Thomas Bernert / Chief Risk Officer ING Bank Romania a raspuns invitatiei Irinei Chitu / Director portal de comparatii bancare FinZoom.ro, de a vorbi in cadrul emisiunii de
educatie financiara, realizata la BiziLive TV, despre cunoasterea clientelei, experienta consumatorilor, drepturile acestora si securitatea platilor.
Mai jos regasiti o parte din raspunsurile lui Thomas Bernert, la intrebarile adresate de Irina Chitu.
Ce este cunoasterea clientelei (KYC - Know your customer)?
|
Sursa video: BiziLive TV |
In orice business, cunoasterea clientului este foarte importanta, insa pentru sistemul financiar (bancar, asigurari, investitii) acest proces este obligatoriu conform legii (Directiva Europeana pentru combaterea spalarii banilor din 2015, transpusa in legislatia nationala prin Legea 129/2019).
"Daca vrei sa calatoresti, ai nevoie de un document de identificare, un pasaport. KYC este ca un pasaport pentru banking, trebuie sa avem informatii despre tine ca si client, pentru a-ti permite sa faci banking… Insa noi nu avem nevoie de informatii legate de culoarea ochilor, ci de date care ne ajuta sa stim care este sursa fondurilor (n.r. a banilor din cont) si a averii tale, sau care este valoarea tranzactiilor pe care le faci de exemplu in afara tarii. Punem astfel de intrebari pentru a creea o baza de date biometrice, pentru a-ti oferi un pasaport care iti va permite sa faci banking cu noi".
Care sunt drepturile consumatorilor in procesul de cunoastere a clientelei?
|
Sursa video: BiziLive TV |
"Clientul este ingrijorat de siguranta infomatiilor si pentru ce sunt folosite aceste date. Clientul are dreptul la transparenta, sa stie ce facem cu informatiile cerute, cat timp sunt stocate, daca pot fi sterse aceste date. De asemenea are dreptul la protectie.
De ce bancile cer astfel de informatii? Scopul este sa cream un profil al comumatorului si sa-l comparam cu profilul tranzactiilor zilnice si sa gasim activitatile suspicioase, prin care cineva ar putea sa-i sparga contul si sa-i sustraga banii."
Sunt consumatorii notificati atunci cand este nevoie de actualizarea datelor personale?
Fiecare banca poate seta termenul de expirare a datelor si de reverificare a informatiilor, intre unul si 5 ani.
"Incepem notificare cu aproximativ 3 luni inaintea expirarii informatiilor, informand consumatorii prin diverse canale: avem adresa de e-mail a consumatorului, numarul de telefon, ii sunam, le trimitem mesaje, in aplicatia de Home Banking avem bannere plasate acolo si cu cat se apropie de data de expirare cu atat devine mai activ".
Care sunt consecintele pentru un client care refuza sa-si actualizeze datele personale?
"Daca un client trece de perioada de reinnoire si nu si-a actualizat datele personale, noi cerem sa se inghete contul. Daca are venituri care intra in
cont, incercam sa contactam clientul, pentru ca sunt banii lui si trebuie sa stim ce este de facut cu ei. Dar clientul nu mai poate face nicio tranzactie, nu poate scoate banii de la ATM, contul este inghetat. Dupa ce informatiile sunt actualizate, contul se redeschide. In cazul in care clientul, din diverse motive, nu doreste sa ne ofere aceste informatii, luam legatura cu el si transferam banii intr-un alt
cont al lui, iar acest
cont se va inchide".
Care sunt tranzactiile pe care clientii trebuie sa le explice bancii?
Conform legii, banca este obligata sa raporteze catre autoritati orice tranzactie suspicioasa.
"De exemplu, daca ma uit la tranzactiile noastre lunare, avem peste 50 de milioane de tranzactii care se intampla in fiecare luna, in medie un client face in jur de 35-40 tranzactii pe luna. Multe dintre tranzactii arata asa: iti iei cafeaua dimineata, hainele de la curatatorie, pranz, cumparaturi. Multe dintre aceste tranzactii nu sunt suspicioase. Doar pentru 1-2% din aceste tranzactii simtim nevoia sa cerem mai multe informatii. De exemplu, daca clientul ne dovesteste ca nu este angajat, dar sunt multe intrari de sume din afara, ceva nu este bine si avem nevoie de cateva clarificari".