• 102 eleve de la 25 de licee au participat la workshop-uri pentru dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale si a abilitatilor digitale
  • echipele de fete au prezentat solutiile lor digitale pentru rezolvarea unor probleme reale din societate
  • initiativa face parte din Planul de Actiune pentru Educatia Digitala al Comisiei Europene si este sustinuta de EIT - European Institute of Innovation and Technology
In lumea de astazi, competentele digitale si antreprenoriale sunt apreciate de catre companiile din Europa. Cu toate acestea, Monitorul Antreprenoriatului Digital al Comisiei Europene indica faptul ca in cele mai multe tari europene, indicatorii pentru cultura antreprenoriala digitala au valori relativ scazute, in special in tarile mediteraneene si in cele din Europa de Est. Decalajul se largeste in continuare pe masura ce genul lucratorilor este analizat – intr-adevar, in Europa exista de patru ori mai multi barbati decat femei cu studii legate de TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicarii), iar ponderea barbatilor care lucreaza in sectorul digital este de 3 ori mai mare decat cea a femeilor.

Educatia antreprenoriala este una dintre solutiile pentru stimularea cresterii economice si crearea de locuri de munca in Europa. In colaborare cu EIT – European Institute of Innovation and Technology, Junior Achievement, cea mai mare organizatie non-profit din Europa care pregateste tinerii pentru piata muncii si pentru antreprenoriat, a incurajat prin intermediul a peste 20 de ateliere tinute in Bulgaria, Grecia, Lituania, Romania si Serbia peste 600 de fete cu varsta intre 12-18 ani sa isi dezvolte abilitatile digitale si antreprenoriale, contribuind astfel la implementarea Planului de Actiune pentru Educatia Digitala.

Povestile de succes ale tinerilor si adultilor sunt peste tot in jurul nostru, asteptand sa fie descoperite si impartasite inclusiv cu tinere, pentru a le inspira. In tara, 102 de eleve, reprezentand 25 de licee diferite din Bucuresti, Cluj si Timis au lucrat in echipe mixte si au identificat solutii inovatoare pentru provocarile sociale si de mediu curente. Iata cateva dintre opiniile acestora:

"Am reusit sa lucrez cu persoane noi, sa imi exprim ideile si sa vorbesc in fata unui public fara sa ma balbai. Mi-au placut activitatile in echipa, iar la testul Poti sa fii antreprenor am aflat ca pot sa fiu antreprenor pe cont propriu. Inainte de atelier mi-am dorit sa fiu procuror; m-am gandit la antreprenoriat, dar mi s-a parut foarte greu. Acum stiu ca exista si persoane interesate de oamenii tineri care doresc sa dezvolte ceva. M-am bucurat ca la eveniment nu au fost baieti; uneori se intampla ca ei sa ne desconsidere opiniile. Cu toate acestea, cel mai bun prieten al meu este un baiat. De-abia astept sa ii spun ce am invatat.", ne-a spus Camelia, eleva in clasa a X-a la Colegiul National Banatean din Timisoara.

"Am aflat multe lucruri noi despre antreprenoriat si despre aplicatii. Inainte sa iti faci o afacere, trebuie sa studiezi bine piata, dar si sa ai o idee foarte buna, dar mai ales sa ai incredere in tine. Fetele au fost mai competitive in lipsa baietilor, dar mi-am putut exprima ideile fara a ma ingrijora ca ar putea sa nu fie bune. Inainte ma gandeam sa dau admiterea la medicina. Acum ma gandesc sa am un job in domeniul IT, as putea sa realizez o aplicatie pentru doctori. Chiar daca am pierdut cateva ore de la scoala, cred ca a meritat. Nu stiu cat ma vor ajuta pe termen lung materiile de la scoala, asa cum ma vor ajuta informatiile obtine in aceste zile. Le-as recomanda si prietenilor sa participe la un proiect asemanator, pentru baieti, pentru ca noua ne-a largit orizontul despre antreprenoriat si despre meseriile viitorului.", a considerat Raluca, eleva in clasa a X-a la Colegiul National George Baritiu din Cluj-Napoca.

"Am invatat ce este o aplicatie si cum pot sa o folosesc din ce in ce mai bine. Inainte nu as fi stiut sa lucrez pe laptop in App Lab, nu m-as fi priceput, dar acum am aflat si as putea sa imi fac propria mea aplicatie si sa imi dezvolt creativitatea si inovatia. Am invatat sa lucrez in echipa; inainte nu ma descurcam prea bine. Am invatat sa fiu punctuala. De asemenea, am invatat sa lucrez in orice fel de aplicatie. Inainte nu stiam ce inseamna o astfel de meserie.", ne-a spus Maria, eleva in clasa a XI-a la Colegiul Economic Virgil Madgearu din Bucuresti.

Instruirea si educatia reduc distanta dintre lumea afacerilor si a scolilor si ofera rezultate de calitate superioara in ceea ce priveste rezultatele invatarii si inspiratia pentru dezvoltarea personala a tinerilor.

Potrivit Planului de Actiune al Comisiei Europene pentru Antreprenoriat 2020, fiecare tanar European ar trebui sa aiba "cel putin o experienta antreprenoriala practica inainte de a parasi invatamantul obligatoriu". Aceasta este de asemenea misiunea stabilita de reteaua JA.

Sursa: Junior Achievment