Care sunt drepturile consumatorilor de credite? Unde te adresezi dacă nu sunt respectate Autor Andreea Pietrosanu 15.03.2023 0 1903 Începând cu anul 1983, organizația internațională Consumers International marchează la 15 martie - Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor ("World Consumer Rights Day"), ca mijloc de sensibilizare la nivel mondial cu privire la drepturile şi nevoile consumatorilor.În acest sens, vă aducem în atenție principalele drepturi ale consumatorilor de credite și unde ne adresăm dacă aceste drepturi ne sunt încălcate.Sfaturi pentru consumatorii de produse financiare• să se informeze înainte de a lua o decizie privind achiziționarea unui produs financiar • să compare toate produsele disponibile pe piață în funcție de DAE (dobânda anuală efectivă, sau costul total al creditului), dar nu exemplele reprezentative de la fiecare bancă, fiindcă acestea nu pot fi comparate. DAE variază în funcție de perioada și suma creditului, iar exemplele reprezentative de la bănci nu sunt pentru o perioadă și sume fixe.Pe www.FinZoom.ro se pot compara toate creditele de la bănci, actualizate zilnic, în funcție de DAE: Compară pe FinZoom.ro Credite de Consum - Credite Ipotecare - Credite Noua Casă• să își cunoască drepturileDrepturile Consumatorilor de CrediteAceste drepturi sunt obținute în special în urma transpunerii în legislația romanescă a Directivei Europene privind creditele de consum - Legea Nr. 288/2010 pentru aprobarea OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori.Iată cele mai importante drepturi ce trebuie avute în vedere când contractăm un credit.• Dreptul de a primi informațiile precontractuale pe un formular standardizat a principalelor caracteristici ale produselor de creditare, costurile creditului, alte costuri, (DAE, formula de calcul a dobânzii și suma totală ce urmează a fi rambursată), ceea ce permite o comparare transparentă a ofertelor băncilor și alegerea celei mai avantajoase;• Dreptul de a primi, la cerere și gratuit, un exemplar din proiectul contractului de credit, înainte de a decide contractarea creditului - pentru a putea fi studiat acasă;• Dreptul de retragere din contract fară a invoca un motiv anume în termen de 14 zile calendaristice;• Dreptul de a îşi exprima acordul în scris, la data depunerii cererii de credit, cu privire la transmiterea datelor sale către sistemele de evidenţă de tipul birourilor de credit;• Dreptul de a rambursa anticipat creditul: Consumatorul are dreptul, în orice moment, să se libereze în tot sau în parte de obligațiile sale care decurg dintr-un contract de credit. În acest caz, consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului, aceasta reducere constând în dobândă și costurile aferente perioadei dintre data rambursării anticipate și data prevăzută pentru încetarea contractului de credit.Dreptul consumatorului de a rambursa anticipat nu poate fi condiționat de plata unei anumite sume minime sau de un anumit număr de rate.Conform OUG 52 / 2016, privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, și creditele cu dobândă fixă (dar doar nou acordate și cu garanție ipotecară) beneficiază de comision de rambursare anticipata zero.Detalii despre OUG 52 se găsesc în acest articol: Rambursarea anticipată a creditului – Pași, avantaje, drepturile consumatorilor, studiu de caz FinZoom.ro [VIDEO]• Dreptul de a i se aplica, în cazul în care înregistrează restanţe, o rată a dobânzii penalizatoare ce nu poate depăşi cu mai mult de 2 puncte procentuale rata dobânzii aplicabilă atunci când creditul nu înregistrează restanţă şi de la momentul prezentării documentelor doveditoare, în cazul în care consumatorul sau soţul/soţia se regaseşte într-una din următoarele situaţii: somaj, reducerea cu minim 15% a salariului, deces;• Dreptul de a primi la terminarea contractului de credit, gratuit, din oficiu, un document care să ateste faptul că au fost stinse toate obligațiile dintre părți sau care indică obligațiile contractuale neîndeplinite. Totodată, se închid și conturile aferente creditului, fară a fi necesară depunerea unei cereri din partea consumatorului și fară plata unor costuri suplimentare.• Dreptul de a fi înştiinţat cu 15 zile în prealabil, în scris, telefonic, prin SMS sau e-mail cu privire la întârzierea la plată şi transmiterea datelor negative către sistemele de evidenţă de tipul birourilor de credit;• Dreptul de a primi un răspuns din partea băncii la sesizările depuse în termen de maxim 30 de zile de la înregistrarea acestora;• Dreptul la un cont bancar cu costuri zero pentru serviciile de bază (deschidere, administrare, închidere cont) – detalii suplimentare în acest articol: Un cont bancar cu costuri zero pentru fiecare consumatorIar, daca îi sunt încălcate aceste drepturi, consumatorul are dreptul de a adresa cu o cerere de rezolvare la:• bancă (la care trebuie să primească răspuns în maxim 30 zile)• CSALB (Centrul de Soluționare Alternativa a Litigiilor în Domeniul Bancar - https://csalb.ro) pentru a soluționa amiabil problema cu banca, gratuit, cu ajutorul unul conciliator• ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor)• asociațiile de consumatori• instanțele de judecată. Articole similare Credite Conturi Curente Subiecte relevante cont bancar rambursare anticipata dobanda drepturile consumatorului credit rambursare credit Q & A