Adevarata Solutie pentru Criza Francului Elvetian? Interviu cu un Expert BNR 29.01.2015 3 1981 De la inceputul crizei francului elvetian se cauta solutii pentru cei aflati in dificultate, foarte grea misiune fara sa creezi dezechilibre cu potential periculos in sistemul bancar si discriminari intre titularii de credite in diferite monede.Dar si sa fie gasita, solutia ar fi una terapeutica, poate inlatura unele efecte negative, dar nu ataca ceea ce multi analisti considera ca reprezinta cauza profunda a acestei crize si premisa aparitiei altora de acelasi fel: lipsa educatiei financiare."Criza francului elvetian este generata si de nestiinta omului. Atunci cand ai pasit intr-o banca trebuie sa stii cu cine sa vorbesti si sa intelegi ce ti se spune. Acolo unde este o dobanda prea ridicata la economisire sau prea scazuta la imprumut, fata de dobanda pietei, e un semn de intrebare.Cand exista diferente mari, nefavorabile, trebuie sa te intrebi cine le suporta. Institutia de credit, ca orice societate comerciala, este interesata sa isi vanda produsele si serviciile bancare si sa obtina un profit, nu e o institutie de binefacere. Clientul trebuie sa isi faca socoteala si sa nu rezolve doar o problema de moment", apreciaza Ligia Golosoiu, expert principal in cadrul BNR si doctor in economie.Avem o problema de educatie financiara: "In opinia mea, ea ar trebui inceputa din frageda copilarie. De pe la 3 anisori, atunci cand copiii incep sa percepa notiunea de banut. Imediat ce copilul spune ca vrea o bomboana, mama trebuie sa ii explice ca nu poate fi obtinuta decat daca ea munceste, obtine banii necesari pentru cumpararea bomboanei si nu numai.Scolarii de astazi, respectiv actualii si viitorii consumatori de produse si servicii bancare, trebuie sa fie mai bine informati si pregatiti, sa-si formeze o gandire si un mod de abordare corect, atunci cand se vor confrunta cu astfel de probleme si, nu in ultimul rand, sa aiba abilitatile necesare pentru a purta o discutie, in calitate de client, cu un specialist, astfel incat, apoi, sa poata lua decizia singuri, in perfecta cunostinta de cauza", ne-a declarat Ligia Golosoiu.In 2013, BNR a incheiat un parteneriat pe 4 ani cu Ministerul Educatiei pentru introducerea la invatamantul primar a unei discipline optionale de educatie financiara. Grupul tinta al proiectului: elevii de clasa a 3-a si/sau a 4-a.Ligia Golosoiu a coordonat colectivul pentru intocmirea programei scolare - invatamant primar si a scris auxiliarele curriculare necesare predarii acestei noi discipline.N-a fost o misiune usoara pentru un cadru didactic universitar care a scris cursuri pentru studenti:"Programa scolara aprobata de Ministerul Educatiei e flexibila si se poate face fie doar un an de studiu, fie doi, la latitudinea invatatorului, o ora pe saptamana. Suntem in al doilea an de cand se preda acest curs. In primul an, l-au urmat peste 13 mii de copii din 32 de judete si Bucuresti, iar in actualul an scolar avem inscrisi peste 44 de mii de copii si cam 2.000 de dascali, adica 11% din populatia scolara a tarii aferenta acestei grupe de varsta si de 4 ori mai multi inscrisi decat in anul scolar precedent."Alegerea cursului se face de catre parinti si profesori, intr-o sedinta care trebuie organizata, in mod normal, in perioada ianuarie - iunie a anului in curs, pentru anul scolar viitor."Sigur ca uneori invatatorii sunt reticenti in fata unei materii noi. Am intalnit invatatori de toate varstele care fie au fost foarte deschisi, fie au respins din start ideea. E poate mai usor sa predai ceea ce faci de o viata, de exemplu, lectura sau folclor.Invatatorul pentru predarea acestui optional nu trebuie sa aiba cursuri in domeniu, el are la dispozitie un ghid de predare care contine programa scolara, cu planificarea orelor, planurile de lectie, fisa de evaluare si un dictionar de termeni financiar-bancari si un CD cu toate lectiile.Elevii primesc un manual si un caiet. Toti cei inscrisi in proiect, elevi si dascali, au primit gratuit cartile si caietele necesare. Deci pe parinti si pe invatatori nu-i costa nimic", a explicat Ligia Golosoiu.Ministerul Educatiei a aprobat programa, avizeaza materialele date copiilor, iar BNR plateste materialele. Dar nu pe toate. "Exista o decalare intre perioada in care se face bugetul si perioada in care se alege optionalul, intotdeauna am avut mai multi inscrisi in proiect decat bugetul alocat. Dar nu am vrut sa refuzam pe nimeni. Si atunci am recurs la ajutorul unei asociatii nonprofit, care are in structura ei profesori universitari si studenti de la ASE, care fac voluntariat. Aceasta asociatie a strans din donatii si sponsorizari diferenta de bani necesara acoperirii numarului de copii inscrisi in proiect.De exemplu, anul acesta avem peste 46.600 de copii si dascali, iar BNR, prin bugetul alocat, a asigurat contravaloarea cartilor pentru 25 de mii de copii. Diferenta a fost acoperita din sponsorizari acordate de banci, companii si chiar persoane fizice", spune Ligia Golosoiu.Sigur ca nu e usor sa faci educatie financiara unor copii de clasa a 3-a sau a 4-a. Materia poate parea arida: "Daca ii spui copilului adevarul si defintia corecta, pana la urma el asimileaza. Dar copiii nu invata mecanic niste defintii si teorii. Se preda sub forma de poveste. Manualul este scris intr-un limbaj simplu, cu mult dialog si cu multe desene specifice varstei.Mama mea a fost invatatoare si imi aduc si acum aminte cum imi spunea ca frazele trebuie sa fie scurte, pe intelesul copiilor: subiect, predicat, complement", povesteste Ligia Golosoiu.Si povestea din manual incepe cu Ionut si Alexandra, ghizii ajutati de personaje importante precum banutul, leul, centul, bancomatul."Ii invatam ca nu au existat banii de la inceput, le explicam trocul, cu exemple. Apoi facem o scurta istorie a banilor, in lume si in special in Romania. Care sunt felurile banilor, banconte si monede, cum sa ii recunoastem, cum si din ce sunt confectionati, cine sunt personalitatile de pe bancnote?Dar nu ii invatam doar valoarea nominala, ci si felul in care parintele ii obtine, prin munca, deci valoarea lor in munca.Ii invatam si despre valuta, euro si dolarul, pentru ca acesti copilasi vor pleca si in strainatate si nu trebuie sa se mai izbeasca de problemele cu care ne-am confruntat noi in anii '90.Apoi, le vorbim despre economisire. Imi povestea cineva din Suceava ca parintii sunt incantati dupa ce tot maruntisul din casa dispare intrucat copiii il aduna in pusculita. Apoi ei invata ca, atunci cand pusculita e plina, merg impreuna cu mama la banca si deschid un cont.Ii invatam despre dobanda si cele doua feluri de dobanda. Li se predau cateva notiuni despre instrumente plata, cum ar fi cecul, dar si diferenta dintre cec ca instrument de plata si CEC Bank. Le-am vorbit si despre servicii bancare electronice - cardul: ce este, cum se foloseste, ce e un POS".Sunt si multe proiecte practice, care imbina elemente de educatie financiara cu elemente de antreprenoriat: "Sa realizam o pusculita, ce strangem in ea, de ce, ce facem dupa ce avem o suma. Au facut o macheta de bancomat, am fost foarte surprinsa, erau tastele, au simulat un card, un copil spunea: ai grija sa tii minte PIN-ul si sa nu-l spui nimanui.In alta clasa, simulau prin joc la magazin, aveau o casa de marcat jucarie, scanau pretul, puneau produsele in cos si la sfarsit invatatoarea le-a spus: n-ati uitat ceva? Bonul fiscal, sigur!, si-au dat tot ei seama. E important sa-i inveti pe copii de mici ca atunci cand cumpara ceva trebuie sa ia bonul fiscal, asa combati evaziunea.In vizitele mele prin tara pentru monitorizarea proiectului, am vazut si un calcul de factura la o clasa a treia din Bacau. Cine a emis-o, catre cine se ducea, cum erau insiruite produsele, TVA. Sigur nu stiau sa faca toate calculele, dar nu ele sunt importante in aceasta faza.Copiii realizeaza si produsele necesare vanzarii unor felicitari, podoabe, martisoare cu ocazia targurilor specifice. Banii obtinuti din vanzare sunt dati copiilor de la scolile speciale. Iata, deci, invata sa fie si generosi, sa se gandeasca la copilul mai defavorizat", povesteste Ligia Golosoiu.Anul trecut a fost organizata si o prima etapa a "Olimpiadei micilor bancheri", in Dambovita si Prahova, inclusiv cu scopul de a verifica cunostintele dobandite de copii in urma cursului optional."Subiectele date au fost asa de simple. Unul dintre ele a fost de gandire logica si creativa. Ce poti desena sau ce slogan poti folosi pentru a atrage un copil sa depuna/economiseasca bani la "Bancuta eurofurnica". Si un copilas a scris: vino la banca mea, pentru ca ofer dobanda la credit atat si la depozit atat. Sigur ca procentele erau invers si banca sigur falimenta, dar important este ca el stia ca exista doua tipuri de dobanda."Anul acesta olimpiada ar trebui sa fie organizata in 10 judete: "vor fi trei faze, prima in a treia saptamana a lui martie, in timpul orelor de curs, ca sa nu cream probleme, apoi o faza judeteana in Saptamana altfel si faza a treia, in 30 aprilie, cand vom aduce cam 100 de copii la Bucuresti sa sustina lucrarea, ii vom duce sa vada si muzeul BNR. Dorim ca olimpiada sa fie ca o excursie care sa-i incante si sa-i marcheze. Olimpiada nu e finantata prin parteneriatul cu BNR, avem sponsori, parteneri si vrem ca totul sa fie gratuit pentru elevi si parinti.Din cate stiu este prima olimpiada care se face la scoala primara. Lucrez sa le facem si o brosura cu subiecte. Anul trecut ne-au cerut subiecte sa lucreze si am fost eu nepregatita", spune Ligia Golosoiu.De anul acesta, cursul optional de educatie financiara a fost extins si la clasa pregatitoare intr-un proiect pilot pentru 2.000 de copii din doua judete, la cererea dascalilor care au terminat clasa a 4-a: "Am mers pe o culegere de fise in care desenam, coloram, decupam, spunem poezii sau cantam invatand banii. Copilul invata sa inteleaga logic schimbul/trocul. Sau asocieri: cu ce se asociaza pantoful sport? Cu mingea. Para cu farfuria, iar banutul cu pusculita".Urmatorul pas ar fi extinderea spre clasele mai mari. "Cursul optional beneficiaza de programa scolara pentru gimnaziu si liceu inca din 2010, dar nu exista manuale adecvate, scrise pentru invatamantul gimnazial, asa ca nu se preda decat sporadic", spune Ligia Golosoiu, care acum gandeste un manual pentru clasele 5-8."Am inceput documentarea ca aceasta disciplina ca, doresc ca disciplina educatie financiara sa fie predata continuu de la gradinita-scoala primara-gimnaziu-liceu alaturi de matematica, istorie, geografie, ca in toate tarile civilizate din UE."Citeste Articol OriginalSursa: Ziare.com Subiecte relevante BNR (Banca Nationala a Romaniei) educatie financiar-bancara Q & A