Educația financiară digitală – o necesitate pentru ca tinerii să protejeze de fraudele online Autor Denisa Dascalu 07.11.2025 0 63 În contextul în care fraudele financiare online sunt tot mai frecvente, dobândirea unor competențe digitale adecvate este esențială pentru tinerii utilizează tot mai mult internetul. O educație financiară digitală solidă îi ajută să navigheze în siguranță în mediul online, să recunoască rapid indiciile unei posibile fraude și să ia măsurile necesare pentru a-și proteja datele personale sau conturile bancare. În plus, pe măsură ce dobândesc cunosțințe noi, tinerii devin mai atenți la sursele din care își iau informațiile, la autenticitatea platformelor pe care le utilizează și la tipul informațiilor pe care le fac publice în mediul online. Astfel, educația poate contibui la redcurerea semnificativă a riscului de a deveni o victimă a fraudelor online. Inițiativă dedicată tinerilor: Raiffeisen Bank și ASE au lansat un studiu despre prevenirea fraudelor online Raiffeisen Bank România și Academia de Studii Economice din București au lansat studiul „Educația tinerilor în scopul prevenției fraudelor financiare online”, cu scopul de a-i familiariza pe tineri cu principalele tipuri de fraude financiare din mediul online și de a-i ajuta să anticipeze posibile fraude informatice și să combată răspândirea acestora. Studiul a fost prezentat în cadrul unui eveniment care a a reunit atât reprezentanți ai mediului academic, ai sectorului bancar și ai instituțiilor publice, cât și studenți. „Educația este cea mai solidă investiție pe care o putem face pentru viitor. Raiffeisen Bank contribuie la formarea tinerilor prin sprijinirea mediului academic, prin modernizarea spațiilor de studiu, precum noul Amfiteatru Raiffeisen, cât și prin proiecte de cercetare dedicate înțelegerii riscurilor și oportunităților mediului digital. Colaborarea cu Academia de Studii Economice întărește legătura dintre educație și mediul financiar și oferă tinerilor încrederea necesară pentru a construi economia de mâine.”, susține Zdenek Romanek, Președinte & CEO, Raiffeisen Bank România. Care sunt cele mai importante concluzii ale studiului? Familia, instituțiile de învățământ și entitățile din domeniul financiar – bancar – trei factori cheie în formarea competențelor financiare digitale în rândul tinerilor Conform studiului “Educația tinerilor în scopul prevenției fraudelor financiare online”, familia este principalul factor formator în dezvoltarea timpurie a competențelor financiare ale copiilor. Părinții care le vobesc copiilor sau tinerilor despre bani, îi implică în diverse activități pentru a-i câștiga, îi ajută pe aceștia să își formeze primele obiceiuri și atitudini legate de gestionarea banilor. “La pregătirea tinerilor trebuie sa participe trei actori principali: familia, instituțiile de învățământ și mediul de afaceri. Educația nu înseamnă numai să transmiți cunoștințe sau informații de la profesor la student. Educatia înseamnă și să stăm de vorbă”, afirmă Prof. Univ Dr. Nicolae Istudor, Recor Academia de Studii Economice. Pe lângă familie, atât instituțiile de învățământ cât și cele financiar-bancare au un rol determinant în procesul continuu de formare a tinerilor, prin promovarea resurselor educaționale, a campaniilor de conștientizare privind fraudele online și prin dezvoltarea competențelor necesare pentru identificarea și gestionarea situațiilor de risc. “Academia de Studii Economice București se ocupă constant de educația financiară a tinerilor si face parte alături de sistemul bancar din România, Banca Națională a României și Autoritatea de Supraveghere Financiară din grupul care urmărește atingerea obiectivelor OECD în virtutea educației finaciare în rândul tinerilor dar și a cetățenilor de toate vârstele”, menționează Prof. Univ. Dr. Radu Ciobanu, Prodecan Facultatea de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori, ASE București. Citește și: Studiu: Familia, instituțiile de învățământ și instituțiile financiar bancare – factori cheie în educarea tinerilor privind prevenția fraudelor financiare online Alfabetizarea digitală influențează direct nivelul de educație financiară Există o corelație directă între nivelul de albabetizare digitală și cel de educație financiară. Persoanele care au mai multe cunosținte digitale, sunt mai bine informate și pot lua decizii financiare în cunosțință de cauză. Datele Eurostat arată că, la nivelul Uniunii Europene, aproximativ 7 din 10 persoane cu vârste între 16 și 74 de ani au competențe digitale de bază. În România, doar 5 din 10 persoane ating acest nivel. Dintre tinerii români (cu vârste între 16 și 24 de ani), doar 48,5% dintre bărbații și 45,5% dintre femei dețin competențe digitale generale. Tipoligii de fraude întâlnite în România Conform rapoartelor Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Băncii Naționale a României (BNR) și Poliției Române, tipologiile frecvente includ: 1. Phishing bancar personalizat – imitarea paginilor web ale băncilor românești. 2. Fraude cu investiții online – oferte false în criptomonede sau acțiuni, promovate prin reclame agresive. 3. Fraude cu plăți avansate – solicitarea de sume pentru „deblocarea” unor câștiguri inexistente. 4. Fraude în comerțul electronic – vânzători inexistenți sau bunuri fictive. Compromiterea conturilor de utilizator pe platforme de plăți și retragerea neautorizată de fonduri. Factorii care favorizează expunerea tinerilor la fraudele online Principalii factori care favorizează expunerea la fraudele online sunt: 1. Nivelul scăzut de alfabetizare financiară contribuie la excluziunea financiară a tinerilor deoarece aceștia au cunoștințe limitate despre finanțe și le lipsesc și competențele și conștientizarea privind serviciile și produsele financiare. 2. Situația financiară personală și statutul de ocupare influențează în mod semnificativ incluziunea financiară a tinerilor. Atât rata ridicată a șomajului în rândul tinerilor, cât și lipsa resurselor financiare reprezintă principale obstacole în accesul la servicii financiare. 3. Percepția tinerilor asupra necesității serviciilor financiare este influențată de mai mulți factori, inclusiv lipsa cunoștințelor și a resurselor financiare. 4. Lipsa accesului la infrastructură digitală limitează posibilitatea tinerilor de a fi incluși financiar în mediul digital. Prin implicarea familiei, a școlii și a mediului bancar, tinerii pot dobânzi cunoștine esențiale în domeniul digital și financiar și pot învăța cum să se protejeze de fraudele online. Rezultatele cercetării au fost sintetizate în două ghiduri practice: Ghidul de educație financiară digitală și Ghidul de prevenție a fraudelor financiare online, prin intermediul cărora tinerii au acces la instrumente concrete prin care pot înțelege fenomenul fraudelor digitale, pot identifica semnele de risc și pot învăța cum să navihjeze în siguranță în mediul online. Articole similare Educatie Subiecte relevante fraude online investitii frauda educatie financiar-bancara Q & A