Centrul SAL Bancar este functional Autor Denisa Dascalu 11.03.2016 4 2354 Disputele intre consumatori si banci pot fi solutionate de acum prin intermediul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB) – a anuntat Alexandru Paunescu / BNR si membru al Colegiului de Coordonare CSALB, in cadrul Conferintei "Relatia cu consumatorul de servicii financiare" organizate in 10 martie de Oxygen Events.Sesizarile se pot deja depune prin posta sau e-mail, iar de luni, 14 martie, devine functional numarul de telefon al CSALB (021 9414) cu tarif normal, unde consumatorii pot suna si fiecare poate primi ajutor din partea unei echipe de conciliatori profesionisti, nefiind nevoie sa mai apeleze la instanta de judecata. Exista deja 3 solicitari de solutionare alternativa a litigiilor (2 reclamatii primite prin posta si una prin email), iar CSALB este in curs de a raspunde solicitantilor. Ce face CSALB?Centrul CSALB solutioneaza litigiile aparute intre consumatori si comerciantii din domeniul bancar folosind doua poceduri: una cu solutie propusa, alta cu solutie impusa.Atentie! Reclamatiile se fac pe mail sau prin posta.Site-ul Csalb.ro este functional in acest moment si orice consumator nemultumit de serviciile financiar bancare poate apela la centru, insa se cere dovada ca a incercat mai inainte sa rezolve problema direct cu banca, pe cale amiabila.Atentie! Va puteti adresa CSALB doar dupa ce ati depus o plangere, sesizare la banca si nu ati fost satisfacut de raspunsul primit, sau nu ati primit nici un raspuns.Banca este obligata sa raspunda oricaror sesizari depuse de consumatori, in 30 zile calendaristice. Atentie! Pentru orice sesizare depusa la banca cereti numar de inregistrare si pastrati-va o copie.Centrul SAL Bancar a solicitat oficial bancilor sa creeze fiecare in interiorul ei un departament separat, care sa colaboreze direct cu CSALB si sa furnizeze rapid informatii centrului SAL si toate documentele de care are nevoie pentru solutionarea rapida a dosarelor (pentru ca au un termen de maxim 90 de zile pentru solutionarea oricarui litigiu).Conditii ca CSALB sa existeReglementarea spune ca pentru ca o entitate de solutionare alternativa a litigiilor sa existe trebuie sa aiba un sediu, un site si conciliatori. Aceste conditii sunt indeplinite, iar pe site-ul centrului de solutionare a litigiilor exista o lista cu 12 conciliatori. In functie de numarul solicitarilor, lista conciliatorilor poate creste.Procedura de solutionare: Care sunt pasii?Consumatorul este nemultumit de relatia contractuala cu banca si ii adreseaza o plangereConsumatorul nu este satisfacut de raspunsul primit sau banca nu raspundeConsumatorul apeleaza CSALB (021 9414)CSALB ii prezinta consumatorului cele 2 tipuri de proceduri de solutionareProcedura prin care conciliatorul PROPUNE O SOLUTIE pe care partile o pot accepta sau nu. Solutia propusa poate fi acceptata in 15 zile de ambele parti. Daca este acceptata, devine executorie. Partile se pot retrage oricand din procedura.Procedura prin care conciliatorul da o SOLUTIE OBLIGATORIE - o procedura asemanatoare cu cea din instanta, insa mai simpla (informala). Partile nu se pot retrage din procedura.In ambele tipuri de proceduri, conciliatorul trebuie acceptat de ambele parti si termenul de solutionare este de cel mult 90 de zile.Consumatorul alege procedura, completeaza cererea si CSALB contacteaza comerciantul / banca;Conciliatorul este desemnat aleatoriu dintre persoanele inscrise pe Lista ConciliatorilorPartile accepta conciliatorul sau se desemneaza aleatoriu alt conciliatorConciliatorul primeste dosarul si se declanseaza procedura de solutionare. Daca este nevoie, poate solicita informatii suplimentare.Conciliatorul propune sau impune o solutie, in functie de procedura aleasa de parti. Reguli de procedura privind procedura SAL finalizata cu propunerea unei solutiiCum incepe procedura de concilere?Prin cererea de conciliere, insotita de acordul bancii privind alegerea procedurii si dovada incercarilor consumatorului de solutionare directa, prealabila, a litigiului cu banca respectivaAtentie!Cererea de conciliere e insotita de inscrisurile pe care consumatorul doreste sa le utilizeze in sustinerea cauzei. Acestea pot fi transmise online sau pe suport de hartie, personal sau, dupa caz, prin posta cu confirmare de primire.Cum se desfasoara procedura?Consumatorul poate alege un conciliator ce poate fi acceptat sau nu de banca.Dupa primirea documentelor, banca formuleaza opinia sa si o transmite centrului SAL. CSALB prezinta consumatorului cele doua proceduri care se refera fie la o solutie propusa (concilierea) fie la o solutie impusa (arbitrajul).Examinarea litigiilor supuse centrului SAL se realizeaza de catre conciliatori. In momentul de fata, pe site sunt 12 conciliatori persoane fizice cu experienta in domeniu care se ocupa de acest lucru.Dupa studierea documentelor si dupa caz audierea partilor, conciliatorul propune o solutie pentru litigiul in cauza, iar in termen de 15 zile de la transmiterea acesteia, partile trebuie sa ia o decizieIncheierea procedurii de conciliere se realizeza astfel:prin incheierea unei intelegeri intre parti, cu valoarea unui contract, privind acceptarea solutiei propuse de conciliator;prin intocmirea de catre conciliator a unei incheieri, prin care se constata esuarea incercarii de conciliere;prin notificare de catre oricare dintre parti ca se retrage din procedura. Atentie:Procedura de conciliere este confidentialaOricare dintre parti se poate retrage din proceduraIn ambele tipuri de proceduri termenul de solutionare este de cel mult 90 de zile.Ce trebuie sa stim despre Centrul de Solutinare Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB)?Centrul SAL pentru domeniul bancar este infiintat in in baza Ordonantei Guvernului nr.38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, care transpune la nivel national Directiva 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 si a Directivei 2009/22/CE.CSALB este condus de un Colegiu de Coordonare format din 5 membri, cate un reprezentant din partea:BNR (Banca Nationala a Romaniei) – in calitate de supraveghetor al sistemului financiar bancar. Reprezentant: Alexandru PaunescuANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor) – in calitate de autoritate a statului, cu atributii in protectia consumatorului. Reprezentant: Mihaela IonescuARB (Asociatia Romana a Bancilor). Reprezentant: Luminita MalanciucAsociatiile de consumatori. Reprezentant: Corneliu VisoianuUn membru independent (ales de catre cei 4 membri desemnati), presedinte al Consiliului de Coordonare: Simona Valceanu (avocat, mediator)Citeste si: Ce este SAL? Articole similare Credite Financiar Subiecte relevante ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) legislatie BNR (Banca Nationala a Romaniei) credit ipotecar ARB (Asociatia Romana a Bancilor) Q & A SDSarboiu Dan Felicitari. Un succes pentru banci in demersul facut, care sper eu le va ajuta sa fie vazute si altfel de catre clientii lor decat pana acum ( in special cand se ajunge la conflict). Daca aceasta modalitate de rezolvare a conflictelor nu a putut fi implementata de catre CdM, care ar fi fost poate cel mai in masura (constat, ca mediator, inca o oportunitate ratata de catre CdM), ma bucur in calitate de persoana care a lucrat peste 25 ani in banca, ca banca vine in intampinarea doleantelor clientilor sai . As dori ca aceasta noua activitate a bancii, institutionalizata in aceasta forma, sa poata fi o alternativa ,,la darea in plata”. Succes CSALB . 00 0 12.03.2016 HGCHALE GABRIELA CRISTINA Buna ziua! Va rog sa imi raspundeti daca la noi, cei executati silit cu poprire pe salariu, se aplica amanarea platii ratelor catre bancile care ne-au preluat de la recuperatori prin executarea silita. Va multumesc! 00 0 17.03.2020 FFinZoom.ro Raspunsul la intrebarea dumneavoastra il gasiti pe Forumul Finzoom: https://forum.finzoom.ro/posts/m1786-Stare-de-urgenta-si-executare-silita#post1786 00 0 17.03.2020