Prima Scoala Romaneasca 25.04.2016 0 1520 "Un valoros patrimoniu national, un loc care adaposteste inestimabile valori ale spiritualitatii si ortodoxiei romanesti pastrate prin grija si stradania slujitorilor acestui lacas." Mugur IsarescuScheii Brasovului - aici s-a zidit prima scoala romaneasca, la 1495 (recladita la 1760), si tot aici, cateva decenii mai tarziu, diaconul Coresi a "nascut" din tipar limba romana. Aici s-au scris versurile si s-a compus melodia imnului national "Desteapta-te romane" si tot aici a predat celebrul Anton Pann.Scoala alaturi de bisericaLa orice popor crestin din lume, relatia scoala – biserica a fost totala. Slujitorii bisericii erau in acelasi timp slujitorii scolii. Poate nu intamplator, in limbajul nostru medieval, termenul de dascal are doua valente: este in acelasi timp slujitor al bisericii, dar si slujitor al scolii. Toti preotii bisericii erau si dascali ai scolii. Toata zestrea financiara necesara educatiei era acoperita de biserica. A fost o fuziune perfecta intre cele doua institutii, ceea ce asigura unitatea lor pana aproape de secolul XX.Zestrea financiara si spirituala a educatieiIntr-un cadru istoric framantat si cu atat mai putin nefavorabil din punct de vedere economic, scoala din Schei nu si-a incetat activitatea de-a lungul timpului. Marturie stau documentele istorice, cronicile locale, dar si cartile cu intrebuintare scolara – ramase in zestrea muzeului. Protopopul Mihai, protopopul Vasile, cronicarul Constantin, familiile de carturari Hoban, Baran, Grizii, Eustatievici sau Tempea sunt nume reprezentative de dascali si sustinatori ai scolii (prin procurarea de manuale, asigurarea cadrelor, ajutor financiar) ce apar in izvoarele istorice."Depasind conditiile unui invatamant elementar, aceasta scoala scheiana indeplineste atributiile sistemului de invatamant public, specificat in actul oficial al Transilvaniei, "Radio Educationis, 1770 – 1779", ingloband cele trei sisteme didactice: "scoala triviala" (sau elementara), cu 1-2 invatatori, unde se predau cunostinte strict necesare oricarui cetatean; "scoala capitala – centrala" sau "scoli reale si normale" frecventata de viitorii gimnazisti si slujita de trei invatatori pentru cele trei clase si, in sfarsit, o "scoala normala capitala" cu un director si 4-5 invatatori."Acesti dascali, multi necunoscuti literaturii de specialitate, scosi la iveala din colbul arhivei, au creat valori de limba, de gandire si de educatie, au slujit in perioade de grea framantare istorica, cu pasiune si devotament, la afirmarea si progresul vietii scolare romanesti in Scheii Brasovului. Contributia lor trebuie sa ramana inscrisa cu litere de aur in istoria invatamantului romanesc. Vechii scheieni, care practicau un negot de larg rasunet cu Moldova si Muntenia, dar ajunsesera sa strabata Levantul, Balcanii pana departe in Siria si Egipt, au protejat prin danii locasul de cult si invatatura, care astazi a devenit Complexul Muzeal Scheii Brasovului."Marturie in acest sens sta Catastiful dascalilor, care consemneaza sume de bani provenite din daniile negustorilor locali, avand destinatie exclusiv scolara. Ca sa dam cateva exemple: la 24 iulie 1771 doneaza pentru scoala 27 negustori, in octombrie acelasi an, alti 16 negustori, in 7 ianuarie 1772 cifra negustorilor filantropi se ridica la 88, culminand in 1779 cu 116 negustori donatori de bani. <<Sa se stie ca s-au milostivit dumnealui Chir Badea Francu de la Ceras, de au pus la pomelnicu cel mare nume zece si au daruit fiorini unguresti 500 ca sa faca chilii de zid imprejurul bisericii si pentru invatarea copiilor.>> In acelasi scop al inzestrarii materiale a scolii, se dispune ca banii proveniti din arderea lumanarilor sa fie destinati dascalului de scoala, pentru salarizarea sa.’’ Cartea - factor de unitate nationalaIntentia de a se creea un muzeu al cartii este mult departata in timp. Marele istoric Nicolae Iorga, dupa ce a vazut documentele din Schei, le-a spus preotilor parohiei: "Nu va dati seama ce ascundeti aici [...] Talpa si palma este istorie si cultura".In conditiile vremilor apuse, obligati sa traim arbitrar in tinuturi diferite, cartea si limba ei romana au tinut laolalta, unit, spiritul acestui popor. Amintim doar cateva. In sala dedicata cartii sunt expuse lucrari reprezentative din cele trei tinuturi, cu valoare culturala nationala: spatiul transilvanean este reprezentat de manuale scolare din secolul XV si cartile Scolii Ardelene (Lexiconul de la Buda, Istoria pentru inceputul romanilor din Dachia, Ortografia romana ale lui Petru Maior s.a.); Muntenia este reprezentata de Biblia de la Bucuresti (1688), Evanghelia de la Govora, Indreptarea legii de la Targoviste (1652). O carte rara, ce reprezinta spatiul moldovean este Cazania lui Varlaam (1643) – in noua exemplare si un manuscris unic in tara – Codex Aureux, realizat la Manastirea Rasca, pe piele de ied nenascut, cu foita de aur, exemplar de o mare valoare estetica.Multe valori culturale pe care le avem astazi sunt legate de numele Scheii Brasovului. Unele dintre ele asteapta inca sa fie descifrate si puse in adevarata lumina. Va invitam sa le descoperiti la Complexul Muzeal din Scheii Brasovului si sa nu ratati o astfel de intalnire cu trecutul scolii romanesti.Pr. Prof. Dr. Vasile Oltean Q & A