Proiect Educational National in Zona Rurala Autor Denisa Dascalu 26.02.2016 2 2416 Educatia este cea mai puternica arma cu care putem schimba lumea. Si daca tot vorbim de schimbari, Fundatia Orange s-a gandit deja la acest lucru. De la infiintare si pana in prezent fundatia a desfasurat diverse proiecte in domeniul educatiei, sanatatii si culturii. Aceasta include in strategia de integrare sociala a persoanelor defavorizate un nou domeniu – educatia digitala pentru elevii din zonele rurale. "Digitaliada" – un pas spre schimbareDigitaliada este un proiect care va fi implementat in premiera in Romania de catre Fundatia Orange in colaborare cu 4 ONG-uri in anul scolar 2016- 2017. Acesta are ca scop imbunatatirea performantelor scolare la matematica si TIC. Proiectul vine in sprijinul elevilor din cilclul gimnazial din 10 scoli defavorizate, ajutandu-i pe profesori sa foloseasca pe langa metodele traditionale de predare si pe cele moderne care vin in completarea acestora. Cu ajutorul tehnologiilor digitale, notiunile teoretice la discipline precum matematica sau TIC vor fi intelese mult mai usor si le vor dezvolta elevilor abilitati precum gandirea analitica, logica, elemente esentiale pentru integrarea in era digitala.Dana Deac, presedintele Fundatiei Orange Romania a declarat ca: "E important sa intelegem ca digitalizarea in educatie nu e un moft. Aceasta nu inseamna doar un sac plin de tablete sau de laptopuri date copiilor care abia vin la scoala. Educatia digitala este o prioritate. Invatamantul traditional uniformizeaza, pe cand digitalizarea dezvolta creativitatea, il atrage pe elev, il invata sa lucreze in echipa si sa comunice. Digitalizarea asigura insertia sociala in viitor, intrucat astazi companiile nu mai cer doar sa fii bun profesionist, ci si sa fii bun comunicator si sa poti lucra in echipa. Or, educatia digitala asta face: scoate la iveala creativitatea, comunicarea, colaborarea dintre elevi. Profesorii invata sa comunice cu elevii."Mai multe detalii despre proiectul Digitaliada gasiti in articolul DigitaliadaImportanta Digitalului in EducatieSchimbarile permanente ale tehnologiilor determina necesitatea investiilor in educatie, care reprezinta o prioritate pentru intreaga societate.Tinerii trebuie inzestrati cu competentele necesare care sa le faciliteze accesul la integrarea profesionala. Tania Irimia, director in cadrul Directiei Generale de Invatamant Preuniversitar a declarat :"Competenta digitala este una dintre cele opt competente cheie pe care trebuie sa le aiba orice persoana care traieste intr-o societate moderna, intr-o societate a cunoasterii si care ii permite sa utilizeze tehnologia atat pentru cunoastere, cat si pentru comunicare si rezolvare de probleme".Dezvoltarea competentelor trebuie sa se faca atat prin abordari disciplinare in cadrul curriculumlui, cat si prin abordari interdisciplinare, activitati extrascolare si extracurriculare.Ministerul Educatiei Nationale sustine toate initiativele care contribuie la crearea unui sistem de invatamant modern.Obiectivele proiectuluiProiectul are ca obiective masurarea nivelului de dezvoltare tehnologica si de utilizare la clasa a continutului digital in scolile din mediul rural si identificarea perceptiillor, a comportamentelor si a nevoilor asociate cu utilizarea tehnologiei si a continutului digital in scoli.Studiul relizat de GfKIn cadrul conferintei Digitaliada, desafasurate in data de 25 februarie, GfK (institut de cercetare de piata) a prezentat studiul national realizat pentru Fundatia Orange la care au participat directorii si profesorii din zona rurala care predau elevilor din clasele V-VIII, elevii din clasele V-VIII, dar si parintii acestora si pornind de la acesta s-a ajuns la un proiectCum arata rezultatele din cercetarile facute?95% dintre scoli au conexiune la Internet, insa diferentierea este data de distributia conectivitatii in cadrul scolii90% din scoli au laborator de informaticaScolile cu grad mare de tehnologizare au un numar mai mare de elevi, o proportie mai mare de profesori titulari si nu au probleme de infrastructura, pe cand scolile cu grad scazut de tehnologizare au dotari slabe in ceea ce priveste computerele functionaleCu exceptia scolilor in care gradul de tehnologizare este scazut, in general elevii au acces la Internet si computer in cadrul orelor desfasurate in laboratorConexiunea este folosita in mare parte in scopuri administrativeToti profesorii stiu sa foloseasca calculatorul si internetul (de multe ori de acasa), insa cei cu un grad mare de tehnologizare, sunt cei tineriProfesorii:sunt mai interesati de tehnologie deoarece au un grad mare de tehnologizare, au cel mai mare numar de dispozitive electronice moderne si desfasoara cu precadere activitati in care utilizeaza computerul/ Internetulsunt constienti de avantajele tehnologiei, insa o utilizeaza limitat in cadrul orelornu sunt familiarizati cu materialul didactic educativ digitalintampina cu deschidere continutul digital, atata timp cat metodele traditionale nu sunt inlocuite, ci completatementioneaza si dezavantajele utilizarii tehnologiei la orein special cei proactivi pot schimba interesul pentru digital si nivelul de tehnologizare al elevilor, prin cresterea acestuia61% dintre elevi folosesc acasa un computer de tip desktop, pe cand 30% folosesc un laptop80% dintre elevi au acces la internet in gospodarieCopii sunt in general cei care se pricep sa lucreze cel mai bine cu tehnologiaAbilitatile de folosire a calculatorului sunt de obicei limitateDivertismentul este principalul scop pentru utilizarea computerului, iar pe un loc secundar sunt activitatile ce tin de scoalaMajoritatea elevilor declara ca le place sa mearga la scoala, pentru unii este o perspectiva de detasareCel mai mult le place limba romana si matematica, fiind materiile obligatorii la examenele nationaleElevii spun ca la orele in care se utilizeaza tehnologia informatiile sunt asimilate mai usor, le este starnita curiozitatea si le considera distractiveParintii au o implicare limitata in educatia copiilor; in zonele mai sarace parintii sunt mai putin implicatiParintii au mare incredre in profesori ca le ofera educatia corespunzatoareCare sunt principalele concluzii?Desi aproape toate scolile din mediul rural au o dotare tehnologica minimala (internet, computer), doar putin peste jumatate au toate computerele functionale¼ din scoli din mediul rural au un grad de tehnologizare scazutMajoritatea elevilor au acces la internet in gospodarieDivertismentul este principalul scop pentru utilizarea computerului, iar pe un loc secundar sunt activitatile ce tin de scoalaProfesorii intampina cu deschidere continutul digital, atata timp cat metodele traditionale nu sunt inlocuite, ci completateProfesorii sunt constienti de avantajele tehnologiei, insa o utilizeaza limitat in cadrul orelorCei proactivi pot schimba interesul pentru digital si nivelul de tehnologizare al elevilor, prin cresterea acestuiaProfesorii nu sunt familiarizati cu materialul didactic educativ digital, este nevoie de instruire in aria digitalaParintii au mare incredre in profesori ca le ofera educatia corespunzatoare si considera ca tehnologia moderna faciliteaza educatia copiilor Subiecte relevante proiecte educative Ministerul Educatiei CSR (Responsabilitate Sociala Corporatista) internet Q & A