Educatia Financiara in Faza Incipienta - Ciclul Primar 12.05.2015 1 1794 IntroducereViata oricarui individ se desfasoara sub o serie de coordonate de maxima relevanta pentru bunul mers al gospodariei la nivel particular si de ce nu al economiei in context macro. Si in sens invers se pot produce multe scurt circuitari, deciziile unor factori esentiali in arhitectura sistemului financiar manifestand adeseori o tendinta de afectare fara precedent la nivelul individului, dupa cum se poate observa si in actuala criza a creditelor in franci elvetieni. Nu trebuie inteles gresit, evolutia monedei Confederatiei Elvetiene are la baza o serie de mecanisme monetare, dar faptul ca acest lucru nu a fost preconizat de catre actualii debitori, produce toate aceste neajunsuri.In acest context se impune reconsiderarea conceptului de educatie financiara, acest lucru fiind obligatoriu sa se realizeze de la o varsta frageda, astfel incat deprinderile din aceasta gama sa devina o componenta esentiala a vietii fiecaruia, presarata cu judecati de valoare din punct de vedere economic. Abordarea conceptelor generale Educatia financiara trebuie sa se realizeze gradual, dar abordarea acestei problematici trebuie sa inceapa de la o varsta care sa permita constientizarea acestui aspect indispensabil al vietii. Si care ar fi acesta, daca nu ciclul primar? Primul concept pe care il introducem este legat de bani, fiecare copil incepand sa aiba si bani de buzunar. Am spus si bani, deoarece cu siguranta s-au obisnuit cu tot ceea ce inseamna telefoane mobile, tablete, care pana la urma au in spate tot o valoare monetara. De bani nu este legata doar siguranta unei existente cat mai luminoase, ci si deprinderea unor elemente tehnice esentiale, in fapt procese, cum este de exemplu economisirea. Astfel elevul percepe modalitatea de cheltuire a banului la momentul oportun, fara existenta unei presiuni. Pe de alta parte poate sa inteleaga si ce inseamna deficitul de bani, deoarece in lipsa acestora va afla de faptul ca mai exista creditarea, sub forma sau tehnologia mai simpla a imprumutului. Totusi ce se mai poate afla in spatele notiunii de bani? Ar conta foarte mult sa inteleaga ca exista o autoritate in domeniu (Banca Nationala a Romaniei), cu drepturi in reglementarea circulatiei monetare, ca exista posibilitatea schimburilor valutare pentru alte monede (monede straine), pentru a enunta cateva dintre caracteristicile aferente acestora. Perceptia la o asemenea varsta este evident diferentiata de aceea a unor adolescenti, astfel ca se recomanda formularea lectiilor pe baza unor planse care sa ilustreze insemne monetare si chiar circulatia banilor in economie intr-o forma simplificata. O alta notiune pe care o consider de maxima importanta este aceea de remunerare a factorului munca, realizata preponderent prin salariu. In acest context elevii ar trebui sa deprinda deosebirile intre persoana fizica (in calitate de angajat) si persoana juridica (in situatia de angajator). Pe acest fond se pot introduce notiunile de venituri si cheltuieli, iar cea mai buna solutie este reprezentarea in contrapartida, deoarece venitul angajatului, exprimat sub forma salariului, este evidentiat drept cheltuiala pentru persoana juridica, in calitate de angajator. Logica fluxurilor este o alta schema esentiala in intelegerea bugetului persoanelor fizice si juridice. Ambele sunt in masura sa-si acopere deficitul de resurse financiare sau disponibiltati din diverse alte surse. Totusi, acesti bani vor trebui inapoiati celui care i-a imprumutat, sub forma unor rate, stabilite de comun acord, aceste sume reprezentand o cheltuiala viitoare pentru imprumutat, dar cu beneficiul imediat al obtinerii sumei de bani. La inceput, educatia financiara trebuie sa puna accentul intr-o proportie covarsitoare pe doleantele manifestate de invatacei, practic acestea reprezentand semnalul unor preocupari in domeniu ale acestora. Odata ce au fost transpuse in lectii, cu stabilirea unor legaturi viabile intre programa fixata de responsabili si aceste elemente cheie, ar trebui sa se asigure o dezvoltare echilibrata a proceselor cognitive pe aceasta linie. Reiterez necesitatea promovarii unor astfel de discipline care sa sintetizeze notiunile de baza pe care orice viitor tanar le va regasi in propria viata, indiferent de inclinatiile profesionale pe care le va dezvolta.Autor: Institutor Manolachi Liliana Scoala Gimnaziala Lucian Grigorescu - Medgidia Subiecte relevante educatie financiar-bancara Q & A