Aproximativ 5.100 de
consumatori au negociat cu băncile și IFN-urile, în cadrul CSALB, condiții mai bune pentru contractele aflate în derulare. Beneficiile rezultate din negociere sunt de aproximativ 14 milioane de euro (între 2016-2025).
CSALB a fost înființat prin Ordonanța Guvernului nr.38/2015 în urma transpunerii în legislația românească a Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de
consum.
La CSALB poți apela doar dacă nu ai găsit o soluție amiabilă cu banca.
Fiind o alternativă la instanțele de judecată, rezolvarea amiabilă intermediată de conciliatorii CSALB se derulează mult mai repede: după depunerea cererii pe site-ul
csalb.ro și după răspunsul băncii (dacă acceptă sau nu intrarea în negociere), procedura durează, în medie, 30 de zile.
Termenul prevăzut în Ordonanță este de 90 de zile.
Atenție!
Cererile de soluționare alternativă a litigiilor/diferendelor dintre consumatorii de servicii financiar–bancare și bănci/IFN-uri pot fi rezolvate exclusiv de către CSALB, acesta fiind cadrul normativ național în domeniul soluționării alternative a litigiilor financiar-bancare.
CSALB atrage atenția consumatorilor să facă diferența între reclamațiile/sesizările pe care le pot adresa ANPC (și pe care le puteau adresa și până acum acestei Autorități) și soluționarea alternativă a litigiilor care este atributul exclusiv al CSALB, pentru
probleme financiar-bancare pe care aceștia le pot avea în relație cu băncile, IFN-urile.
Conciliatorii cu care CSALB colaborează sunt cei care, în urma negocierilor, propun consumatorilor și băncilor soluția de rezolvare a problemei semnalate. În cadrul CSALB, există două proceduri facultative, voluntare, care se declanșează la cererea consumatorului:
- Propunerea unei soluții (conciliere): procedura se finalizează după ce părțile au acceptat soluția propusă de conciliator prin Nota de Soluționare. Termenul în care părțile pot accepta/refuza soluția este de 15 zile de la comunicare. Părțile se pot retrage oricând din procedură.
- Impunerea unei soluții (arbitrajul): procedura se finalizează prin pronunțarea unei soluții care este obligatorie pentru ambele părți. Procedura este similară celei din instanțele de judecată, însă termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile, și se pot fixa de comun acord. Părțile nu se pot retrage din procedură.
Conciliatorii/arbitrii desemnați să soluționeze litigiile propun sau impun o soluție, în funcție de procedura aleasă, în urma analizei documentelor și a discuțiilor cu părțile.
Soluțiile pot fi: eliminarea sau reducerea unor comisioane, diminuarea dobânzii, suspendarea plății ratelor, reducerea sau chiar ștergerea soldului rămas de achitat.
Care sunt avantajele concilierii pentru cosumatori?
- evitarea proceselor în instanță și continuarea raporturilor contractuale dintre părți;
- timpul scurt de soluționare a unui dosar;
- expertiza și implicarea celor 16 conciliatori (avocați reputați, economiști, foști judecători, profesori universitari);
- gratuitatea pentru consumatori;
- se pot obține: reduceri de costuri (dobânzi, comisioane), reducerea soldului, rambursări de comisioane, reconversie valutară, chiar închiderea creditului.
Pentru mai multe detalii cu privire la CSALB puteți consulta interviurile prezente în secțiunea CSALB – Negociem împreună.
Vezi secțiunea CSALB – Negociem împreună