionare) si a preturilor pe piata de mana a doua.Cresterea competitiei de catre giganti si start-up-uri in domeniul tehnologiilor de conducere conectate si autonome.Principalii jucatori:TaraRolRisc sectorStatele Unite#1 importatorA#2 producatorRisc scazut#3 exportatorGermania#1 exportatorC#2 importatorRisc sensibil#4 producatorChina#1 producatorB#3 exportatorRisc mediuJaponia#2 exportatorA#3 producatorRisc scazut Sursa: Comunicat Euler Hermes Articole similare Economie Subiecte relevante piata auto creante Q & A