Astazi expira termenul pana la care consumatorii pot trimite cereri de amanare a platii ratelor pentru cel mult 9 luni, potrivit moratoriilor legislative. Din solicitarile transmise de
consumatori catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) pot fi observate o serie de
probleme cu care acestia deja se confrunta si care s-ar putea amplifica in perioada urmatoare.
„Daca ar fi sa anticipam ce urmeaza dupa perioada in care consumatorii au avut posibilitatea de a solicita amanarea ratelor, putem spune ca bancile ar trebui sa fie pregatite pentru multe situatii in care consumatorii nu vor putea sa-si respecte obligatiile de plata conform noilor grafice de rambursare, chiar daca au beneficiat de amanarea platii acestor rate. Intre cererile transmise CSALB sunt cazuri in care consumatorii solicita bancilor amanarea ratelor peste termenul maxim de 9 luni, motivand ca situatia lor financiara nu s-a imbunatatit. Altii cer intreruperea procesului de amanare a platii ratelor dupa ce au estimat o inrautatire a situatiei lor viitoare, generata de costurile amanarii. CSALB a primit pana acum aproximativ 250 de cereri in care consumatorii au solicitat, printre altele, si amanarea platii ratelor ca urmare a dificultatilor financiare generate de pandemie, dar si gasirea unor solutii in plus pentru depasirea dificultatilor financiare, nu doar o simpla amanare la plata. Pe de alta parte, primim in continuare si multe cereri care vizeaza scoaterea consumatorilor din Biroul de Credit (n.n. 534 de cereri in 2020 si 112 in 2021), semn ca multi
consumatori vor sa solicite noi imprumuturi si nu se considera afectati de pandemie. Asa cum am mai spus, fiind vorba de o legislatie speciala, astfel de cereri sunt clasate intr-o majoritate covarsitoare, ca urmare a refuzului bancilor de a intra intr-o astfel de conciliere. Recomandarea noastra catre
consumatori, mai ales ca astazi este si Ziua Mondiala a drepturilor consumatorilor, este sa se informeze temeinic inainte de a lua orice decizie care implica finantele personale. Pe site-ul nostru am creat o pagina noua in care vor gasi simplificate toate metodele prin care pot trimite cereri de negociere cu bancile”, spune Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Avantajul negocierii cu banca in cazul solicitarii de amanare a ratelor
Chiar daca puteau obtine amanarea ratelor printr-o solicitare direct catre banca, unii
consumatori s-au adresat CSALB si au obtinut beneficii in plus datorita negocierii. Sunt si
consumatori care nu se incadrau in conditiile cerute de reglementarile in domeniu (din cauza restantelor sau atingerii pragului maxim de 9 luni), dar au gasit o rezolvare cu ajutorul conciliatorilor Centrului. Iata cateva exemple de cazuri solutionate si opiniile consumatorilor:
• Vasile Tarnovietchi, Satu Mare
Am beneficiat anul trecut de o amanare de 9 luni, dar nu mi-am revenit pentru ca am intrat in somaj. Din fericire, doamna conciliator Camelia Popa a reusit sa convinga banca sa imi acorde prelungirea duratei de derulare a creditului cu 10 luni si o perioada de gratie de sase luni, timp in care voi plati doar 280 de lei rata. In plus, dobanda mi s-a redus cu 1,5 puncte procentuale, ceea ce face ca dupa perioada de gratie rata mea sa scada de la 750 de lei la 610 lei pana la incheierea creditului. Sunt foarte multumit, mai ales ca totul a fost nu rapid, ci foarte rapid, in doar cateva zile de discutii la telefon! Practic, solutia propusa de conciliator e cea mai buna pentru mine in acest moment.
• Nicu Marin, Brasov
Veniturile mele sunt 100% din turism si am ajuns in situatia sa nu imi mai pot plati ratele din cauza pandemiei. Am obtinut o restructurare a creditului si chiar daca perioada de returnare a imprumutului a crescut, pe mine ma ajuta foarte mult faptul ca rata a scazut de la 1.200 de lei pana la 660 de lei. Ma intereseaza mai putin cat platesc la final si mai mult sa imi rezolv problema de moment si sa pot suporta rata. Mai tarziu o sa-mi revin, poate fac o plata anticipata. Doamna conciliator Roxana Mustatea a tinut legatura cu banca si a gasit foarte repede solutia. CSALB este o initiativa excelenta, mai ales ca mi-am rezolvat problema bine, repede si gratis.
• Daniel Balan, Braila
Sunt foarte multumit, chiar daca nu am obtinut tot ce am cerut. Domnul conciliator Septimiu Stoica a obtinut o amanare de 12 luni a ratelor, iar banca a acceptat ca dupa aceasta perioada sa mentina si rata pe care o aveam anterior amanarii. Eu cerusem si o diminuare a dobanzii cu 1-2 puncte procentuale, dar nu au fost de acord. Din fericire, in cele 12 luni platesc doar dobanda, iar rata este de doar 320 de lei, dupa care revin la vechea rata de 1.000 de lei pe luna. Chiar daca s-a prelungit durata de rambursare, nu imi va creste rata. Am vazut ca multi oameni se plang ca vor plati mai mult dupa amanare, insa eu, din fericire, am reusit sa-mi mentin vechea rata. A mers foarte repede, mi-au trimis documentele pe mail, le-am semnat, sunt foarte multumit.
Alte cazuri specifice solutionate in urma concilierii
• C.M., Bucuresti. Dupa doua luni de amanare, banca anuleaza la cererea consumatorului procedura amanarii platii ratelor. Ratele au ramas la fel cum erau inainte de amanare.
• D.M., Brasov. Consumatorul a fost trimis in somaj tehnic. Platea o rata de 1.240 de lei lunar pentru un
credit de
nevoi personale, insa avea intarzieri de 200 de zile, riscand sa fie executat silit de catre banca. Dupa ce s-a adresat CSALB, a semnat cu banca un angajament de plata pe 6 luni prin care se obliga sa plateasca minimum 700 de lei/luna. La finalul celor 6 luni isi va putea restructura creditul daca va aduce un coplatitor eligibil.
• V.G., Bucuresti. In 2020 veniturile familiei au scazut cu aproximativ 5.000 de lei, dupa ce firma la care munceau ambii soti si-a suspendat activitatea. Au solicitat bancii amanarea cu 9 luni, dar cererea a fost respinsa din cauza restantelor pe care le aveau catre banca. Dupa negocierile din cadrul CSALB comerciantul a redus marja dobanzii cu doua puncte procentuale pentru ambele contracte de
credit de
nevoi personale si a prelungit perioada de creditare cu 24 de luni. Restructurarea va cuprinde si restantele acumulate pentru ambele contracte.
Ce spun conciliatorii dupa un an de amanare a platii ratelor
Camelia Popa, Conciliator
Din cazurile pe care le-am solutionat pot spune ca, dupa aceasta perioada de amanare, se impun masuri de restructurare a creditelor, cel putin in cazul consumatorilor care nu au depasit in cele noua luni problemele financiare. Sunt multi care se afla inca in somaj si cred ca in perioada urmatoare, timp de aproximativ un an, va fi un aflux de
consumatori care vor cere o restructurare a creditelor cu scopul de a diminua rata lunara. Comerciantii ar trebui sa se pregateasca pentru solicitari de acest fel la care pot raspunde prin eliminarea unor comisioane sau reducerea marjei de dobanda. Chiar daca se va ajunge la situatia in care consumatorul sa plateasca mai multa dobanda la finalul creditului, multi vor opta pentru asta in schimbul diminuarii ratei lunare. Am observat ca multi
consumatori nu au inteles exact ce presupune amanarea platii ratelor, iar altii nu stiau ce sa ceara bancii. Probabil cei mai castigati au fost cei care s-au adresat CSALB si au putut primi explicatii de la conciliatorii Centrului.
Septimiu Stoica, Conciliator
Este interesant ca unii
consumatori, care initial au vazut doar avantajele amanarii ratelor, au revenit asupra deciziei dupa ce au realizat si costurile implicite. A fost unul dintre cazurile pe care le-am solutionat. Cred ca a fost o oarecare precipitare a oamenilor, mai ales ca procedura legislativa nu a luat in calcul si optiunea consumatorilor de a renunta la decizia initiala. Bancile au intrat oarecum intr-o inertie a avizarii acestor cereri, consumatorii au sperat ca rezolva problema repede, dar efectele s-au agravat in unele cazuri. Din fericire, CSALB si-a dovedit utilitatea inca o data, mai ales ca avem de-a face cu situatii particulare, care cereau solutii pe care legiuitorul sau bancile nu le-au putut lua in calcul. Poate ca ar fi trebuit imaginate si scenarii pentru astfel de situatii, iar oamenii sa fie in cunostinta de cauza. Totusi, in ultima instanta, nu totul poate fi prevazut. Tocmai de aceea rolul CSALB care este capabil sa reactioneze si sa gaseasca solutii punctuale, devine vital.
Sursa: CSALB