Antreprenorii din România sunt rezilienți, dornici de creștere și inovație, însă au nevoie de mai multe resurse financiare, mentorat și suport tehnologic pentru a-și atinge potențialul maxim.
Ce lecții pot învăța antreprenorii de la afacerile de succes?
Florian Neagu, director Direcția Stabilitate BNR, a vorbit în cadrul conferinței organizate de ING Bank despre cele mai importante lecții pe care antreprenorii le pot învăța de la cei cu afaceri de succes din România, respectiv de la cele 2.600 de firme, cele mai multe fiind IMM-uri:
1. Afacerile de succes sunt conduse de oameni care au studii superioare, ceea ce înseamnă că această educație suplimentară face diferența.
2. Firmele și-au păstrat bilanțurile în ordine, indiferent de starea ciclului economic în care se aflau, adică atunci când era creștere semnificativă n-au avut o stare euforică și nu au consumat tot ce au acumulat în anii anteriori. În momentele mai puțin favorabile, nu au bruscat firma și nu au generat
probleme partenerilor.
3. Nimeni nu a fost singur în această călătorie. Toate firmele de succes au avut un partener care să le finanțeze și să le ofere sfaturi atunci când au avut nevoie.
Datele studiului "Profil de antreprenor 2024" realizat de ING Bank România, Impact Hub Bucharest, Datable și Startarium, pe baza datelor furnizate de Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului, subliniază importanța experienței profesionale în dezvoltarea carierei antreprenoriale, dar există și o tendință pozitivă a tinerilor de a se implica în inițiative de afaceri.
Aceste date au fot prezentate în cadrul unei conferințe organizate de ING Bank.
Experiența profesională este importantă în decizia de a se implica în antreprenoriat. Cât de tineri sunt antreprenorii
Aproape 44% dintre cei 330 de respondenți la studiu se încadrează în grupa de vârstă 35-44 de ani, iar aproximativ 24% au vârste cuprinse între 25-34 de ani.
Studiul arată că tinerii din grupa 25-34 de ani sunt dornici să înceapă afaceri, ceea ce indică o creștere a interesului pentru antreprenoriat în rândul acestora.
Cei mai mulți antreprenori (între 25-44 de ani) au două sau mai multe afaceri, ceea ce denotă faptul că experiența acumulată în primii ani de carieră este adesea valorificată în lansarea unor noi inițiative de afaceri.
Ce studii au antrepenorii
Ca antreprenor este important să dobândești cunoștinte financiare solide, să dezvolți comportamente responsabile și să îți gestionezi bine finanțele de care dispui.
Rezultatele sondajului arată că jumătate dintre respondenți (50,61%) au absolvit un program de masterat, 38,48% au finalizat facultatea, 7,58% liceul și doar 3,33% dintre acesția au urmat doctoratul.
Educația superioară este și va râmâne un element cheie pentru antreprenori deoarece aceasta poate influența capacitatea lor de a genera venituri mai mari.
Antreprenorii cu studii de masterat au o pondere semnificativă în categoriile de venituri mai ridicate (peste 2.000 EUR lunar) comparativ cu cei cu un nivel mai scăzut de educație.
Care sunt nevoile antreprenorilor
Cele mai importante trei nevoi ale antreprenorilor includ networking și conexiuni în branșă (12,60%), expunere media (12,11%) și rafinarea modelului de business (9,28%).
Ce surse de finanțare preferă antreprenorii la pornirea afacerii?
Pentru antreprenori nu este de ajuns să aibă doar ideea de afacere, ci au nevoie și de finanțare deoarece în multe cazuri, în lipsa finanțării, ideea lor de business nu poate să fie implementată.
Rezultatele studiului “Profil de antreprenor” arată că peste 59,36% dintre antreprenori se bazează pe fondurile proprii atunci când își deschid o afacere, în timp ce pe sprijinul prietenilor/familiei se bazează aproximativ 12,15% dintre aceștia. Accesarea de fonduri nerambursabile ocupă locul al treilea în preferințele a 10,16% dintre antreprenorii chestionați și doar 8,96% dintre antreprenori apeleză la finanțarea bancară la pornirea afacerii.