Educatie Financiara - Proiectul clasei a IV-a A, Scoala Gimnaziala "Iosif Moldovan" din Arad 08.05.2014 2 5411 Proiectul clasei a IV-a A, derulat in cadrul optionalului "Educatia financiara"An scolar 2013-20141. Titlul proiectului:"De la idee la bani!" (Napoleon Hill)2. Motto-ul sub care se va derula proiectul:"Mostenirea mea este verticalitatea, mandria si curajul de a gandi si a actiona pe cont propriu. Asta ca sa ma pot bucura de avantajele propriei mele creatii si sa infrunt lumea cu curaj, spunand: Eu am facut acest lucru."(Napoleon Hill)3. Argument:Copiii sunt foarte receptivi la ceea ce se petrece in jurul lor si la comportamentele pe care le observa. Este firesc pentru cei mici sa aiba exemple care sa ii inspire. Din pacate, mass-media promoveaza tot mai mult modele de succes bazate pe nonvalori.Pentru orice copil, este mult mai usor sa reproduca un comportament la care este expus in mod constant decat sa afiseze un comportament care ii este prezentat teoretic. Acest proiect ofera oportunitatea experimentarii in cadrul unuI atelier colaborativ de invatare a interactiunii dintre elevi pentru a impartasi informatii, sentimente, emotii, valori, necesare unui om educat din punct de vedere financiar, in vederea organizarii unor planuri concrete de actiune pentru a obsine ceea ce isi doresc.Este necesar sa realizam situatii de invatare provocatoare care sa le solicite munca, imaginatia, talentul, colaborarea, perseverenta, ca ingrediente ale reusitei in viata, totul pornind de la principiul conform caruia nimic nu se obtine gratuit pe lumea asta! "Orice implinire, orice avere acumulata isi are originea intr-o idee... bogatia vine doar pentru cei care muncesc mult si indelung...Dobandesc succesul cei ce devin constienti de el"(Napoleon Hill).4. Grupul tinta: 28 elevi din clasa a IV-a A5. Echipa de proiect:Invatator, Ana CureteanBibliotecar, Miorita BolovanVoluntari de la Asociatia Parinti si Profesori pentru o scoala Deschisa6. Perioada derularii: 03.03.2014 - 28.03.20147. Nevoi identificate:Elevii nu sunt obisnuti sa-si valorifice ideile, imaginatia pentru a realiza lucruri interesante si de calitate cu materialele pe care le au la indemana;Elevii nu dispun de abilitati necesare construirii unui plan pentru obtinerea banilor ca rezultat al munciiElevii nu reflecta asupra banilor ca rezultat al muncii, regasiti in valoarea unui produs Elevii nu au exercitiul utilizarii banilor de circulatie in Uniunea EuropeanaElevii nu sunt obisnuiti sa colaboreze in cadrul unei echipe pentru a obtine succes.8. Obiective:Pana la sfarsitul celor trei saptamani, elevii vor fi capabili:Sa-si valorifice ideile, talentul, imaginatia in realizarea, din materiale avute la indemana, a cel putin trei produse de tip suvenir, specifice unei tari europeneSa realizeze un plan in sapte .pasi pentru obtinerea banilor;Sa stabileasca pretul produselor realizate, tinand cont de valoarea lor incorporata;Sa utilizeze "euro" si "leul" intr-un proces de vanzare-cumparare a suvenirurilor realizate in cadrul unei expozitii;Sa colaboreze in cadrul unei echipe, asumandu-si cel putin un rol si o responsabilitate in cadrul fiecarei activitati a proiectului.9. Rezultate asteptate:Un set de produse de tip suvenir pentru o tara europeana;75% dintre elevii participanti, capabili sa construiasca un plan pentru obtinerea banilor;90% dintre elevii participanti, capabili sa identifice elementele necesare stabilirii valorii unui produs;O strategie de vanzare-cumparare a unui produs de tip suvenir;75% dintre elevii participanti, capabili sa manifeste un comportament proactiv in cadrul echipei.10. Activitati:Impreuna pentru succes!-constituirea echipelor de lucru;E timpul pentru o schimbare!-intalnire in vederea stabilirii unui plan pentru obtinerea banilor;Drumuri europene-colectare de informatii despre produse specifice unor tari europene;Pe cai anevoioase se ajunge la stele!- realizarea produselor de tip suvenirEu am facut acest lucru!-expozitie cu vanzare, organizata pentru prezentarea rezultatelor proiectului11. Evaluare si promovareEvaluarea va fi o activitate de cooperare intre profesori si elevi, oferind elevilor oportunitatea de a a-si asuma responsabilitatea propriei invatari, de a reflecta asupra procesului de invatare, de a-si intari stima de sine. Se utilizeaza metode si instrumente de evaluare: observarea, grila de evaluare criteriala a proiectului de grup (planificarea, calitatea produsului realizat, designul produselor) si autoevaluarea-jurnalul reflexiv al elevului. Proiectul va fi promovat prin site-ul si revista scolii.12. Descrierea activitatilor:Activitatea: A1Titlul activitatii: Impreuna pentru succes!-constituirea echipelor de lucruData/perioada de desfasurare: 07.03.2014Locul desfasurarii:scoala Gimnaziala "Iosi Moldovan" Arad, sala de clasaParticipanti: 28 elevi ai clasei a IV-a A, 1 cadru didacticResponsabil: invatatorResurse necesare:Materiale: post-itFinanciare: nu necesitaMetode si instrumente de evaluare: observareaDescrierea pe scurt a activitatii:Elevii se vor constitui in echipe de lucru, isi vor stabili roluri si responsabilitati. Elevii vor folosi post-it-uri pentru a scrie abilitatile de care dispun pentru asumarea unui anumit rol. Fiecare echipa isi va alege o tara din UE pentru care va realiza produse de tip suvenir.Activitatea: A2Titlul activitatii: E timpul pentru o schimbare!-intalnire pentru stabilirea unui plan pentru obtinerea banilor;Data/perioada de desfasurare: 07.03.2014Locul desfasurarii:scoala Gimnaziala "Iosi Moldovan" Arad, sala de clasaParticipanti: 28 elevi ai clasei a IV-a A, 1 cadru didacticResponsabil: invatatorResurse necesare:Materiale: flip-chart, foi de flip-chart, markere, foi A4Financiare: 20 leiMetode si instrumente de evaluare: observarea, jurnal reflexivDescrierea pe scurt a activitatii:Elevilor li se va prezenta motto-ul proiectului: "Mostenirea mea este verticalitatea, mandria si curajul de a gandi si a actiona pe cont propriu. Asta ca sa ma pot bucura de avantajele propriei mele creatii si sa infrunt lumea cu curaj, spunand: Eu am facut acest lucru." Vor fi solicitati sa participe la realizarea unui plan pentru obtinerea banilor in sapte.pasi: stabiliti suma pe care doriti sa o obtineti; decideti ce produse veti realiza pentru a ajunge la aceata suma; stabiliti cantitatea si materialele necesare realizarii unor produse de calitate; stabiliti sarcinile fiecarui membru al echipei; hotarati exact ce veti da in schimb pentru banii pe care ii doriti; stabiliti strategia de a va vinde produsele; scrieti toate acestea intr-un angajament al echipei. Fiecare echipa isi va realiza propriul plan.Activitatea: A3Titlul activitatii: Drumuri europene-colectare de informatii despre produse specifice unor tari europene;Data/perioada de desfasurare: 10.03.2014-14.03.2014Locul desfasurarii:scoala Gimnaziala "Iosif Moldovan" Arad-Centrul de Documentare si Informare, acasa, bibliotecaParticipanti: 28 elevi ai clasei a IV-a A, 1 cadru didactic, bibliotecarul scoliiResponsabil: bibliotecarResurse necesare:Materiale: internet, PC, imprimanta, atlase, carti de calatorie, foi A4, cartusFinanciare: 20 leiMetode si instrumente de evaluare: observarea, grila criterialaDescrierea pe scurt a activitatii:Elevii vor colecta si selecta informatii despre produsele specifice tarii din UE pe care au ales-o. Aceste informatii se vor obtine in cadrul activitatilor derulate in CDI-ul din scoala, prin consultarea atlaselor si cartilor de calatorie, indrumati fiind de bibleotecarul scolii. Vor putea utiliza internetul, printand ceea ce considera important. Acasa, pot continua aceasta munca. Se vor stabili produsele care vor fi realizate.Activitatea: A4Titlul activitatii: Pe cai anevoioase se ajunge la stele!- realizarea produselor de tip suvenirData/perioada de desfasurare: 15.03.2014-27.03.2014Locul desfasurarii:scoala Gimnaziala "Iosif Moldovan" Arad; acasaParticipanti: 28 elevi ai clasei a IV-a A, 1 cadru didactic, 4 voluntari ONGResponsabil: invatatorResurse necesare:Materiale: imprimanta; hartie A4 colorata, instrumente de scris si colorat, pasta FIMO, materiale textile, lipici, cartonFinanciare: 30 leiMetode si instrumente de evaluare: observarea, grila criteriala, interevaluareDescrierea pe scurt a activitatii:Elevii vor realiza produsele in cadrul echipelor stabilite, in zilele de marti si vineri la scoala, sub indrumarea voluntarilor, iar in celelalte zile acasa. Fiecare isi va aduce contributia prin participarea la realizarea a cel putin unui produs. Vor stabili pretul acestor produse, in functie de elementele stabilite in grila criteriala pentru realizarea unui produs de calitate si strategia de vanzare. Activitatea: A5Titlul activitatii: Eu am facut acest lucru!-expozitie cu vanzare, organizata pentru prezentarea rezultatelor proiectuluiData/perioada de desfasurare: 28.03.2014Locul desfasurarii:scoala Gimnaziala "Iosif Moldovan" Arad-Centrul de Documentare si InformareParticipanti: 28 elevi ai clasei a IV-a A, directorul scolii, invatatorul, bibliotecara, 4 voluntari,Responsabil: invatator, bibliotecarResurse necesare:Materiale: produse de tip suvenir, mese pentru expozitie, bani-modele (euro si lei)Financiare:Metode si instrumente de evaluare: grila criteriala, jurnal reflexiv,Descrierea pe scurt a activitatii:In cadrul acestei activitati sunt sintetizate rezultatele invatarii, inventarierea etapelor procesului prin care au trecut si produsele realizate, dar si prezentarea acestor rezultate publicului prezent. Fiecare echipa isi expune produsele realizate in cadrul unei expozitii. Se va face prezentarea produselor de tip suvenir pentru fiecare tara de catre un reprezentant al echipei. Se realizeaza procesul de vanzare-cumparare astfel: fiecare echipa are la dispozitie o suma de bani (modele realizate de catre elevi) pe care trebuie sa-i utilizeze in vedrea achizitionarii produselor expuse. Elevul care indeplineste rolul vanzatorului ramane "acasa", la standul echipei, iar ceilalti merg la cumparaturi. In procesul vanzarii-cumpararii se aleg obiectele, se negociaza pretul. Dupa finalizarea cumparaturilor, fiecare echipa isi calculeaza profitul realizat. Se ofera oportunitatea fiecarui elev sa se manifeste si sa fie mandru de ceea ce a realizat in cadrul unui cerc de discutii referitoare la: munca depusa, calitatea produselor, modul in care a decurs procesul de vanzare-cumparare, strategia utilizata. Se releva diferite aspecte in cadrul carora s-au remarcat. Se subliniaza importanta muncii, a valorizarii ideilor, imaginatiei si talentului pentru "a face bani". Se revine la motto-ul proiectului: "Mostenirea mea este verticalitatea, mandria si curajul de a gandi si a actiona pe cont propriu. Asta ca sa ma pot bucura de avantajele propriei mele creatii si sa infrunt lumea cu curaj, spunand: Eu am facut acest lucru." (Napoleon Hill)Matricea lui GanttActivitati/saptamaniS1S2S3S4A1A2A3A4A5 Imagini surprinse in timpul activitatilorIdei, munca si produse realizateNegociere, vanzare, cumparareSatisfactia banului muncit Subiecte relevante educatie financiar-bancara Q & A