finzoom logo 19 ani
  • Credite
      • Credite Ipotecare

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Prima Casa
      • Credite de Nevoi Personale

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Credite Auto

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Leasing Auto

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Carduri
      • Carduri de Credit

      • Compara
      • Catalog
      • Carduri de Debit

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Depozite si Conturi
      • Depozite la Termen

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi de Economii

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi Curente

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Pachete

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Fonduri
      • Fonduri de Investitii

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Fonduri de Pensii

      • Compara oferte
      • Catalog
  • IMM
      • Credite

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Carduri de Credit

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Carduri de Debit

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Depozite la Termen

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi Curente

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Articole
      • Categorii

      • Educatie
        • Revista Educatia Financiara
        • Banii pe Intelesul Copiilor
        • Consumer Classroom
        • Pastila de Educatie Financiara
        • BCR
      • Altele
        • Internet Banking
        • Promotii
        • Pachete
        • Private Banking
      • Piata de Capital
      • Credite
        • Credite Ipotecare
        • Credite de Nevoi Personale
        • Credite Auto
        • Credite Rapide
        • Leasing Auto
        • Prima Casa
      • Carduri
        • Carduri de Credit
        • Carduri de Debit
      • Economisire
        • Economisire Creditare
        • Conturi Curente
        • Conturi de Economii
        • Depozite la Termen
      • Fonduri
        • Fonduri de Investitii
        • Fonduri de Pensii
      • Asigurari
        • RCA
      • Servicii
        • Telefonie
        • Televiziune
        • Internet
      • IMM
        • Credite IMM
        • Carduri de Credit IMM
        • Carduri de Debit IMM
        • Depozite IMM
        • Conturi Curente IMM
      • Financiar
      • Economie
      • Produse
      • Video
      • Statistica
        • Curs Valutar
        • Indici interbancari
        • Indexuri DAE
    • Etichete
  • Resurse utile
      • Statistica

      • Curs valutar BNR
      • Indici bancari de referinta
      • Institutii financiare

      • Banci
      • Calculatoare

      • Calculator DAE Credit
      • Calculator Rambursare Anticipata
      • Calculator Credit Maxim (garantii)
      • Calculator Refinantare Credit
      • Calculator DAE Depozit
      • Calculator Pensie Privata
      • Calculator Investitii
      • Calculator Conturi de Economii
      • Calculator Plan de Economii
      • Calculator Plan de Acumulare
      • Widgets

      • Top 5 Credite Nevoi Personale
      • Top 5 Credite Ipotecare
      • Convertor valutar
      • Calculator Pensie
      • Calculator DAE Credite
      • Calculator Refinantare
  • CLUB FINZOOM
Ma abonez Forum

Abonare RSS

  • Educatie
  • Altele
  • Piata de Capital
  • Credite
  • Carduri
  • Economisire
  • Fonduri
  • Asigurari
  • Servicii
  • IMM
  • Financiar
  • Economie
  • Produse
  • Video
  • Statistica
  1. Compara Produse
  2. Articole
  3. Sfaturi
  4. Avantaje si … neclaritati ale OUG 38/2015 privind SAL pentru domeniul bancar

Stiri si sfaturi

Arhiva 2006-2013

sectiune
ToateSFATURIVIDEOSTIRICOMUNICAT DE PRESAMODIFICARI PRODUSEEDUCATIE FINANCIARAGHIDURIINTREBARINOUTATI FINZOOM
categorii
EDUCATIECREDITE IPOTECARECREDITE DE NEVOI PERSONALECARDURI DE CREDITDEPOZITE LA TERMENFONDURI DE INVESTITII
  • Toate categoriile

    • Educatie
      • Revista Educatia Financiara
      • Banii pe Intelesul Copiilor
      • Consumer Classroom
      • Pastila de Educatie Financiara
      • BCR
    • Piata de Capital
    • Carduri
      • Carduri de Credit
      • Carduri de Debit
    • Fonduri
      • Fonduri de Investitii
      • Fonduri de Pensii
    • Servicii
      • Telefonie
      • Televiziune
      • Internet
    • Financiar
    • Produse
    • Statistica
      • Curs Valutar
      • Indici interbancari
      • Indexuri DAE
    • Altele
      • Internet Banking
      • Promotii
      • Pachete
      • Private Banking
    • Credite
      • Credite Ipotecare
      • Credite de Nevoi Personale
      • Credite Auto
      • Credite Rapide
      • Leasing Auto
      • Prima Casa
    • Economisire
      • Economisire Creditare
      • Conturi Curente
      • Conturi de Economii
      • Depozite la Termen
    • Asigurari
      • RCA
    • IMM
      • Credite IMM
      • Carduri de Credit IMM
      • Carduri de Debit IMM
      • Depozite IMM
      • Conturi Curente IMM
    • Economie
    • Video

Avantaje si … neclaritati ale OUG 38/2015 privind SAL pentru domeniul bancar

Irina Chitu
Autor Irina Chitu
08.09.2015
2 1952

Ordonanta 38/2015 privind Solutionarea Alternativa a Litigiilor (SAL), care transpune in legislatia nationala prevederile Directivei Europene 11/2013, vine in sprijinul consumatorilor de produse si servicii bancare.

Avantaje pentru consumator:
  • Crearea unui Centru SAL separat pentru reclamatiile din domeniul financiar bancar, unde conciliatorii vor fi persoane cu expertiza in domeniu (care stiu cum functioneaza un produs bancar si cunosc problemele cauzate consumatorilor de catre clauzele abuzive din contracte)
  • Este o etapa care poate oferi o solutie amiabila intre parti, pentru a nu se mai ajunge la atatea procese cu bancile
  • Procedura SAL este gratuita pentru consumator
  • Consumatorii nu vor trebui sa mai apeleze la un avocat sa-i reprezinte (ca in cazul unui proces)
  • Rapiditate – solutia se emite in maxim 90 zile calendaristice de la depunerea dosarului complet de reclamatie la Centrul SAL
  • Consumatorul este cel care opteaza pentru o solutie propusa sau impusa de conciliator si, indiferent de solutie, in continuare poate face o reclamatie la ANPC sau apela la justitie.
Neclaritati, restrictii
Sunt insa si cateva neclaritati in textul ordonantei:
 
1. Gratuitatea: daca la art.8, alin.c) din ordonanta se mentioneaza ca procedura SAL trebuie sa fie gratuita pentru consumator, la Art.21, alin.3 se mentioneaza ca finantarea Centrului SAL se asigura si din comisioane pentru prestatii in domeniu efectuate tertilor – ori prestatii in domeniu se fac doar catre consumatorii de produse si servicii bancare. Ca si solutie, se poate adauga la alin.3, b) mentiunea: "cu exceptia consumatorilor".
Aceasta neclaritate va trebui rezolvata la adoptarea legii in Parlament, fiindca orice comision sau suma ceruta consumatorilor, fie ea chiar simbolica (1 leu sau10 lei) va restrictiona accesul acestora la serviciile SAL.
 
2. Studii juridice: in ordonanta, pentru ca o persoana sa poata face parte din Colegiul de Coordonare al Centrului SAL, trebuie sa aiba studii juridice atestate cu diploma. Ori in directiva 2013/11/UE se mentioneaza la Art.36, ca persoanele fizice implicate in SAL "ar trebui sa dispuna de suficiente cunostinte generale in materie juridica pentru a intelege implicatiile juridice ale litigiului, fara a fi obligate sa fie specialisti calificati in domeniul juridic".

Solutia nu trebuie sa fie neaparat una legala (de exemplu, care sa respecte contractul deja incheiat intre parti) si chiar in corpul ordonantei se mentioneaza "solutia propusa poate fi diferita de un rezultat stabilit de catre o instanta care aplica dispozitiile legale in vigoare".
Solutia poate fi cea cu care ambele parti sa fie de acord - in cazul in care consumatorul alege de la inceput procedura SAL cu "Solutie propusa". Daca alege de la inceput varianta cu "Solutie impusa" de conciliator, consumatorul / daca nu este de acord cu aceasta solutie obligatorie, are la dispozitie 15 zile sa atace Solutia in instanta.

Atentie: Centrul SAL poate refuza dosarul de reclamatie daca litigiul a fost analizat deja de o intanta de judecata, sau consumatorul nu a incercat sa discute si sa resolve problema direct cu banca.
De aceea, este foarte important sa cereti numar de inregistrare de la banca si sa pastrati o copie pentru intreaga corespondenta derulata cu banca pentru problema reclamata.

Vezi si:
  • Ce este SAL? – Solutionarea gratuita a litigiilor dintre consumatori si banci
  • Solutionarea alternativa a disputelor in domeniul bancar
Articole similare
Financiar
Subiecte relevante
ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) legislatie UE (Uniunea Europeana)

Q & A

SD
Sarboiu Dan
1. Cum se vor selecta persoanele cu ,,expertiza” in domeniu? Este total nepotrivit termenul ales, care sa defineasca cunostintele si/sau procedurile bancare asimilate, ale viitorilor (actualilor?!!!) specialisti .
2. Persoanele cu experienta in domeniu bancar, trebuie sa fie specialisti in primul rand? sau persoane cu un echilibru profesional in domeniu, pe langa ceva cunostinte in domeniu?
3. Persoanele care vor efectua aceasta activitate vor face cumul de functii? Vor desfasura activitate in banca si vor activa si in Centrul SAL?
4. Se va face publica solicitarea de astfel de specialisti?
Raman indatorat celor care imi vor putea da lamuriri asupra problemelor ridicate. Multumesc.

  • 00 0
  • 11.09.2015
F/AP
FinZoom / Andreea Pietrosanu
Persoanele angajate in Centrul SAL (in Corpul Conciliatorilor) nu au voie sa lucreze pe perioada mandatului (3 ani) si in banca sau pentru o organizatie/asociatie bancara.

In domeniul bancar “comerciantul” din paragrafele de mai jos, este banca.

Membrii Corpului conciliatorilor sunt persoane fizice, cu expertiza in domeniul SAL, selectate potrivit criteriilor stabilite de Colegiul de Coordonare, prin regulamentul de organizare si functionare a Centrului SAL (adoptat de Colegiul de Coordonare).
Regulamentul de organizare si functionare al Centrului SAL se publica, inainte de adoptare, spre consultare publica.

La art 6 se mentioneaza:
Persoanele fizice responsabile din cadrul SAL au expertiza necesara si sunt independente si impartiale. Aceasta se realizeaza prin faptul ca aceste persoane:
a) dispun de cunostintele si aptitudinile necesare in domeniul procedurilor de solutionare alternativa a litigiilor sau al solutionarii judiciare a litigiilor in materie de consum, precum si de o buna intelegere generala a legislatiei;
c) nu primesc niciun fel de instructiuni de la oricare dintre parti sau de la reprezentantii acestora;
d) sunt remunerate intr-un mod care nu este legat de rezultatul procedurii SAL;
e) comunica fara intarziere entitatii SAL orice circumstanta care le poate afecta sau poate fi considerata ca afectandu-le independenta si impartialitatea sau care poate da nastere unui conflict de interese cu oricare dintre partile litigiului pe care trebuie sa il solutioneze.
(5) In domeniul bancar, … procedurile indeplinesc urmatoarele cerinte specifice:
a) persoanele fizice responsabile cu solutionarea litigiilor sunt numite de un organism colegial compus dintr-un numar egal de reprezentanti ai organizatiilor de consumatori si reprezentanti ai comerciantului sau fac parte din organismul respectiv, numirea fiind rezultatul unei proceduri transparente;
b) persoanele fizice responsabile cu solutionarea litigiilor se angajeaza sa nu lucreze pentru comerciant, pentru o organizatie profesionala sau o asociatie de intreprinderi din care face parte comerciantul pentru o perioada de 3 ani dupa ce mandatul lor in cadrul entitatii de solutionare a litigiilor a ajuns la final;
c) entitatea de solutionare a litigiilor nu are nicio legatura ierarhica sau functionala cu comerciantul, este clar separata de entitatile operationale ale comerciantilor si are la dispozitie un buget suficient pentru a-si indeplini sarcinile, care este separat de bugetul general al comerciantilor; d) in cazul in care persoanele fizice responsabile de SAL sunt angajate sau remunerate exclusiv de o organizatie profesionala din care face parte comerciantul, acestea au la dispozitie un buget alocat separat, suficient pentru indeplinirea sarcinilor lor.

Colegiul de Coordonare
Conform OUG 38/2015, membrii din Colegiul de Coordonare sunt numiti, cate unul, de catre ANPC, BNR, ARB, asociatii a consumatorilor – iar cei patru numiti vor alege un al cincilea membru.
Fiecare persoana numita trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

a) este cetatean roman, cetatean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori apartine Spatiului Economic European sau este cetatean al Confederatiei Elvetiene;
b) are capacitate deplina de exercitiu;
c) a absolvit studii superioare juridice atestate cu diploma;
d) dispune de o buna reputatie, de cunostinte si de experienta adecvate pentru exercitarea responsabilitatilor incredintate;
e) nu a fost condamnata definitiv pentru infractiuni (….)
La Art 23 se mentioneaza:
Colegiul de Coordonare
“d) stabileste criteriile de selectie a membrilor Corpului conciliatorilor;”

  • 00 0
  • 11.09.2015

Cautare Avansata Cautare Rapida

Forum FinZoom

  • Recente
  • Cele mai citite
  • Cele mai comentate
  • Despre noi
  • Publicitate
  • Contact
  • Politica cookies
  • Confidentialitate
  • Parteneri
  • RSS
  • Harta site

Aboneaza-te folosind adresa ta de email pentru a primi informatii relevante, materiale de educatie financiara, informatii despre produse si servicii financiare, sondaje, concursuri si in scop de marketing.

Aboneaza-te
#
Copyright © 2021 | Toate drepturile rezervate.
#