Simpozionul "Global Financial Literacy" 18.06.2015 0 1823 In data de 7 mai 2015, am participat la sediul central din Paris al Organizatiei pentru Cooperare Economica si Dezvoltare (OECD), la o conferinta de initiere in domeniul financiar, organizata impreuna cu Global Financial Literacy Excellence Centre (GFLEC).La simpozion, au participat specialisti din domeniul educatiei financiare si sociale, respectiv profesori universitari, cercetatori din mai multe tari, oficiali si experti din ministerele de finante si educatie, din bancile centrale, din autoritatile nationale de reglementare si supraveghere, oficiali ai guvernelor si ai unor organizatii internationale si ai unor ONG-uri cu rol in educatie.De asemenea, la simpozion au participat si guvernatorii Bancilor Frantei, Italiei si Portugaliei.Toti vorbitorii au mentionat un lucru esential, conform caruia cultura financiara reprezinta un nucleu de baza al societatii moderne, iar copiii nostri cresc intr-o lume tot mai complexa, in care vor trebui sa invete sa-si decida propriul lor viitor financiar.Principalele idei care au rezultat in urma simpozionuluiTinerii vor trebui sa invete sa traiasca independent, sa-si stabileasca bugetul si sa ia decizii intelepte in viata de zi cu zi, cum ar fi, de exemplu, alegerea unui telefon mobil si utilizarea unui contract in acest sens.Ei vor trebui sa invete sa gestioneze anumite riscuri: sa economiseasca pentru zile mai putin bune, sa evite sa-si asume o datorie greu de gestionat si pentru a-si asigura o sanatate corespunzatoare varstei lor.Produsele si serviciile bancare devin pe zi ce trece tot mai sofisticate, iar creditele pot fi accesate mult prea usor de catre tinerii de azi. La complexitate, se mai adauga dezvoltarile tehnologice si economice (conectari globale si schimbari in tranzactiile financiare si in comunicare, precum si interactiuni sociale si schimbari in comportamentul consumatorului).De aceea, luarea unor decizii financiare proaste, poate avea un impact de durata asupra indivizilor, familiilor acestora si chiar asupra societatii.Cauzele crizei financiare recente au fost complexe, dar lipsa culturii financiare a fost cu siguranta unul din factorii agravanti, care au dus la luarea unor decizii proaste referitoare la imprumuturile ipotecare.Nivelul scazut al culturii financiare a fost asociat cu un nivel scazut de viata, de bunastare fizica si psihologica.Cultura financiara trebuie sa-i inarmeze pe tineri, in primul rand cu bogate cunostinte in domeniu, abilitati, incredere pentru a-si cladi propria viata in acord cu nazuintele personale si a-si construi un viitor mai sigur pentru ei si familiile lor.Toti vorbitorii au mentionat ca sprijinirea culturii financiare poate fi privita ca o investitie pe termen mediu si lung in capitalul uman.Acestia au mai mentionat ca, datorita recomandarilor anterioare facute de OECD, un numar tot mai mare de tari a recunoscut importanta culturii financiare si au introdus educatia financiara ca disciplina de studiu in curriculum-ul national.Se intalnesc, totusi, destule bariere, cum ar fi: lipsa vointei politice, lipsa resurselor si a materialelor, fie o curricula scolara prea incarcata, fie o experienta insuficienta etc.Tarile care au inregistrat succes in acest domeniu au adoptat ghidul OECD, precum si Reteaua Internationala referitoare la educatia financiara.S-a insistat foarte mult asupra necesitatii ca educatia financiara in scoala sa fie parte dintr-o strategie coordonata la nivel national. Aceasta strategie trebuie condusa de un organism care sa asigure sustenabilitatea procesului pe termen lung.Trebuie, de asemenea, sa existe un cadru de invatare, in care sa se stabileasca un continut, obiective, cerinte pedagogice, planificarea resurselor si evaluarea acestora. Continutul trebuie sa cuprinda cunostinte, aptitudini, atitudini si valori. Acest cadru poate fi national, regional sau local.Pentru realizarea unui asemenea deziderat este nevoie de identificarea unor surse de finantare sustenabile, educatia financiara trebuie sa inceapa de foarte devreme (de la gradinita si sa continue pana la terminarea scolii), este nevoie ca educatia financiara sa fie o disciplina de sine statatoare sau poate fi integrata cu alte discipline, de exemplu matematica, economie, istorie, antreprenoriat, profesorii trebuie sa fie pregatiti si remunerati corespunzator, bucurandu-se de sprijinul si pregatirea continua necesare pentru a preda educatia financiara. De asemenea, trebuie sa beneficieze de resurse pedagogice disponibile in scoli, monitorizand activitatea pas cu pas, evaluand permanent progresul inregistrat de elevi, verificand daca au fost indeplinite obiectivele stabilite.Ligia Georgescu – GolosoiuLista vorbitorilor de la simpozionul "Global Financial Literacy"Rintaro Tamaki, OECD Deputy Secretary – GeneralVideo Message by H.M. Queen Maxima of the Netherlands, UN Secretary General’s Special Advocate for inclusive Finance for Development and Honorary Patron of the G20 Global Partnership on Financial InclusionAdrian Blundell – Wignall, Director, Directorate for Financial and Enterprise Affairs (DAF), OECDProf. Annamaria Lusardi, Academic Director, GFLEC, Chair of OECD/ International Network on Financial Education Research CommitteeMerril Stevenson, European Business Editor, The EconomistRushia Brown, President and Founder, Women’s Professional Basketball Alumni Association, United StatesGovernor Christian Noyer, Central Bank, FranceGovernor Carlos da Silva Costa, Central Bank, PortugalGovernor Ignazio Visco, Central Bank, ItalyFlore-Anne Messy, Deputy Head of Financial Affairs Division and Executive Secretary of the International Network on Financial Education (INFE), OECDNaoyuki Yoshino, Dean, Asian Development Bank Institute (ADBI) and Chief Advisor, FSA InstituteSursa: Extras din Revista Educatia Financiara pe Intelesul Tuturor - numarul 9 Subiecte relevante economisire organizatie neguvernamentala (ONG) BNR (Banca Nationala a Romaniei) educatie financiar-bancara Q & A