Educatia Financiara Ar Putea Reduce Probleme precum Imprumuturile in Moneda Straina sau Explozia Cardului de Credit 10.02.2015 5 1878 Nu consider creditul intr-o moneda straina sau explozia cardului de credit ca reprezentand probleme sociale, ci fe-nomene caracteristice etapelor de dezvoltare a sistemului bancar autohton, care pot aparea si din cauza lipsei culturii financiare.Trebuie sa intelegem ca riscul valutar e dificil de estimat chiar si de investitorii profesionisti, deoarece cursul de schimb e influentat de o multitudine de factori interni si externi.Educatia financiara ar putea reduce intr-o mare masura existenta unor astfel de probleme, prin asumarea responsabila de catre client doar a riscurilor financiare pentru care acesta dispune de abilitatea (capacitatea financiara) si dorinta (confortul psihic) de a le suporta. Prin studierea educatiei financiare in scoala, elevii de astazi, respectiv viitorii consumatori de produse si servicii bancare, vor putea fi mai bine informati si pregatiti, in sensul formarii unei gandiri si a unui mod de abordare corecte atunci cand se vor confrunta cu astfel de probleme, si, nu in ultimul rand, vor avea abilitatile necesare pentru a purta o discutie (in calitate de client) cu un specialist bancar, astfel incat, apoi, sa poata lua decizia singuri, in perfecta cunostinta de cauza.Educatia financiara ar putea contribui la cresterea responsabilitatii viitorilor clienti bancari in ceea ce priveste limita de indatorare, insusirea unor notiuni de baza legate de evolutia cursului de schimb, a inflatiei si respectiv a legaturii dintre acestea si nivelul ratelor la imprumut, regula de baza fiind de a nu te indatora cu mai mult de o treime din totalul veni-turilor, lucru subliniat si de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu. Daca populatia ar fi beneficiat de cunostinte in materie de educatie financiara, asemenea fenomene negative ar fi putut fi evítate.Efectele deprecierii leului (cresterea cursului de schimb) au contribuit la scaderea capacitatii de rambursare a creditelor in valuta a populatiei si au reprezentat o cauza importanta a erodarii veniturilor disponibile; cauza acestei inrautatiri a con-stituit-o disproportia evidenta dintre creantele si angajamentele in valuta ale populatiei. Acest lucru a determinat BNR sa adopte, de-a lungul timpului, numeroase masuri de prudenta bancara, menite sa tempereze cresterea indatorarii in valuta a clientilor neasigurati la riscul valutar. Deprecierea leului a avut repercusiuni negative nu numai asupra activitatii economice in general, dar si a bancilor in special, prin cresterea ratei de neperformanta a creditelor din portofoliile acestora.Prin studierea disciplinei Educatie financiara, elevul, viitorul consumator de produse si servicii bancare, va fi ajutat sa adopte un stil de viata chibzuit, care sa incurajeze economisirea. In acest sens, disciplina Educatie financiara urmareste modelarea unui comportament pe termen lung al populatiei.Prin predarea acestei discipline, noi consideram ca se vor crea premisele pentru a avea consumatori de produse si servicii bancare informati si educati.Dupa terminarea primului an de introducere a Educatiei financiare ca disciplina optionala la nivelul invatamantului primar, am elaborat niste chestionare atat pentru elevi, cat si pentru parintii si pentru dascalii acestora. Cu totii au insistat pe necesitatea si oportunitatea continuarii studiului Educatiei financiare si la gimnaziu.Unii dintre acestia erau constienti ca, desi indatorarea in lei sau in valuta la banci (sau alte institutii financiare) le-a satisfacut unele nevoi imediate, in cele din urma, depasindu-le capacitatile financiare reale, i-a impiedicat sa se mai gandeasca la viitorul pe termen mediu si lung. Am intalnit mai multi dascali care mi-au spus ca au ales sa predea aceste notiuni din dorinta ca elevii lor sa nu mai faca aceleasi greseli pe care le facusera ei, in sensul de a se indatora in asa masura incat sa-si piarda si proprietatile cu care garantasera imprumutul.In opinia mea, cele mai importante minusuri ale tinerilor in materie financiara le constituie necunoasterea unor notiuni precum rata de actualizare a dobanzii folosita la calcului costului total al creditelor (DAE) si al randamentelor la depozite bancare - necesare pentru a putea calcula cele mai bune oferte disponibile pe piata financiara; riscul valutar (media, mediana, dispersia, volatilitatea cursului de schimb valutar) si riscul de credit (venitul disponibil pentru acoperirea ratei si stabilitatea acestuia) - importante din punctul de vedere al construirii bugetului personal; nevoia de economisire pentru a constitui averea personala necesara acoperirii unor nevoi urgente sau a celor pentru spatiu locativ, educatia copiilor, pensionarea, mostenirea lasata copiilor; conflictele de interese existente in cadrul serviciilor financiare oferite clientilor, precum si cunostinte de finante comportamentale - pentru a distinge tehnici de marketing care pun accentul pe influentarea clientilor pentru a cumpara produse mai scumpe sau care nu sunt necesare clientului.Citeste Articol CompletSursa: BusinessMagazin.ro Subiecte relevante educatie financiar-bancara Q & A