Statisticile ingrijoratoare ... exista remedii?

Din pacate statisticile cu privire la educatia financiara arata ingrijorator. Romania nu sta prea bine deoarece se afla pe ultimul loc intre statele UE si pe locul 124 din cele 143 de tari.

Dovada stau datele din 2015, care confirma ca doar 21% dintre cetateni au o educatie financiara si numai 15% au preocupari in zona economisirii. Se poate face insa ceva in aceasta privinta.

Program de educatie financiara pentru cei mici

Programul "De la Joc la Educatie Financiara", initiat de BCR, Asociatia pentru Promovarea Performantei in Educatie (APPE), in parteneriat cu Ministerul Educatiei si Infomedia Romania ce se va derula incepand cu luna aprilie a acestui an, va consta in desfasurarea unor activitati de formare si informare a copiilor, a cadrelor didactice si parintilor, cu privire la notiuni elementare de educatie financiara, in vederea sprijinirii dezvoltarii personale si, implicit, a dezvoltarii comunitare.

Viorica Preda, Inspector General Ministerul Educatiei, afirma ca: "Programul «De la Joc la Educatie Financiara» isi propune sa promoveze conceptul de educatie financiara pentru copiii prescolari, cu activitati in triada parinti-copii-educatori si, de asemenea, sa imprime respectul copiilor fata de munca si fata de bani".

Ce face acest proiect?

Proiectul aduce o reala schimbare in ceea ce priveste comportamentul copiilor, dar si al adultilor.

Nu este vorba doar de o disciplina optionala, ci de o adaptare a continutului existent in curriculum si aplicarea acestuia in diverse contexte, in timpul actiunilor desfasurate cu copii.

In cadrul proiectului copii alaturi de parinti si educatori invata ce inseamna munca, banii, care e valoarea fiecaruia si mai mult decat atat, invata comportamente sanatoase si responsabile valoroase in raport cu munca.

Proiectul este o oportunitate practica de a continua ceea ce a fost demarat acum 2 ani de zile.

Acesta si-a propus sa ridice nivelul cunostintelor pentru prescolari. O societate dinamica din punct de vedere economic se poate dezvolta doar prin invatarea viitorilor cetateni ai Romaniei, copiii.

Cristian Ghenade, director zona retail BCR spunea ca toata societatea are nevoie de educatie financiara, iar investitia in educatie este directia principala prin care BCR a ales sa contribuie in comunitatea romaneasca: "Ne dorim sa ajutam copiii sa fie putin mai familiarizati cu ceea ce inseamna munca, gestionarea responsabila a unui buget, sa invete practic ceva despre societatea in care traim si in final sa li se ofere masuri practice si pragmatice care sa ii ajute in viitor."

Citeste si: Programul dedicat copiilor "De la joc la Educatie Financiara"

Implicarea gradinitelor in educatia financiara ... un pas catre viitor

Implicarea celor care au initiat proiectul, dar si altor persoane, va contribui la cresterea nivelului de educatie financiara, si, de ce nu, la alinierea conform standardelor altor tari.

Gradinita Numarul 203 din Bucuresti a fost prima care a gazduit un astfel de eveniment si a scos in evidenta faptul ca educatia financiara trebuie promovata inca de la varste fragede, intrucat rezultatele pe termen lung vor fi mai vizibile si micutii nostri copii vor putea deveni consumatori educati sau "economistii de maine".




Abordarea educatiei financiare la nivelul unitatilor de invatamant prescolar este necesara pentru ca de la varste prescolare cadrele didactice incearca sa-i invete pe copii despre economie, si respectarea valorilor, formand comportamente pozitive in acest sens.

Invatam jucandu-ne

Doamna Ligia Golosoiu, consilier BNR si autor al manualelor de educatie financiara, care se studiaza in prezent in scoli, este un promotor al educatiei finaciare in Romania.

Prin acest proiect macroeconomic se doreste formarea unei gandiri logice, creative si insusirea unor deprinderi privind gestionarea eficienta a bugetului pentru cei mici.

Toate tarile au inceput sa dezvolte proiecte de educatie financiara pentru comunitatile lor.

Astfel, le dam copiilor posibilitatea de a avea un trai zilnic echilibrat, care sa se bazeze nu numai pe consum responsabil, ci si pe .

Doamna Ligia Golosoiu afirma ca totul a pornit de la devoltarea unui proiect pilot, coborand de la nivelul invatamantul primar, care ulterior s-a extins la invatamantul prescolar. S-a constatat ca cei mici sunt foarte deschisi, "sunt ca niste buretei care absorb orice informatie buna care le este data", ceea ce a condus la elaborarea unor carticele pe grupe de varsta (4-5 ani si 5-6 ani). In acest fel copiii dobandesc cunostinte practice si pragmatice.

Un element de noutate il reprezinta softul educational realizat in paralel cu carticele in care s-a dezvoltat povestea banilor, se invata ce este trocul, cum au inceput sa apara banii odata descoperirea metalelor si pana am ajuns in zilele noastre. Totodata au fost create si joculete interactive care sa ii pasioneze pe cei mici.

Carticelele presupun nu invatarea mecanica a unor notiuni, ci dodandirea cunostintelor prin joaca.

Ligia Golosoiu afirma ca prin notiunile elementare introduse in limbajul copiilor se doreste schimbarea mentalitatii inca de la varste fragede. Ei trebuie sa fie generatia care sa respecte munca, munca parintilor si valoarea banilor.

Copii sunt invatati sa fie generosi. Ei cresc cu notiuni sanatoase, invata sa-si prioritizeze dorintele si nevoile, sa fie mai grijulii si responsabili cu bugetele pe care le au cand vor fi mai mari.

"Copiii trebuie sa fie familiarizati cu banii, cu valoarea acestora, cum pot fi cheltuiti cu responsabilitate, cum pot fi economisiti, investiti sau donati in scop caritabil".

Si practica face parte din joc ...

Proiectul urmareste sa faca o legatura intre teorie si practica. De exemplu, dupa ce copiilor li se prezinta aspectele teoretice, ei le integreaza in practica, avand la dispozitie elementele necesare (realizarea trocului).

Copiii deprind anumite comportamente care ii vor ghida pe viitor, cand vor intalni situatii asemanatoare si totodata pot asimila mult mai usor cunostintele, totul desfasurandu-se sub forma de joaca.

Intercorelarea intre aspectele teoretice si cele practice faciliteaza accesul copiilor pentru integrarea intr-o societate in care accentul se pune pe ceea ce stii sa faci.

Ar trebui sa mergem pe principiul formulat de Lincoln conform caruia "societatea are nevoie de ceea ce pot face oamenii, nu de ceea ce stiu".