Mai jos gasiti car sunt cele mai frecvente intrebari privind accesul la conturile de plati cu serviciile de baza in lei in conformitate cu Legea nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza. 

1. Ce inseamna un cont de plati cu servicii de baza?

Un cont de plati prin care se pot:
  1. depune fonduri intr-un cont de plati;
  2. retrage numerar dintr-un cont de plati;
  3. executa si primi operatiuni de plata, inclusiv transferuri de credit, catre si de la terti.
2. Ce servicii sunt cuprinse intr-un cont de plati cu servicii de baza?
  1. servicii care permit toate operatiunile necesare pentru deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont de plati;
  2. servicii care permit depunerea de fonduri intr-un cont de plati;
  3. servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene dintr-un cont de plati la ghiseu sau la bancomate, in timpul sau in afara programului de lucru al institutiei de credit;
  4. efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata pe teritoriul Uniunii Europene:
    • debitari directe;
    • operatiuni de plata printr-un card de plata, inclusiv plati online;
    • transferuri de credit, inclusiv ordine de plata programata, dupa caz, la terminale bancare, la ghisee si prin intermediul facilitatilor ale institutiei de credit.
3. Cine ofera un cont de plati cu servicii de baza?

Toate institutiile de credit bancare din Romania.

4. Cine poate accesa un cont de plati cu servicii de baza?

Orice consumator care nu detine, la momentul solicitarii, un alt cont de plati, inclusiv un cont de plati de baza la nicio alta banca din Romania.

De asemenea, rezidentii in mod legal in Uniunea Europeana, inclusiv cei fara adresa stabila si solicitantii de azil, precum si consumatorii carora nu li se acorda un permis de sedere, dar a caror expulzare nu este posibila din motive de fapt sau de drept, au dreptul sa deschida si sa foloseasca un cont de plati cu servicii de baza oferite de bancile stabilite pe teritoriul Romaniei.

Potrivit legii, exista doua categorii de consumatori:
  • vulnerabili din punct de vedere financiar;
  • nevulnerabili.
5. Cine este consumator vulnerabil din punct de vedere financiar?

Consumator vulnerabil din punct de vedere financiar este o persoana al carui: venit lunar nu depaseste echivalentul a 60% din castigul salarial mediu brut pe economie; sau al carui venit din ultimele 6 luni nu depaseste echivalentul a 60% din castigul salarial mediu brut pe economie.

Compara conturi curente pe Finzoom.ro

6. Ce servicii sunt gratuite pentru consumatorii vulnerabili care au un cont de servicii de baza?

Consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar au acces gratuit la:
  • deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont de plati;
  • depunerea de fonduri intr-un cont de plati;
  • retrageri de numerar la ghiseele sau bancomatele de pe teritoriul national;
  • la primele 10 operatiuni lunare aferente debitarilor directe, platii printr-un card de plata, inclusiv plati si transferurilor de credit.
7. Ce avantaje ofera contul cu servicii de baza consumatorilor nevulnerabili?

In cazul consumatorilor, altii decat cei vulnerabili, institutiile de credit: ofera gratuit serviciile care permit toate operatiunile necesare pentru:
  • deschiderea, inchiderea unui cont de plati si retragerile de numerar;
  • pot percepe comisioane rezonabile pentru: administrare, depunere, debitari directe; - plata printr-un card de plata, inclusiv plati si transferurilor de credit.
8. Care este nivelul comisioanelor prevazute pentru un cont de plati cu servicii de baza?

Fiecare institutie de credit stabileste nivelul comisionului rezonabil tinand cont de cel putin urmatoarele criterii:
  • nivelurile veniturilor nationale;
  • comisioanele medii percepute pentru serviciile furnizate privind conturile de plati;
Comisioanele percepute de institutiile de credit nu depasesc media comisioanelor din ultimele 12 luni pentru serviciile furnizate privind conturile de plati care ofera serviciile aferente unui cont de baza nivelurile veniturilor nationale;

9. In cat timp se deschide sau se refuza deschiderea unui cont cu servicii de baza?

In cel mult 10 zile lucratoare de la formularea cererii de catre consumator. In cazul refuzului, institutia este obligata sa formuleza motivarea in scris si gratuit

Sursa: ANPC

Citeste si: Mai putine comisioane bancare din 27 ianuarie 2018 [VIDEO]

Ghid Cont Curent

  1. Ce este contul curent?
  2. Ce trebuie sa stim despre contul curent?
  3. Despre costurile contului curent
  4. Servicii suplimentare cont curent
  5. Ce este codul IBAN?
  6. Codul SWIFT: Ce este? La ce ne ajuta?
  7. Intrebari si raspusnsuri intrebari privind comparabilitatea comisioanelor pentru conturile curente