Educatia Financiara, o Provocare si o Reusita Confirmata 18.12.2014 2 1501 Este vremea unor interventii clare, precise atat la nivelul intentional al politicilor scolare, cat si la cel practic de sustinere a acestora pentru realizarea unei invatari autentice care sa duca la implinirea nevoilor reale ale copilului, invatare care depaseste cadrul delimitat de zidurile scolii. Este nevoie de asumarea responsabilitatii pentru modul in care sunt echipati tinerii de azi pentru a face fata provocarilor zilei de maine, responsabilitate care revine in totalitate adultilor implicati in educatia acestora.Din acest punct de vedere, optionalul Educatie Financiara este o reusita confirmata de interesul elevilor si parintilor manifestat pe parcursul implementarii acestuia, venind in intampinarea unei nevoi existente si vizibile la nivelul societatii: lipsa educatiei financiare.M-am numarat printre cei care au solicitat si sustinut demersul doamnei Ligia Georgescu Golosoiu de a extinde acest optional la grupa mare si clasa pregatitoare. Copilul manuieste banii de mic, asista la discutii in familie, iar media este plina de stiri referitoare la bani. In aceasta mare de informatii, venite de-a valma, cine il orienteaza, cine ii ofera repere in acest sens? De altfel, modul de abordare a acestei probleme este un alt aspect care recomanda optionalul Educatie financiara. Copilul, pe langa faptul ca vine in contact cu o serie de informatii referitoare la bani, este pus in situatia de a reflecta asupra banului ca valoare a muncii. Este foarte important acest lucru intr-o societate in care cultul muncii se pierde.Modul in care a fost conceput optionalul este unul profesionist: s-a realizat o pilotare a acestuia, elaborandu-se programa, manualul, caietul de lucru si ghidul invatatorului; editarea este una de tinuta, lucru care iti impune respect inca de la primul contact cu aceasta. Programa este flexibila si propune un mod de abordare al actului invatarii prin crearea de scenarii autentice de invatare la nivel cognitiv, emotional si actional. Pentru a folosi la maximum ocaziile pe care lumea de astazi le poate oferi atunci cand vor deveni adulti, elevii trebuie sa invete cum sa o faca. Din discutiile avute cu echipa care a elaborat acest optional, am inteles ca, pe viitor, se doreste dezvoltarea acestuia cu o parte atat de apreciata de elevi, cea de suport electronic. Ar fi extraordinara realizarea de jocuri prin care elevii sa fie pusi in situatia de a rezolva diferite probleme cu date financiare, in anumite conditii date.Vreau sa remarc faptul ca, tot in anul scolar precedent, a fost pilotat un concurs de educatie financiara, gen olimpiada, cu mare ecou in randul elevilor si invatatorilor. S-a obtinut si s-a dat feed-back, astfel incat acesta sa se poata extinde cu succes la nivel national. Nu ma indoiesc de faptul ca Ministerul Educatiei Nationale va sustine aceasta initiativa, dat fiind faptul ca la nivelul ciclului primar exista doar olimpiada pentru educatie civica si ca acest optional este implementat in randul atator mii de elevi.Un lucru deosebit care da plusvaloare acestui optional este acela ca ofera oportunitatea utilizarii comunitatii colaborative sa sporeasca nivelul de cunoastere, atat in randul elevilor, cat si al profesorilor. Acest concept a fost definit de Pierre Fayard ca "mediu fertil in crearea de cunoastere, constituit intentionat pe baza unui proiect, a unui efort comun si a unor impartasiri, formate din circulari si transformari".Cred cu tarie ca a venit vremea in care este nevoie de formarea unor echipe multiprofesionale pentru realizarea unei educatii de calitate. Optionalul Educatie financiara demonstreaza ca se poate.Ideea optionalului nu a venit din interiorul sistemului de invatamant, ci iata, dinafara. Realizarea lui s-a facut printr-un efort comun al unor institutii si nu pot fi aici decat laudate deschiderea manifestata de BNR si de MEN, prin realizarea unei echipe multiprofesionale din domenii diferite de activitate. A trecut vremea in care educatia se face doar in spatiul cuprins intre zidurile scolii. Un rol deosebit l-au avut intalnirile de tip fata in fata ale autorului acestui manual si al echipei domniei sale cu invatatorii din diferite judete, intalniri facilitate de inspectori scolari, directori si la care au participat pe langa cadrele didactice, reprezentanti ai BNR. Este un exemplu de buna practica referitor la modul in care se poate construi un optional, exemplu care trebuie multiplicat. Echipele multiprofesionale aduc un posibil raspuns provocarii unei realitati complexe, aceea de a invata sa traim impreuna, dar si a unei perspective de evolutie a acestui important segment al dezvoltarii invatamantului, spunand NU dezvoltarii profesorului si omului unidimensional, care nu mai este decat un atribut al zilei de ieri si nicidecum o optiune a zilei de maine. Proactivitatea este una dintre aceste dimensiuni care trebuie cultivata. Proactivitatea ne imbie la coautorat si nu la o contemplare pasiva. Nu putem sa fim intr-o asteptare continua, iar atunci cand apar oameni care au asemenea initiative, cum este si constructia acestui otional, acestia trebuie sustinuti. Este responsabilitatea noastra cum amenajam spatiul destinat devenirii copilului, cum ne intelegem rolul actual in educatie. Echipa care a realizat acest optional intr-un mod profesionist, la parametrii calitativi ceruti, merita tot respectul si aprecierea noastra, sustinand speranta ca eforturile care se fac in educatie vor avea orientarea potrivita, altfel "am putea face ca trenurile sa circule conform programului, la timp, sa functioneze perfect; dar daca ele nu merg in directia in care vrem noi, la ce bun sa ne mai obosim?" (Niel Postman, The End of Education).Optionalul Educatie financiara ne dovedeste ca "asumarea responsabilitatii presupune in primul rand actiune, adica a face ceea ce trebuie", nu-i asa?Invatator metodist Ana Curetean, Scoala Gimnaziala "Iosif Moldovan" AradSursa: Educatia Financiara pe Intelesul Tuturor, Revista Numarul 7 Subiecte relevante educatie financiar-bancara Q & A AANARHISTUL Pe langa Educatie Financiara ar trebui introduse in clasele primare si elemente de Comunicare, Dezvoltare Personala si Etica obligatorie si in locul orei de Religie. E nevoie de o ETICA bazata pe:bun-simt,colaborare,nediscriminare, respect reciproc,buna-comunicare, echitate.__Copiii trebuie educati sa respecte stiintele si artele, sa fie ordonati si disciplinati, sa-si cunoasca drepturile si obligatiile, sa fie buni organizatori,sa-si stabileasca obiective si prioritati si sa nu tolereze incompetenta si coruptia. 00 0 28.01.2015