Educatia financiara, parte a scolii viitorului 22.04.2016 0 1493 Provocarile societatii actuale, transformarea continua, progresul rapid, ne fac sa ne dam seama ca educam o noua generatie – o generatie de persoane inventive care vor deveni fauritorii unei noi istorii, a unor noi meserii, a unor noi performante. Astfel, scoala de astazi va apela nu doar la simple schimbari conceptuale, ci si la modificari de substanta, de optica, de mentalitate si de practica.Metodologia valorificarii "noilor educatii" vizeaza toate dimensiunile si formele educatiei. Educatia economica declarata de UNESCO, componenta a noilor educatii, are drept scop formarea competentelor antreprenoriale la elevi, facilitand formarea unor deprinderi practice atat de necesare in viata de zi cu zi.Implementarea cursului de educatie financiara in cadrul Institutiei de Invatamant Liceul Teoretic "Elimul Nou" Chisinau, in care 35% din copii sunt orfani, copii din familii social vulnerabile, are menirea de a-i ajuta sa inteleaga problemele cotidiene si sa-i pregateasca pentru o confruntare cu realitatea, in vederea formarii lor ca cetateni constienti de posibilitatile economice si competentele proprii.Informarea timpurie va permite asigurarea unei instruiri de calitate, ce va garanta deprinderi care il vor ajuta pe copil sa identifice, sa evalueze si sa autoevalueze consecintele deciziilor personale.Initierea copiilor de varsta prescolara si a elevilor claselor primare in educatia economica, prin familiarizarea lor cu unele concepte economice, va contribui la dezvoltarea unei gandiri economice, fapt ce va declansa o avalansa de schimbari eficiente in randul acestei generatii.Educatia financiara cuprinde nu numai formarea unor deprinderi necesare, dar si o posibilitate de implementare a valorilor si principiilor morale, care reprezinta chintesenta integritatii si reusitei in gestionarea si implementarea conceptelor teoretice in practica de zi cu zi.In anul scolar 2015-2016, datorita colaborarii cu doamna profesor de invatamant primar din Bacau, Geanina Spiridus, care a reusit sa realizeze cursul dat cu elevii de la Scoala Gimnaziala "Ion Creanga", am reusit sa aplicam acest curs in cadrul institutiei noastre. Initial, am demarat activitatea cu dezvoltarea unor anumite concepte la nivel de clasa, am largit aceasta disciplina prin formarea grupelor de interes, unde cu succes, am pus in practica activitati cu caracter formativ.In cadrul Forumului de idei pedagogice "Dialoguri Chisinauiene", editia a VII-a, organizata de catre Directia Generala Educatie Tineret si Sport din municipiul Chisinau, la unul din atelierele conferintei desfasurat in Institutia de Invatamant Liceul Teoretic "Elimul Nou", a fost prezentat conceptul implementarii educatiei financiare, motivand participantii spre extinderea acestei discipline optionale la nivel municipal si national. Doamna Svetlana Corotchi a reusit sa prezinte convingator o comunicare interactiva referitor la produsul activitatii profesionale realizat cu elevii treptei primare. Diversitatea activitatilor marcate de conotatia practica si implicarea activ - creativa a intrigat si captat nu numai elevii claselor primare, dar si parintii acestora, care s-au implicat constiincios in organizarea evenimentelor extracurriculare. Doamna invatatoare a demonstrat procesul integru de formare a gandirii critice, economice prin activitatile realizate la cercul pe interes - Clubul Micilor Economisti. Astfel, ecourile activitatii au atras atentia si altor institutii interesate de preluarea bunelor practici.In perioada octombrie 2015 – februarie 2016, doamna educatoare Valentina Prituleac a trezit interesul prescolarilor in ceea ce priveste activitatile economice. Impreuna cu echipa manageriala a reusit sa informeze parintii, propunandu-le diverse modalitati de implicare a copiilor in activitati decizionale privitor la unele cheltuieli, motivandu-i pe copii sa economiseasca si sa faca calcule elementare. Sondajele realizate la nivel de treapta prescolara au scos in evidenta faptul ca majoritatea copiilor au o percepere eronata privitor la aparitia banilor. Orele financiare, desfasurate conform particularitatilor de varsta au clarificat pentru copii perceperea corecta a notiunilor de "banca", "card bancar", "bani cash", "lei", "economii", "transfer". La nivel de grupa, copiii au mers in excursii, la cumparaturi. Astfel, au reusit sa experimenteze ce inseamna sa reusesti sa te integrezi intr-un buget limitat, sa achiti produsele procurate si sa primesti restul si bonul de casa.In acest fel, elevii nostri participa la activitati captivante - parte a lectiilor de educatie financiara. Demersul transdisciplinar da semnificatie fiecarei lectii, se consolideaza diverse metodologii de tipul "flipped classroom". Elevii sunt implicati in proiecte de grup, realizare de postere, jocuri de rol, excursii, calatorii imaginare, dezbateri in grup, regizare de emisiuni. Parintii, bunicii sunt si ei tot atat de entuziasmati alaturi de elevi, participind si in afara orelor de studiu la confectionarea de bani si bancomate, intocmirea unor liste de cumparaturi pentru produse alimentare sanatoase, realizarea unor modificari in bugetul familial, prezentarea unui plan de afaceri. Feedback-ul dat de elevi si parinti e unul pe masura. Motivarea, deschiderea, iesirea din zona de confort alunga orice monotonie, plicitiseala. Actul imperativ realizat de echipa de pedagogi si momentele de bucurie ale elevilor ne-au dat aripi. Aici rolul nostru devine unul si mai relevant - de celebrare a noii victorii atinse de elevi.Astfel, pedagogii Liceului Teoretic "Elimul Nou" si-au propus sa educe oameni pentru societatea de maine, sa inainteze in schimbari, sa fie deschisi spre noi parteneriate, sa fie proactivi, sa posede atitudinea potrivita, sa stearga tiparele vechi si sa creeze un proces educativ viabil.Referinte bibliografice:Vasile Chis, Pedagogia contemporana. Pedagogia pentru competente., Casa Cartii de Stiinta, Cluj Napoca 2005Ligia Georgescu Golosoiu. Educatie financiara. Banii pe intelesul copiilor. Ghidul invatatorului, Ed. Explorator, Bucuresti 2013Solomon Marcus, Paradigme universale. Editie integrala, Editura Paralela 45, Pitesti, 2011http://www.realitatea.net/coala-viitorului-o-limba-globala-in-educa-ie-i-un-nou-rol-pentru-profesori_1556839.htmlEcaterina Moga, dr. Psihologie, directorSvetlana Corotchi, master Pedagogie, invatatoare LT "Elimul Nou" Chisinau Q & A