În contextul în care fraudele online se diversifică tot mai mult, băncile derulează ample campanii de informare pentru clienții lor. Prin intermediul diverselor canale de comunicare pe care le utilizează, acestea îi notifică și îi atenționează pe clienții lor cu privire la tentativele de fraudă online, îi ajută să le recunoască și să le înțeleagă prin intermediul exemplelor concrete pe care le oferă și îi ghidează cu privire la pașii pe care îi au de parcurs dacă sunt sau au fost victima unei fraude.
Băncile transmit informări despre fraude atât în aplicațiile de Mobile Banking, cât și prin newslettere, pe social media sau pe site-urile oficiale, în secțiunile dedicate siguranței online.
Recomandări pentru a evita fraudele cu carduri
Pentru a te proteja împotriva fraudelor legate de
card, este important să nu divulgi datele cardului și să faci plăți doar pe site-uri securizate, de încredere.
Iată care sunt cele mai importante recomandări:
• Păstrează cu grijă cardul şi nu dezvălui altor persoane informaţiile specifice de identificare (număr
card, data expirării, nume, etc).• Nu scrie niciodată codul PIN pe spatele cardului.
• Distruge plicul ce conţine codul PIN sau șterge mesajul cu codul PIN primit după ce l-ai memorat.
• Acoperă cu mâna tastele atunci când introduci codul PIN în ATM sau la POS când efectuezi tranzacţii.
• Nu împrumuta cardul altor persoane.
• Cumpără cu cardul doar de pe site-urile pe care le cunoști. Dacă ai îndoieli, nu plăti în avans bunurile și verifică review-uri/recenzii privind site-ul/comerciantul/produsul.
• Nu da numărul de
card, CVV/ CVC sau data expirării acestuia pentru a primi bani în
cont. Pentru această operațiune este necesar doar codul IBAN.
• Asigură-te că ai activată autentificarea în doi pași prin utilizarea a două elemente din următoarele categorii: ceva ce cunoști (codul PIN, parola), ceva ce deții (telefonul mobil, verificat prin parola transmisă prin SMS) și ceva ce îți aparține (amprenta, recunoașterea facială).
• Verifică-ți frecvent tranzacțiile în extrasul de
cont sau aplicația de internet banking a băncii după ce ai făcut o tranzacție.
• Blochează-ți cardul în cazul în care observi o tranzacție suspectă!
Recomandări cu privire la accesarea datelor pe anumite site-uri sau pe telefon
• Nu folosi rețele Wi-fi publice, deoarece acestea sunt nesecurizate și pot fi ușor accesate de către oricine în rețea.
• Asigură-te că pagina pe care o folosești pentru cumpărături este securizată, mai ales pagina pe care urmează să îți introduci datele cardului. O adresă securizată va începe cu https://), iar pe pagină trebuie să apară un simbol lacăt și “de încredere”.
Recomandări pentru a evita fraudele care provin din emailuri/ SMS/Social Media
• Verifică expeditorul pentru a vedea dacă adresa de email doar seamană sau chiar este cea oficială.
• Nu da click pe link-uri suspecte deoarece mesajele nesolicitate care îți cer date personale sau te grăbesc să iei o decizie sunt, de obicei, tentative de fraudă.
• Evită accesarea link-urilor care prezintă modalități rapide de îmbogățire sau de economisire. Dacă ceva este prea bun pentru a fi adevărat, probabil că exact așa este.
• Citește cu atenție înainte de a deschide orice mesaj sau un fișier care pare a fi transmis de la bancă sau de alte persoane/instituții. Dacă ai suspiciuni, ia legătura cu expeditorul pentru validarea conținutului mesajului primit, pe un canal de comunicare diferit. De obicei, un mesaj fals conține formule de adresare impersonale, greșeli gramaticale sau de exprimare.
• Nu efectua transferuri/operațiuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente, fără a face o verificare a autenticității mesajului.
• Fii atent la mesajele care par să fie din partea băncilor. Banca nu va solicita niciodată clienților date personale (credențiale de acces în aplicațiile de Internet Banking sau de Mobile Banking, numere de
card și datele aferente acestuia cum ar fi: PIN-uri, coduri CVV/CVC), prin intermediul unor mesaje de verificare/ alertare transmise prin email, care conțin formulare sau linkuri către alte site-uri.
• Nu accesa linkuri primite din surse necunoscute (pe e-mail, SMS, prin social media, WhatsApp etc.) și nu completa datele tale personale sau bancare pe aceste linkuri. Poți verifica existența promoției sau a ofertei pe un canal oficial de comunicare al companiei.
• Nu da curs apelurilor telefonice și/sau e-mailurilor nesolicitate prin care ți se cere să iei măsuri imediate (să transferi urgent bani, să instalezi o aplicație).
• Verifică numărul de telefon de la care este efectuat apelul nesolicitat deoarece poate fi vorba de spoofing.
Pentru mai multe detalii despre fraudele online și cum să te ferești de ele, poți consulta articolele: