Educatia Financiara: Sa vorbim despre viitor Autor Denisa Dascalu 04.11.2016 1 2909 In cadrul conferintei "Educatia Financiara: Sa vorbim despre viitor" Ovidiu Folcut, rectorul Universitatii Romano-Americane, spunea ca rolul oricarei institutii de invatamant este legat de educatie, ca este nevoie ca in perioada studiilor, cat si dupa, sa se creeze un cadru optim in care oamenii sa se poata imbogati cultural si din alte puncte de vedere cat mai mult posibil.Procesul Bologna din care face parte si Romania, introdus in anul 2005, nu a ajutat foarte mult sistemul de invatamant din tara noastra in sensul ca primele discipline care au disparut au fost cele de cultura generala si au ramas doar disciplinele de specialitate.Credem ca este nevoie de educatie financiara si ca ea trebuie sa inceapa de la o varsta frageda pentru ca fiecare etapa a vietii are nevoie de planificare financiara. Inovatia creeaza complexitate. Sa descoperim posibilitatea de a ne adapta si cunoaste complexitatea.Avem nevoie de dezvoltarea unei strategii nationale, de informatii, de mijloace, medii sociale, clipuri video pentru a realiza educatie financiara.ASF si o serie de institutii din zona financiar-bancara (BNR, ARB) s-au implicat in astfel de proiecte.Citeste si: Educatia financiara, o preocupare la nivelul tuturor institutiilorBanca Nationala a Romaniei se ocupa in special de educatia financiara la nivel preuniversitar, mergand chiar si la baza preuniversitarului.Citeste si: Educatia financiara incepe de la varste fragedeEducatie financiara: ne jucam si invatamEducatia financiara - un pas mic catre un viitor mareRectorul afirma ca educatia financiara ar trebui sa inceapa probabil chiar in cei 7 ani de acasa, pentru ca in Romania nu exista o cultura a unui buget pe care il faci copilului si ii spui ca are de cheltuit pe luna o anumita suma.Rolul unei scoli trebuie sa fie o tribuna de dezbatere, spunea acesta.Misu Negritoiu, presedintele ASF, declara ca educatia financiara urmareste gestionarea eficienta si responsabila a resurselor, te invata sa poti sa traiesti decent si independent cu resursele limitate de care dispui.Exista parteneriate cu Ministerul Educatiei, cu mai multe universitati din tara, pe mai multe trepte de educatie financiara, de la cursuri pana la cercetare.Sectorul de educatie financiara este si o componenta de educare a consumatorului. Are programe incepand de la scolile generale, licee, dar a avut si proiecte pilot in aglomeratiile urbane (Bucuresti, Iasi, Timisoara).El sublinia faptul ca evenimentul organizat de ASF reprezinta sinteza experientelor de pana acum, inclusiv experienta cu ISF reconstruit si ca acesta trebuie sa fie coloana vertebrala de pregatire pentru cele 3 piete.Totodata este o piatra de temelie fiindca depaseste aceste initiative, se incadreaza in Romania educata, care este dincolo de educatie financiara si dezbatere, contribuie la decantarea ideilor si a elaborarea unui plan de actiune pentru educatia financiara, dar in acelasi timp poate sa lanseze o emulatie generata de nevoia de educatie, de dorinta de cunoastere.Romania educata trebuie sa constituie baza fundamentala a educatiei financiare. Trebuie sa vorbim despre valorile de baza, individuale si colective, de nevoia de performanta si de autodezvoltare… Nu poti ajunge la educatie financiara daca nu ai un minim de intelegere al gestiunii resurselor.Gestiunea eficienta a resurselor, asigurarea bunastarii si a stabilitatii sociale se face prin asigurarea unor abilitati.In contextul Romaniei educate se decanteaza valorile si optiunile noastre, iar alinierea la valorile europene si a comunitatii din care facem parte este fundamentala.Toate statele lumii sunt preocupate de implementarea unei politici de educatie financiara.Educatia financiara are puterea de a crea noi abilitati si competente pentru intreaga noastra economie. Are rolul de a pune la dispozitia oamenilor cunostintele necesare pentru a recunoaste riscurile si oportunitatile financiare, este cheia reglarii pe cale naturala a mecanismelor pietei libere concurentiale.Misu Negritoiu afirma ca in prezent ne aflam in punctul in care constientizam importanta educatiei financiare si ne dorim ca ea sa ofere tinerilor noi oportunitati, securitate sociala, dezvoltarea unor noi abilitati care sa-i transforme in profesionistii doriti de piata muncii, care sa schimbe economia tarii si sa o transforme.Complexitatea socio-culturala actuala se poate adapta printr-o reforma a sistemului educational, care sa puna accentul cat mai devreme pe o educatie moderna. Educatia financiara se poate realiza cel mai bine printr-o abordare nationala, unitara, coerenta, prin instrumente moderne de predare, continut actualizat si profesori de exceptie. Astfel, tinerii vor putea sa ia decizii alegand in baza unui rationament economic propriu.Calin Rangu, ASF, a vorbit despre "ce ne dorim de la viitor si de ce avem nevoie de educatie financiara". Acesta preciza ca strategia ASF in domeniul educatiei financiare are ca scop asigurarea bunastarii, cunoasterea modului de a investesti si de a-ti asigura o pensie decenta si ca aceasta strategie integreaza educatia financiara in protectia consumatorilor.In cadrul programelor se pune foarte mult accent pe comportamente.Programul ASF de educatie financiara este integrat in sistemul de protectie a consumatorului si are ca scop dobandirea de cunostinte, abilitati, comportamente pentru bunastarea personala a fiecaruia, care sa determine stabilitatea economica, sociala si dezvoltarea personala.Oamenii trebuie sa fie mai bine pregatiti, sa intrebe, sa aiba know how, competente si motivare, sa recunoasca riscurile pentru a lua decizii corecte pentru securitatea lor financiara.De asemenea, este necesara identificarea si proiectarea unor politici eficiente pentru a imbunatati educatia financiara, alaturi de protectia consumatorilor si incluziunea financiara.Acesta a mai subliniat ideea ca incluziunea sociala a oamenilor necesita din ce in ce mai mult incluziunea financiara.Ne confruntam cu o excludere financiara semnificativaServiciile finaniare trebuie sa fie echivalentul serviciilor universal disponibile tuturorAlfabetizarea financiara trebuie sa atinga segmentele cu venituri reduse, dar sa existe si produse corecte pentru aceste segmente.Consumatorii in general nu au abilitatea, dar nici dorinta de a aduna informatii pentru decizii financiare informateAchizitia de informatii limitate, in special in cazul celor cu alfabetizare financiara redusa si cu experiente anterioare sumareTrebuie sa stim:conform nevoilor reale, a nivelului de educatie financiara si a momentului de viata a consumatorilor este necesar sa avem produse financiare pentru fiecare tipologie de consumatorprodusele inovatoare permit accesul mai usor la pietele si serviciile financiare, dar adauga complexitatemulte produse devin dificil de inteles si nu s-ar potrivi multor categorii de consumatori de retail.Aceste produse au implicatii in sfera:protectiei consumatorilor (referitor la proiectarea produsului, informare, canale si practici de vanzare)educatiei financiare (necesita un minim de intelegere a acestor produse pentru a evita deciziile gresite)formarii profesionale a distribuitorilor (interesul consumatorului inaintea celui personal)Totodata se sublinia faptul ca educatia tinerilor trebuie sa puna un accent special pe:curricula (introducerea educatiei financiare in curricula scolara formala si furnizarea de programe atat obligatorii cat si pe baza voluntara)profesori (asigurarea de materiale si instruirea profesorilor in vedereea educarii finanicare)proiecte pilot (dezvoltarea de proiecte pilot in scoli pentru educatie financiara)mijloace (crearea de mijloace suplimentare in primul rand pe mediile sociale, jocuri educationale, clipuri video, implicarea personajelor recunoscute de tineri ca vectori de determinare)Ce nevoi strategice avem?dezvoltarea, implementarea si revederea periodica a unei strategii nationale asupra educatiei financiarecolectarea si diseminarea de dovezi concrete prin sondaje, evaluarea campaniilor de educatie, dezvoltarea de cercetari cu rezultate eficiente, evaluarea nivelului, maparea initiativelor, evaluarea impactului si a eficienteistabilirea unui mecanism solid de guvernaredezvoltarea mecanismelor de livrare folosind canale inovativeatentie sporita pentru scoli si universitati, cu accent pe instruirea profesorilor si evaluarea alfabetizarii financiare a eleviloractivitati de cercetare pentru toate zonele insuficient intelese (de exemplu legatura dintre atitudini,cunostinte si comportamente)In cadrul aceleiasi conferinte, Delia Bebi, psiholog, a vorbit despre importanta educatiei financiare si implicit de asigurarea unui viitor mai bun.Acesta afirma ca educatia financiara inceputa de la o varsta timpurie si livrata intr-un mod constructiv are in primul rand un rol de responsabilizare a tinerilor.Educatia financiara va stimula cunoasterea propriilor nevoi. Foarte multi tineri vor fi nevoiti la un moment dat sa faca un credit. Din acest considerent este important sa isi dezvolte gandirea critica si abilitatile de planificare. Astfel, ei vor putea lua decizii responsabile, stiind ce riscuri isi asuma.Asadar, daca ai o educatie financiara iti dezvolti independenta si capacitatea de negociere.Ce se intampla cu cei care au un nivel scazut de educatie financiara?In SUA s-a efectuat un studiu pe aceasta tema, iar concluziile au aratat ca cei care au un nivel scazut de educatie financiara au tendinta de a se imprumuta mai mult sau fac credite mai frecvent. Ei nu au abilitatea de a-si planifica bugetul pe termen lung si implicit pot intra in datorii. Aceste lucruri conduc la cresterea nivelului de stres, care este corelat cu insomnia sau cu stari proaste. Implicit, toti acesti factori duc la scaderea calitatii vietii.Conteaza sa stim care sunt implicatiile unei educatii financiare scazute ca sa stim de unde pornim.De ce ar trebui sa incepem educatia financiara devreme?Principalele motive pentru care educatia financiara ar trebui inceputa devreme sunt:copiii si adolescentii sunt maleabili si mult mai receptivi spre deosebire de adulti, care au deja formate convingerileau personalitatea in formare si o toleranta scazuta la frustraretinerii au tendinta de a fi mai impulsivi si implicit mai cheltuitori, ei traiesc mai mult in prezentsunt motivati de satisfactii individuale si implicit se angreneaza in cheltuieli mai mariBeneficiile se vor vedea implicit in viitor.Psihologul a mai vorbit si despre autocontrol, care este strans legat de comportamenetul individului, de cum cheltuieste banii si cum se informeaza.Relevant pentru autocontrol a fost Testul Bezelei (un experiment realizat in 1972 la Universitatea de Stanford) prin care a fost testata capacitatea de autocontrol prin amanarea recompensei.Experimentul a fost facut pe copii cu varste cuprinse intre 4 si 6 ani carora li s-a dat o bezea si li s-a spus ca daca nu o mananca imediat pot primi o alta dupa 15 minute. Le-a fost monitorizat comportamentul : unii au rezistat tentatiei, altii nu.Autocontrolul este in mare parte mostenit, iar studiile au aratat ca acea capacitate de a rezista tentatiei pentru o recompensa mai mare s-a corelat mai tarziu cu un succes mai mare in viata si reusita la examane.S-a dovedit ca autocontrolul conduce la controlarea impulsurilor si dorintelor de moment, precum si a nevoii de a cheltui si stimuleaza procesul de a avea rabdare.Cum sustinem educatia financiara?Este o intrebare al carei raspuns a fost dat in cadrul conferintei si anume: prin optionalele in scoli, punerea la dispozitie de surse informationale, informatii livrate prin limbaj inteligibil, exemple concrete, povesti, analogii, sustinerea din partea persoanelor importante (familie, profesori) sau chiar o comunicare buna cu copilul la nivel individual sau consultarea specialistilor.Ce mai spun specialistii despre educatia financiara?Simona Moagar, IEM spunea ca cele mai bune 10 sisteme nationale de educatie financiara din lume pun accent pe curricula de curs si pe pregatirea profesorilor, dar si pe aplicarea reformelor cand este cazul.Aceasta afirma ca educatia financiara in Romania trebuie sa repuna munca si respectul pentru munca in patrimoniul valorilor personale si totodata sa invatam noile generatii cu valoarea banilor in raport cu celelalte valori ale vietii sociale si personale.Si alti specialisti din domeniu au sustinut ideea ca educatia financiara sta la baza dezvoltarii competentei la nivel european, ca in Romania exista oportunitate educationala, ca este importanta responsabilizarea, ca exista o preocupare si o atentie deosebita la nivel de sistem, ca si jocurile sunt importate in educatia financiara a copiilor si ca oportunitatile se fructifica odata ce sunt urmarite.Pentru Romania e foarte important ca intreaga societate sa se solidarizeze si sa se responsabilizeze pentru crearea unei culturi financiare solide si in acelasi timp sa fie duse politici de informare cat mai consistente pentru a crea un mediu durabil. Subiecte relevante educatie financiar-bancara Q & A