Studiul EOS "Comportamente de plata europene" 2015 22.09.2015 0 1511 Romanii dau dovada de un comportament de plata imbunatatit fata de anul trecutFacturi platite la timp din ce in ce mai des / Insa companiile sunt precaute in ceea ce priveste viitoarele tendinte in practicile de plata Rata platilor in randul consumatorilor romani s-a imbunatatit semnificativ. In prezent, 75% dintre facturi sunt platite la timp, ceea ce inseamna o crestere de 5 puncte procentuale peste nivelul de anul trecut. Acestea sunt doar cateva dintre informatiile furnizate de studiul EOS intitulat "Comportamente de plata europene" 2015, realizat de catre institutul de cercetare a pietei TNS Infratest. In cadrul acestui studiu au fost intervievati 2.800 de factori de decizie din 13 tari europene. "Economia romaneasca isi revine incet-incet dupa criza financiara globala", declara Georg Kovacs, Director General EOS KSI Romania. "Factori precum scaderea treptata a inflatiei si o usoara scadere a ratei somajului au un efect pozitiv asupra situatiei economice si, prin urmare, asupra sigurantei platilor".Acest lucru se reflecta, de asemenea, in durata mai scurta a intarzierilor de plata: dupa expirarea termenului de plata normal, clientii isi achita datoriile scadente mult mai repede comparativ cu anul trecut. Daca in 2014 companiile trebuiau sa mai astepte inca 19 zile pentru efectuarea platilor din partea clientilor persoane fizice si 33 de zile pentru sumele datorate din partea clientilor corporativi, in prezent, intarzierile au ajuns la 12, respectiv 24 de zile de la incheierea termenului stabilit."In ciuda tendintei pozitive, numarul intarzierilor de plata si a platilor neonorate inca nu a atins un nivel acceptabil din punct de vedere economic", continua Kovacs. Potrivit studiului EOS, din cauza intarzierilor inregistrate in lantul de plata, companiile au de suferit de pe urma profitului in regres si a numeroaselor probleme de lichiditati, chiar daca acestea sunt putin mai mici comparativ cu anul anterior.In ciuda acestui aspect, in cele mai multe cazuri, companiile romanesti nu au stabilite structuri speciale pentru managementul creantelor.16% dintre companiile de tip B2C care au participat la studiu nu au procese standardizate pentru recuperarea creantelor. Este cel mai mare procent din toate tarile Europei de Est. Pana acum, majoritatea companiilor (B2C: 57%, B2B: 62%) si-au folosit propriile resurse pentru incasarea creantelor. Numai 27% din companiile B2C si 32% din companiile B2B si-au externalizat integral sau partial procesul de management al creantelor catre specialisti in colectarea debitelor. "Colaborarea cu specialisti in domeniul colectarii debitelor restabileste nivelul lichiditatilor si le permite companiilor sa se concentreze pe activitatea pe care o desfasoara", afirma Kovacs. Potrivit studiului EOS, companiile care lucreaza deja cu un specialist in colectarea debitelor apreciaza in mod special know-how-ul furnizorului de servicii, asigurarea lichiditatilor precum si economiile generate. "Doar cateva companii au recunoscut acest lucru pana acum; cele mai multe dintre ele sunt preocupate de inregistrarea unor costuri suplimentare", afirma Georg Kovacs.Cu toate ca practicile de plata ale clientilor romani s-au imbunatatit fata de anul trecut, companiile implicate in studiu au fost precaute in ceea ce priveste estimarile pe doi ani. Cei mai multi respondenti (49% din companiile B2C si 45% din companiile B2B) presupun ca efectuarea la timp a platilor va stagna. Pe de alta parte, numai 27% (B2C) si 33% (B2B) dintre companii se asteapta la o noua crestere a platilor efectuate la timp.Sursa: Comunicat de presa EOS KSI Romania Articole similare Financiar Economie Subiecte relevante clienti companii private criza financiara Q & A