Bancassurance - evolutie si implicatii pe termen lung Autor Denisa Dascalu 15.04.2016 5 2573 Conferinta gazduita de XPRIMM a reunit specialisti din domeniul asigurarilor, brokeri, reprezentanti, ASF, banci etc. in care s-au discutat aspecte cu privire la bancassurance, care ne-au oferit o imagine de ansamblu asupra situatiei actuale, dar si a implicatiilor pe termen lung pe care acesta le are.Sorin Mititelu, Presedinte Directorat BCR Asigurari de Viata, spunea ca in lume industria asigurarilor a inregistrat o crestere constanta si consistenta, iar asiguraile de viata sunt in crestere, deci ne aflam intr-un context global favorabil. Evolutia pietei asigurarilor este mai buna decat evolutia generala a economiei. Distributia produselor de asigurari de viata este in principal realizata prin bancassurance, in majoritatea tarilor, iar pentru asigurarile non viata prin agenti proprii si brokeri. In ceea ce priveste evolutia bancassurance-ului in lume, pe segmentul asigurarilor de viata, acesta a inregistrat o crestere medie anuala de 6% si are o pondere de 48% in totalul primelor brute subscrise.In spatele evolutiei pozitive in ansamblu sunt factori obiectivi care ar trebui sa produca si la noi aceleasi efecte.Conform informatiilor furnizate de ASF la cele mai cunoscute companii, pe segmentul asigurarilor de viata contributia bancassuranceului este de doar 31% din totalul primelor brute subscrise. Acesta preciza ca nu sunt disponibile statistici oficiale referitoare la distributia produselor de asigurare prin canalul bancar insa cu anumite ipoteze putem concluziona ca suntem undeva la 30%. Mititelu afirma ca acele companii de asigurari de viata care apartin unor grupuri bancare sau care au modele operationale puternic integrate cu bancile cu care au contracte de distributie, inregistreaza cresteri semnificative;Desi ne aflam pe un trend pozitiv nivelul ramane unul necorespunzator. Acest lucru inseamna pe de o parte oportunitati de dezvoltare dar in acelasi timp inseamna si ca sunt multe probleme ce trebuie rezolvate pentru a ajunge la o situatie de relativa normalitate.In anul 2015 primele brute subscrise prin canal Bancassurance au inregistrat o rata de crestere de aproape 3 ori mai mare fata de rata de crestere pe intreg segmentul asigurarilor de viata. Tratarea cauzelor ne ajuta sa pozitionam canalul de bancassurance in locul potrivit astfel incat sa valorificam mult mai bine potentialul pietei.Motive pentru care bancassurance-ul nu a contribuit semnificativ la dezvoltarea pietei de asigurari :Piata bancara este o piata in crestere de aproape 15 ani, astfel ca principalul partener in distributie acestor produse (canalul bancar) a avut atentia indreptata catre produsele de baza (credite, depozite sau conturi curente). Inca este un interes major pe volume si mai putin pe ce inseamna cross sell, mentinerea clientilor si profitabilitate mai buna. Acest context a indreptat atentia catre alte produse nu catre asigurarile de viataComplementaritatea intrucat exista si un risc de interpretare, in directivele europene nu se reglementeaza termenul de complementaritate, ci auxiliaritatea. Exista 3 factori care limiteaza puterea distributia in acest canal si anume Limitari in promovarea produselor de asigurari prin activitati de marketing direct (necesita personal autorizat)Limitarea administrativa in distributia produselor de asigurare (in banci nu lucreaza numai angajati cu contract full time astfel ca 10% din resursa nu este posibil de utilizat - tip contract de munca, proces de autorizare - este repetat)Limitari administrative in autorizarea agentilor de asigurare (incheiere contracte doar la sediile principale si secundare)De ce e important Bancassurance pentru Romania?Pentru ca acest canal bancar are 12.000.000 de clienti, cea mai mare retea de distributie (50.000 salariati, 6000 de unitati, 900 ATM, fiecare banca are canale de operare la distanta: Internet Banking; call center si alte canale: parteneriate brokeri).Acest canal e aproape de clienti, resurse, si de fluxurile de numerar: se pot identifica mai usor nevoile si este mult mai usor de promovat orice produs financiar inclusiv asigurarile si asigurarile de viata.De asemenea 70% din salarii sunt incasate in conturi bancare si exista dubla supraveghere (BNR si ASF) care trebuie sa dea incredere. Acestea sunt motivele ce pozitioneaza acest canal ca cel mai potrivit pentru asigurarile de viata si care poate sustine dezvoltarea pietei.Bariere ce trebuie inlaturate pentru a sustine Bancassurance-ulImplementarea IDD ar inlatura bariere ca: procesul de autorizare a personalului, complementaritate, restrictiile de vanzari la distanta si protectia reala a consumatoruluiObiective de interes general de realizat prin intermediul Bancassurance-ului in Romania pana in 2020Sorin Mititelu preciza ca obiectivul este sa aiba cat mai multe persoane asigurate, pentru ca acest serviciu nu este numai unul economic, ci si social.Pana in 2020 ar putea fi 2,5 milioane asigurati, 1,5 mld lei prime brute subscrise, s-ar putea ajunge la o pondere de 60% din primele brute subscrise pe asigurari de viata si s-ar putea cumula 4,5 mld lei in administrare. Articole similare Credite Asigurari Subiecte relevante ATM (bancomat) asigurare de viata ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiara) BNR (Banca Nationala a Romaniei) internet banking banci Q & A