Avantaje si … neclaritati ale OUG 38/2015 privind SAL pentru domeniul bancar Autor Irina Chitu 08.09.2015 2 1952 Ordonanta 38/2015 privind Solutionarea Alternativa a Litigiilor (SAL), care transpune in legislatia nationala prevederile Directivei Europene 11/2013, vine in sprijinul consumatorilor de produse si servicii bancare.Avantaje pentru consumator: Crearea unui Centru SAL separat pentru reclamatiile din domeniul financiar bancar, unde conciliatorii vor fi persoane cu expertiza in domeniu (care stiu cum functioneaza un produs bancar si cunosc problemele cauzate consumatorilor de catre clauzele abuzive din contracte)Este o etapa care poate oferi o solutie amiabila intre parti, pentru a nu se mai ajunge la atatea procese cu bancileProcedura SAL este gratuita pentru consumatorConsumatorii nu vor trebui sa mai apeleze la un avocat sa-i reprezinte (ca in cazul unui proces)Rapiditate – solutia se emite in maxim 90 zile calendaristice de la depunerea dosarului complet de reclamatie la Centrul SALConsumatorul este cel care opteaza pentru o solutie propusa sau impusa de conciliator si, indiferent de solutie, in continuare poate face o reclamatie la ANPC sau apela la justitie.Neclaritati, restrictii Sunt insa si cateva neclaritati in textul ordonantei: 1. Gratuitatea: daca la art.8, alin.c) din ordonanta se mentioneaza ca procedura SAL trebuie sa fie gratuita pentru consumator, la Art.21, alin.3 se mentioneaza ca finantarea Centrului SAL se asigura si din comisioane pentru prestatii in domeniu efectuate tertilor – ori prestatii in domeniu se fac doar catre consumatorii de produse si servicii bancare. Ca si solutie, se poate adauga la alin.3, b) mentiunea: "cu exceptia consumatorilor".Aceasta neclaritate va trebui rezolvata la adoptarea legii in Parlament, fiindca orice comision sau suma ceruta consumatorilor, fie ea chiar simbolica (1 leu sau10 lei) va restrictiona accesul acestora la serviciile SAL. 2. Studii juridice: in ordonanta, pentru ca o persoana sa poata face parte din Colegiul de Coordonare al Centrului SAL, trebuie sa aiba studii juridice atestate cu diploma. Ori in directiva 2013/11/UE se mentioneaza la Art.36, ca persoanele fizice implicate in SAL "ar trebui sa dispuna de suficiente cunostinte generale in materie juridica pentru a intelege implicatiile juridice ale litigiului, fara a fi obligate sa fie specialisti calificati in domeniul juridic".Solutia nu trebuie sa fie neaparat una legala (de exemplu, care sa respecte contractul deja incheiat intre parti) si chiar in corpul ordonantei se mentioneaza "solutia propusa poate fi diferita de un rezultat stabilit de catre o instanta care aplica dispozitiile legale in vigoare".Solutia poate fi cea cu care ambele parti sa fie de acord - in cazul in care consumatorul alege de la inceput procedura SAL cu "Solutie propusa". Daca alege de la inceput varianta cu "Solutie impusa" de conciliator, consumatorul / daca nu este de acord cu aceasta solutie obligatorie, are la dispozitie 15 zile sa atace Solutia in instanta.Atentie: Centrul SAL poate refuza dosarul de reclamatie daca litigiul a fost analizat deja de o intanta de judecata, sau consumatorul nu a incercat sa discute si sa resolve problema direct cu banca.De aceea, este foarte important sa cereti numar de inregistrare de la banca si sa pastrati o copie pentru intreaga corespondenta derulata cu banca pentru problema reclamata.Vezi si:Ce este SAL? – Solutionarea gratuita a litigiilor dintre consumatori si banciSolutionarea alternativa a disputelor in domeniul bancar Articole similare Financiar Subiecte relevante ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) legislatie UE (Uniunea Europeana) Q & A SDSarboiu Dan 1. Cum se vor selecta persoanele cu ,,expertiza” in domeniu? Este total nepotrivit termenul ales, care sa defineasca cunostintele si/sau procedurile bancare asimilate, ale viitorilor (actualilor?!!!) specialisti . 2. Persoanele cu experienta in domeniu bancar, trebuie sa fie specialisti in primul rand? sau persoane cu un echilibru profesional in domeniu, pe langa ceva cunostinte in domeniu? 3. Persoanele care vor efectua aceasta activitate vor face cumul de functii? Vor desfasura activitate in banca si vor activa si in Centrul SAL? 4. Se va face publica solicitarea de astfel de specialisti? Raman indatorat celor care imi vor putea da lamuriri asupra problemelor ridicate. Multumesc. 00 0 11.09.2015 F/APFinZoom / Andreea Pietrosanu Persoanele angajate in Centrul SAL (in Corpul Conciliatorilor) nu au voie sa lucreze pe perioada mandatului (3 ani) si in banca sau pentru o organizatie/asociatie bancara. In domeniul bancar “comerciantul” din paragrafele de mai jos, este banca. Membrii Corpului conciliatorilor sunt persoane fizice, cu expertiza in domeniul SAL, selectate potrivit criteriilor stabilite de Colegiul de Coordonare, prin regulamentul de organizare si functionare a Centrului SAL (adoptat de Colegiul de Coordonare). Regulamentul de organizare si functionare al Centrului SAL se publica, inainte de adoptare, spre consultare publica. La art 6 se mentioneaza: Persoanele fizice responsabile din cadrul SAL au expertiza necesara si sunt independente si impartiale. Aceasta se realizeaza prin faptul ca aceste persoane: a) dispun de cunostintele si aptitudinile necesare in domeniul procedurilor de solutionare alternativa a litigiilor sau al solutionarii judiciare a litigiilor in materie de consum, precum si de o buna intelegere generala a legislatiei; c) nu primesc niciun fel de instructiuni de la oricare dintre parti sau de la reprezentantii acestora; d) sunt remunerate intr-un mod care nu este legat de rezultatul procedurii SAL; e) comunica fara intarziere entitatii SAL orice circumstanta care le poate afecta sau poate fi considerata ca afectandu-le independenta si impartialitatea sau care poate da nastere unui conflict de interese cu oricare dintre partile litigiului pe care trebuie sa il solutioneze. (5) In domeniul bancar, … procedurile indeplinesc urmatoarele cerinte specifice: a) persoanele fizice responsabile cu solutionarea litigiilor sunt numite de un organism colegial compus dintr-un numar egal de reprezentanti ai organizatiilor de consumatori si reprezentanti ai comerciantului sau fac parte din organismul respectiv, numirea fiind rezultatul unei proceduri transparente; b) persoanele fizice responsabile cu solutionarea litigiilor se angajeaza sa nu lucreze pentru comerciant, pentru o organizatie profesionala sau o asociatie de intreprinderi din care face parte comerciantul pentru o perioada de 3 ani dupa ce mandatul lor in cadrul entitatii de solutionare a litigiilor a ajuns la final; c) entitatea de solutionare a litigiilor nu are nicio legatura ierarhica sau functionala cu comerciantul, este clar separata de entitatile operationale ale comerciantilor si are la dispozitie un buget suficient pentru a-si indeplini sarcinile, care este separat de bugetul general al comerciantilor; d) in cazul in care persoanele fizice responsabile de SAL sunt angajate sau remunerate exclusiv de o organizatie profesionala din care face parte comerciantul, acestea au la dispozitie un buget alocat separat, suficient pentru indeplinirea sarcinilor lor. Colegiul de Coordonare Conform OUG 38/2015, membrii din Colegiul de Coordonare sunt numiti, cate unul, de catre ANPC, BNR, ARB, asociatii a consumatorilor – iar cei patru numiti vor alege un al cincilea membru. Fiecare persoana numita trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: a) este cetatean roman, cetatean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori apartine Spatiului Economic European sau este cetatean al Confederatiei Elvetiene; b) are capacitate deplina de exercitiu; c) a absolvit studii superioare juridice atestate cu diploma; d) dispune de o buna reputatie, de cunostinte si de experienta adecvate pentru exercitarea responsabilitatilor incredintate; e) nu a fost condamnata definitiv pentru infractiuni (….) La Art 23 se mentioneaza: Colegiul de Coordonare “d) stabileste criteriile de selectie a membrilor Corpului conciliatorilor;” 00 0 11.09.2015