A devenit principala poarta de intrare a investitorilor in regiunea Moldovei, este prezentat ca exemplu de buna practica in utilizarea fondurilor si se afla pe lista proiectelor de succes din Uniunea Europeana. Si foarte important este ca, in doar doi ani, modernizarea Aeroportului International Iasi a devenit realitate.

REZULTATE IN TIMP RECORD

Totul a pornit de la dorinta de a creste atractivitatea pentru calatori, dar si de a conecta Aeroportul Iasi la alte puncte aeroportuare nationale si internationale. De la idee, la concretizarea ei, nu a fost decat un pas si acesta s-a facut cu fondurile UE. Lucrarile de extindere a infrastructurii aeroportului au inceput in august 2013 si au fost finalizate cu succes in octombrie 2015. Pe durata lucrarilor, traficul aerian la Aeroportul Iasi nu a fost intrerupt si nu au fost inregistrate incidente. Cu o singura exceptie, o intrerupere de cinci zile pentru racordarea noii piste la platforma de stationare.

La inceput, beneficiarul a urmarit sa obtina conditii mai bune de operare pentru companii, atragerea mai multor operatori si infiintarea unor noi rute. Acum, se poate lauda ca a ajuns de la o singura ruta externa, in 2012, la 19 rute externe, in 2019. Opereaza zboruri regulate, cu patru companii aeriene, avand in total 22 de curse directe. Tintea cresterea semnificativa a numarului de calatori, iar astazi a ajuns sa fie aeroportul regional aflat pe locul trei in tara, dupa numarul de pasageri procesati intr-un an.

Cifrele anilor de dupa incheierea proiectului arata ca si rezultatele sunt de cursa lunga. In noiembrie 2017, aeroportul a inregistrat primul milion de pasageri, iar anul trecut acest prag a fost atins cu o luna mai devreme. Practic, au fost depasite toate prognozele initiale care indicau ca se va ajunge la 1 milion de pasageri abia dupa cinci ani de la darea in folosinta a noii piste. Aeroportul Iasi, insa, a ajuns la aceasta performanta chiar mai devreme. In plus, incepand cu anul 2016, Aeroportul Iasi se auto-sustine din punct de vedere financiar 100%.

S-a construit prima pista de decolare-aterizare cu structura flexibila din Romania, si aceasta a fost chiar aici, la Aeroportul International Iasi. Cu o lungime de 2400 m si o latime de 45 m, are si o instalatie de balizaj luminos de categoria a III-a. A fost finalizata inca din 2014, cu un an mai devreme decat a fost stabilit initial. Platforma de stationare s-a dublat, ajungandu-se la 9 stand-uri si o suprafata de 50.000 mp. In doar 5 zile s-a construit o noua cale de rulare, cu o lungime de 300m.


Recordurile nu se opresc aici. Noul terminal construit, T3, destinat curselor internationale, a fost inaugurat la doar sase luni dupa inceperea lucrarilor. Acesta poate primi 320 de pasageri pe ora si este dotat cu 6 birouri de check-in. Practic, este de trei ori mai mare decat terminalul existent T2, avand o suprafata de 3600 mp.

"Odata cu finalizarea proiectului, am primit o serie de reactii pozitive din partea iesenilor si nu numai. Romani din toate colturile, dar si cetateni straini ne-au spus ca sunt uimiti de schimbarea rapida a aeroportului. Cel mai mult a fost apreciat faptul s-a fluidizat traficul. Or, asta se datoreaza in primul rand construirii noului terminal dotat cu mai multe birouri de check-in si mai mult spatiu. Majoritatea dintre ei au sesizat modificarile vizibile si ne-au incurajat sa continuam, fapt care ne bucura si ne motiveaza sa perseveram", ne-a marturisit Stefan D., angajat al Aeroportului Iasi.


POARTA DE INTRARE IN MOLDOVA

Proiectul de modernizare a Aeroportului International Iasi ilustreaza foarte bine intentia UE privind finantarea investitiilor in infrastructura de aerodrom. In doar cativa ani, Aeroportul a devenit o afacere a comunitatii, fiind principalul motor de dezvoltare economica a intregii regiuni si poarta de intrare in zona pentru tot mai multi investitori straini.

A crescut accesibilitatea locala, si ca urmare s-au creat locuri noi de munca, in special in industria IT. Pluralismul de rute a adus si mai multe oportunitati pentru Municipiul Iasi, intre care schimburile economice si culturale cu orase importante din UE, dezvoltarea unor sectoare ale industriei locale si, foarte important, facilitarea reintregirii familiilor plecate in strainatate.


Peste toate acestea, datele furnizate de Aeroportul Iasi arata si o crestere a PIB-ului local. La nivelul anului 2017, PIB-ul judetului Iasi era echivalentul a 90% din PIB-ul statului vecin, Republica Moldova. Cererile de inchiriere pentru spatii de birouri este de 7 ori mai mare fata de anul 2012. Fara indoiala, poate fi si o punte de relansare a turismului local.

Povestea Aeroportului Iasi nu se opreste aici. Echipa aerodromului din nordul tarii este tot mai hotarata sa continue modernizarea infrastructurii prin accesarea fondurilor europene. Pentru finalul anului 2019, Aeroportul Iasi estimeaza o cifra de 1.500.000 de pasageri. In fiecare luna de vara, 150 de mii de pasageri vor beneficia de serviciile aeroportului, iar in perioada rece afluxul lunar de calatori nu va scadea sub pragul de 100 de mii.

CONTEXT

Proiectul "Dezvoltarea si Modernizarea Aeroportului International Iasi – Extras din SF, in vederea executarii partiale a obiectivului Modernizare Modulul I – etapa intermediara – Pista 2400m – extindere suplimentara platforma parcare aeronave si terminal pasageri" a fost finantat din europene prin Programul Operational Sectorial Transport (POS-T) 2007 – 2013, Axa prioritara 2 – Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii nationale de transport situata in afara axelor prioritare TEN-T, in scopul dezvoltarii unui sistem national durabil de transport, D.M.I 2.4 – Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii de transport aerian.

Proiectul s-a derulat pe o perioada de doi ani si a urmarit dezvoltarea si modernizarea Aeroportului International Iasi. A beneficiat de o investitie totala de 50,6 milioane Euro, din care 37 milioane Euro cheltuieli eligibile, intre care 85% din europene, 13% contributia bugetului de stat si 2% contributia Aeroportului Iasi.

Acest articol face parte din Campania Ministerului Fondurilor Europene, "Bani europeni pentru idei romanesti" si a fost publicat pe http://mfe.gov.ro/campanie-media-bani-europeni-pentru-idei-romanesti/, in cadrul proiectului proiectului "Campanii de comunicare pentru promovarea fondurilor ESI 2014-2020" (cod MySMIS 12088), cofinantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Asistenta Tehnica 2014-2020.