CSALB (Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar) este o institutie infiintata in 2016 ca urmare a unei Directive Europene si intermediaza negocierea dintre consumatori si banci / IFN-uri, pentru contractele aflate in derulare (credite, , plati, conturi bancare, depozite, economisire-creditare etc.).

In ultimii trei ani, peste 700 de consumatori din Romania au obtinut de la banci si IFN-uri, cu ajutorul CSALB, reducerea sau eliminarea comisioanelor, scaderea ratelor la sau chiar stergerea intregului sold ramas de achitat – beneficii totale in valoare de aproximativ un million si jumatate de euro.

Citeste si: Datoria la creditele unui consumator s-a diminuat cu 57.000 euro

Cum se rezolva problemele cu banca, prin CSALB

Orice consumator care are o neintelegere cu banca, din orice judet al tarii, poate trimite gratuit cerere catre CSALB prin aplicatia online aflata aici.

Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere, este desemnat un conciliator.

CSALB colaboreaza cu peste 20 de conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar, de serviciile carora consumatorii nu ar putea beneficia in mod normal fara a plati un onorariu foarte consistent. Prin CSALB insa, consumatorii au acces gratuit la serviciile acestor specialisti.

CSALB, alternativa la instanta

In urma discutiilor si/sau studierea documentelor, conciliatorul propune o solutie de rezolvare a diferendelor. Daca aceasta nu este acceptata de una dintre parti, se renegociaza si se propune o alta solutie.

Procedura se finalizeaza dupa ce partile au acceptat solutia propusa de conciliator. Termenul in care partile pot accepta/refuza solutia este de 15 zile de la comunicare.

Nota: Partile se pot retrage oricând din procedura.

Totul se rezolva amiabil, fara sa se tina cont strict doar de prevederile contractului, pe care ambele parti si le-au asumat la semnare. “Fara a se iesi din legalitate, conciliatorii propun solutii de echitate sociala” – precizeaza Liviu Fenoghen, directorul CSALB.

Intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta, care se transforma in act aditional la contract.

Concilierea prin CSALB este 100% gratuita pentru consumatori

Intreaga procedura este gratuita pentru consumator si conform legii dureaza maxim 90 zile, insa cei 700 consumatori care au beneficiat pana acum de conciliere prin CSALB au ajuns la o intelegere cu banca in medie in 45 zile.

A fost inregistrat si un record absolut de solutionare: de doar o zi, dupa ce se inregistrasera recorduri de 9 zile, 17 zile etc.

De asemenea, la intelegere se poate ajunge fara ca reprezentantii bancilor si conciliatorii sa se intalneasca fizic cu consumatorul.

Procedura de conciliere se desfasoara in majoritatea cazurilor online, prin email sau, pentru cei care doresc, pot trimite cererea si documentele prin posta la sediul CSALB, iar informatii pot obtine si la telefon: 021 9414.

Participarea la conciliere este voluntara

De retinut: conform legii, intrarea in procedura de conciliere si participarea este voluntara, atat din partea consumatorului, cat si din partea institutiei de .

“Consumatorul este singurul care poate initia procedura de conciliere, bancile si IFN-urile neavand aceasta capacitate de a fi initiatori de procedura de solutionare alternativa. Dar, exista posibilitatea din partea bancilor si IFN-urilor sa refuze sa intre in procedura de solutionare alternativa. Cele mai importante dintre motive fiind acelea ca deja consumatorului i s-au facut mai multe oferte de solutionare, pe care acesta le-a refuzat, sau ca deja este in instanta de drept comun inceputa o procedura de solutionare contencioasa” – a declarat Alexandru Paunescu, reprezentantul BNR in Colegiul de Coordonare al CSALB, prezent la intalnirea Caravanei CSALB cu presa din Oradea.

Daca in primul an de functionare al CSALB, doar 30% dintre cererile formulate de catre consumatori se transformau in dosare, in ultimii doi ani 65% sunt dosare si 35% sunt refuzuri. “Speram ca pana la finele anului sa inregistram sub 30% refuzuri. Este un demers pe care bancile comerciale l-au inteles”.

Citeste si: Afla cum poti rezolva gratuit orice problema cu banca. Intrebari si raspunsuri

Cele mai frecvente solicitari in relatia cu bancile, adresate de consumatori CSALB se refera la: gasirea unei solutii pentru rezolvarea problemelor 30%, comisioane 30%, conversie 10% si situatii legate de Biroul de Credit 7%.

Citeste si: Rata la credit este o povara? Care sunt solutiile?

Daca ai nemultumiri cu banca ta, CSALB va aduce intelegere. Gratuit, corect, in mai putin de trei luni.

CSALB este o institutie infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri, pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) prin aplicatia online aflata pe site-ul www.csalb.ro. Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere este desemnat un Conciliator. CSALB colaboreaza cu peste 20 de conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta. Mai multe informatii despre activitatea Centrului puteti obtine si la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Cand 2 negociaza, al 3-lea ii impaca!