finzoom logo 19 ani
  • Credite
      • Credite Ipotecare

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Prima Casa
      • Credite de Nevoi Personale

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Credite Auto

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Leasing Auto

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Carduri
      • Carduri de Credit

      • Compara
      • Catalog
      • Carduri de Debit

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Depozite si Conturi
      • Depozite la Termen

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi de Economii

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi Curente

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Pachete

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Fonduri
      • Fonduri de Investitii

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Fonduri de Pensii

      • Compara oferte
      • Catalog
  • IMM
      • Credite

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Carduri de Credit

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Carduri de Debit

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Depozite la Termen

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi Curente

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Articole
      • Categorii

      • Educatie
        • Revista Educatia Financiara
        • Banii pe Intelesul Copiilor
        • Consumer Classroom
        • Pastila de Educatie Financiara
        • BCR
      • Altele
        • Internet Banking
        • Promotii
        • Pachete
        • Private Banking
      • Piata de Capital
      • Credite
        • Credite Ipotecare
        • Credite de Nevoi Personale
        • Credite Auto
        • Credite Rapide
        • Leasing Auto
        • Prima Casa
      • Carduri
        • Carduri de Credit
        • Carduri de Debit
      • Economisire
        • Economisire Creditare
        • Conturi Curente
        • Conturi de Economii
        • Depozite la Termen
      • Fonduri
        • Fonduri de Investitii
        • Fonduri de Pensii
      • Asigurari
        • RCA
      • Servicii
        • Telefonie
        • Televiziune
        • Internet
      • IMM
        • Credite IMM
        • Carduri de Credit IMM
        • Carduri de Debit IMM
        • Depozite IMM
        • Conturi Curente IMM
      • Financiar
      • Economie
      • Produse
      • Video
      • Statistica
        • Curs Valutar
        • Indici interbancari
        • Indexuri DAE
    • Etichete
  • Resurse utile
      • Statistica

      • Curs valutar BNR
      • Indici bancari de referinta
      • Institutii financiare

      • Banci
      • Calculatoare

      • Calculator DAE Credit
      • Calculator Rambursare Anticipata
      • Calculator Credit Maxim (garantii)
      • Calculator Refinantare Credit
      • Calculator DAE Depozit
      • Calculator Pensie Privata
      • Calculator Investitii
      • Calculator Conturi de Economii
      • Calculator Plan de Economii
      • Calculator Plan de Acumulare
      • Widgets

      • Top 5 Credite Nevoi Personale
      • Top 5 Credite Ipotecare
      • Convertor valutar
      • Calculator Pensie
      • Calculator DAE Credite
      • Calculator Refinantare
  • CLUB FINZOOM
Ma abonez Forum

Abonare RSS

  • Educatie
  • Altele
  • Piata de Capital
  • Credite
  • Carduri
  • Economisire
  • Fonduri
  • Asigurari
  • Servicii
  • IMM
  • Financiar
  • Economie
  • Produse
  • Video
  • Statistica
  1. Compara Produse
  2. Articole
  3. Educatie Financiara
  4. Cand incepe educatia financiara a copilului?

Stiri si sfaturi

Arhiva 2006-2013

sectiune
ToateSFATURIVIDEOSTIRICOMUNICAT DE PRESAMODIFICARI PRODUSEEDUCATIE FINANCIARAGHIDURIINTREBARINOUTATI FINZOOM
categorii
EDUCATIECREDITE IPOTECARECREDITE DE NEVOI PERSONALECARDURI DE CREDITDEPOZITE LA TERMENFONDURI DE INVESTITII
  • Toate categoriile

    • Educatie
      • Revista Educatia Financiara
      • Banii pe Intelesul Copiilor
      • Consumer Classroom
      • Pastila de Educatie Financiara
      • BCR
    • Piata de Capital
    • Carduri
      • Carduri de Credit
      • Carduri de Debit
    • Fonduri
      • Fonduri de Investitii
      • Fonduri de Pensii
    • Servicii
      • Telefonie
      • Televiziune
      • Internet
    • Financiar
    • Produse
    • Statistica
      • Curs Valutar
      • Indici interbancari
      • Indexuri DAE
    • Altele
      • Internet Banking
      • Promotii
      • Pachete
      • Private Banking
    • Credite
      • Credite Ipotecare
      • Credite de Nevoi Personale
      • Credite Auto
      • Credite Rapide
      • Leasing Auto
      • Prima Casa
    • Economisire
      • Economisire Creditare
      • Conturi Curente
      • Conturi de Economii
      • Depozite la Termen
    • Asigurari
      • RCA
    • IMM
      • Credite IMM
      • Carduri de Credit IMM
      • Carduri de Debit IMM
      • Depozite IMM
      • Conturi Curente IMM
    • Economie
    • Video

Cand incepe educatia financiara a copilului?

22.04.2016
0 1446

A ne intreba cand incepe
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
educatia financiara
a copilului este ca si cum ne-am intreba cand incepe educatia copilului pentru viata.

Asemeni celorlalte tipuri de educatii – rutiera, sanitara, religioasa, ecologica, civica etc.,
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
educatia financiara
face parte intrinseca din educatia copilului, debutand, cum este si firesc, in familie, continuata, apoi, in cadru formal, la gradinita si la scoala.

Deoarece copilul traieste de mic intr-o lume in care banii, prin functiile lor, au o importanta valoare economica si sociala, amprentand-o, institutia gradinitei are obligatia sa continue ce s-a facut in familie, sa completeze, sau, dupa caz, sa initieze o pregatire a copilului, cu scopul de a-l forma pentru viata, construindu-i abilitati si competente.

Problema educatiei financiare ar trebui sa se puna tot mai acut, intrucat lumea in care traim contine o multitudine de provocari, pentru care, trebuie sa recunoastem, noi nu am fost pregatiti. Un studiu realizat de Erste Group releva ca principala sursa de
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
educatie financiara
a tinerilor din Romania ramane familia, cu peste 90% din procente, aceasta fiind realizata, in special, prin traditie ("strangem bani ca sa avem ce lasa copiilor"), ceea ce este insuficient si neadaptat vietii contemporane. Ca urmare, lipsa unor minime abilitati si competente din partea unor semeni de-ai nostri, specifice educatiei financiare, a condus, nu de putine ori, la atitudini si comportamente indezirabile, in raport cu munca, cu banii, cu bugetul de economii si de cheltuieli si, de tot atatea ori, la consecinte majore, sub forma unor dezechilibre care le-a afectat nivelul de trai.

In acelasi timp, alte studii, au demonstrat faptul ca principalul motiv pentru care oamenii se lupta cu
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
probleme
de ordin financiar este acela ca, pe parcursul scolar, au invatat prea putin sau mai nimic concret despre bani. In urma unui sondaj efectuat in randul copiilor prescolari, la care unii dintre acestia au raspuns ca "banii sunt fabricati de zane si personaje din desene animate", economistul sef al Bancii Nationale a Romaniei, Valentin Lazea, considera ca "este ingrijorator ca si parintii lor au crezut acelasi lucru, cand au cerut
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credite
doar cu buletinul"
.

Ca urmare, initierea sau alfabetizarea financiara se dovedeste a fi un demers necesar care trebuie inceput in familie si continuat in gradinita, ca prima institutie de invatamant care asigura educatia formala a copiilor. In Curriculum-ul pentru invatamantul prescolar se reitereaza ideea, deja cunoscuta, formulata de expertii care au studiat mecanismele invatarii umane, ca "deprinderile si cunostintele dobandite devreme favorizeaza dezvoltarea altora ulterior, iar deficientele de cunostinte si deprinderi produc in timp deficiente mai mari, oportunitati de invatare ratate sau slab valorificate". De altfel, psihologii sunt de acord ca, de pe la varsta de 4-5 ani, copiii pot invata cate ceva despre bani si despre valoarea lor, iar numerosi pedagogi occidentali predau copiilor din clasele primare concepte si strategii despre cum sa isi gestioneze venitul, fapt adoptat, in urma unor demersuri recente, si la nivelul invatamantului primar de la noi (disciplina optionala Educatie financiara).

Desi prevederile Curriculum-ului prescolar aprobat prin O.M. 5133 / 2008, nu sunt exprese pe aceasta linie, a educatiei financiare, acesta prevede (printre altele) ca obiective de referinta in cadrul domeniului om si societate: sa-si adapteze comportamentul propriu la cerintele grupului in care traieste (familie, gradinita, grupul de joaca); sa negocieze si sa participe la decizii comune; sa aprecieze in situatii concrete unele comportamente si atitudini in raport cu norme prestabilite si cunoscute; sa se comporte adecvat in diferite contexte sociale. Atingerea deplina a acestor obiective nu este posibila, daca nu asiguram copilului o educatie complexa, care o include si pe cea financiara.

Curriculum-ul din gradinita prezinta, prin finalitatile, continuturile, timpul de instruire, strategiile educationale promovate, o abordare globala a educatiei timpurii, asigurand satisfacerea nevoilor, suficient de variate, prezente si a celor de perspectiva, ale copiilor prescolari. Datorita caracterului sau flexibil, facil de adaptat la necesitatile momentului, curriculum-ul poate sprijini in mod real adaptarea copilului la societatea dinamica, in care se naste si traieste, inarmandu-l, progresiv, cu cunostinte atitudini si deprinderi necesare in viata. In acest context, exemplificam cu o lista de valori si abilitati de viata care pot fi promovate, cultivate, exersate in gradinita prin intermediul educatiei financiare:
  • banii nu rasar din pamant, nu cresc in copaci, ci se castiga prin munca, prin efort intelectual si/sau fizic;
  • toate lucrurile dorite au un cost care trebuie platit;
  • in lipsa banilor, anumite lucruri pot fi obtinute prin schimb (troc);
  • cu ajutorul banilor nu se obtin numai lucruri, ci si servicii (de curatenie, de telefonie, de furnizare de apa/gaz/energie electrica etc.);
  • plata serviciilor (curateniei, ingrijirii arborilor din livada, tratamentele etc.), alaturi de recompensa baneasca, necesita, de asemenea, utilizarea unor conventii sociale si a unor formule de politete;
  • banii nu sunt o resursa nelimitata, care apare de fiecare data cand avem o nevoie sau o dorinta;
  • fiecare persoana / familie trebuie sa aiba un buget;
  • banii castigati nu trebuie cheltuiti imediat, ci numai atunci cand este nevoie;
  • cand avem bani, trebuie sa gandim pe termen lung (planificarea bugetului): pentru ce economisim?; unde ii economisim?; cand cheltuim ce am economisit si de ce? (gandire din perspectiva antreprenoriala);
  • dorintele si nevoile sunt lucruri total diferite;
  • nu putem cumpara orice, chiar daca avem nevoie, ci numai ceea ce ne permitem, in functie de cati bani avem;
  • nu avem nevoie de orice sau de tot ce vedem, chiar daca ne place.
Asadar, problematica educatiei financiare in gradinita se inscrie lesne in parametrii curriculari, contribuind, prin valentele sale, la:
  • formarea unei atitudini corecte despre munca, beneficiile acesteia si despre bani si la adoptarea unui stil de viata sanatos, in relatie cu acestia;
  • intelegere treptata ca banii se castiga prin munca; 
  • intelegerea ideii de limita in cheltuirea banilor (diferenta dintre dorinta si posibilitate), a ideii de amanare (nu tot ce este posibil este realizabil imediat, sunt dorinte a caror realizare necesita suportarea unor amanari) sau cea de valoare (legata de efortul depus pentru satisfacerea unei dorinte);
  • stabilirea unor reguli si a unor conduite pentru efectuarea cheltuielilor si indreplinirii unor obiective financiare pe termen scurt, mediu si lung, pentru reducerea cheltuielilor;
  • formarea si exersarea unor conduite prosociale (intrajutorare, donare, imprumut etc.), responsabile (cheltuim ce am castigat prin ceea ce am facut sau ce am economisit) si civilizate (utilizarea formulelor de politete specifice si a conventiilor sociale in relatie cu copiii, cu adultii, cu institutiile);
  • imbunatatirea relatiilor familiale, datorita adoptarii unei atitudini corecte despre: munca, bani, bugetul de cheltuieli si cel de economii.
In concluzie, o buna
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
educatie financiara
a copilului poate incepe in mod sistematic in gradinita, prin cea mai la indemana forma, metoda si mijloc de realizare: jocul.

Prof. Daniela Raileanu,
Inspector scolar pentru educatie timpurie, Inspectoratul Scolar Judetean Suceava
Subiecte relevante
BNR (Banca Nationala a Romaniei)

Q & A


Cautare Avansata Cautare Rapida

Forum FinZoom

  • Recente
  • Cele mai citite
  • Cele mai comentate
  • Despre noi
  • Publicitate
  • Contact
  • Politica cookies
  • Confidentialitate
  • Parteneri
  • RSS
  • Harta site

Aboneaza-te folosind adresa ta de email pentru a primi informatii relevante, materiale de educatie financiara, informatii despre produse si servicii financiare, sondaje, concursuri si in scop de marketing.

Aboneaza-te
#
Copyright © 2021 | Toate drepturile rezervate.
#