finzoom logo 19 ani
  • Credite
      • Credite Ipotecare

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Prima Casa
      • Credite de Nevoi Personale

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Credite Auto

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Leasing Auto

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Carduri
      • Carduri de Credit

      • Compara
      • Catalog
      • Carduri de Debit

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Depozite si Conturi
      • Depozite la Termen

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi de Economii

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi Curente

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Pachete

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Fonduri
      • Fonduri de Investitii

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Fonduri de Pensii

      • Compara oferte
      • Catalog
  • IMM
      • Credite

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Carduri de Credit

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Carduri de Debit

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Depozite la Termen

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi Curente

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Articole
      • Categorii

      • Educatie
        • Revista Educatia Financiara
        • Banii pe Intelesul Copiilor
        • Consumer Classroom
        • Pastila de Educatie Financiara
        • BCR
      • Altele
        • Internet Banking
        • Promotii
        • Pachete
        • Private Banking
      • Piata de Capital
      • Credite
        • Credite Ipotecare
        • Credite de Nevoi Personale
        • Credite Auto
        • Credite Rapide
        • Leasing Auto
        • Prima Casa
      • Carduri
        • Carduri de Credit
        • Carduri de Debit
      • Economisire
        • Economisire Creditare
        • Conturi Curente
        • Conturi de Economii
        • Depozite la Termen
      • Fonduri
        • Fonduri de Investitii
        • Fonduri de Pensii
      • Asigurari
        • RCA
      • Servicii
        • Telefonie
        • Televiziune
        • Internet
      • IMM
        • Credite IMM
        • Carduri de Credit IMM
        • Carduri de Debit IMM
        • Depozite IMM
        • Conturi Curente IMM
      • Financiar
      • Economie
      • Produse
      • Video
      • Statistica
        • Curs Valutar
        • Indici interbancari
        • Indexuri DAE
    • Etichete
  • Resurse utile
      • Statistica

      • Curs valutar BNR
      • Indici bancari de referinta
      • Institutii financiare

      • Banci
      • Calculatoare

      • Calculator DAE Credit
      • Calculator Rambursare Anticipata
      • Calculator Credit Maxim (garantii)
      • Calculator Refinantare Credit
      • Calculator DAE Depozit
      • Calculator Pensie Privata
      • Calculator Investitii
      • Calculator Conturi de Economii
      • Calculator Plan de Economii
      • Calculator Plan de Acumulare
      • Widgets

      • Top 5 Credite Nevoi Personale
      • Top 5 Credite Ipotecare
      • Convertor valutar
      • Calculator Pensie
      • Calculator DAE Credite
      • Calculator Refinantare
  • CLUB FINZOOM
Ma abonez Forum

Abonare RSS

  • Educatie
  • Altele
  • Piata de Capital
  • Credite
  • Carduri
  • Economisire
  • Fonduri
  • Asigurari
  • Servicii
  • IMM
  • Financiar
  • Economie
  • Produse
  • Video
  • Statistica
  1. Compara Produse
  2. Articole
  3. Sfaturi
  4. Educația financiară este capacitatea unui consumator de a evalua produsele care îi sunt puse la

Stiri si sfaturi

Arhiva 2006-2013

sectiune
ToateSFATURIVIDEOSTIRICOMUNICAT DE PRESAMODIFICARI PRODUSEEDUCATIE FINANCIARAGHIDURIINTREBARINOUTATI FINZOOM
categorii
EDUCATIECREDITE IPOTECARECREDITE DE NEVOI PERSONALECARDURI DE CREDITDEPOZITE LA TERMENFONDURI DE INVESTITII
  • Toate categoriile

    • Educatie
      • Revista Educatia Financiara
      • Banii pe Intelesul Copiilor
      • Consumer Classroom
      • Pastila de Educatie Financiara
      • BCR
    • Piata de Capital
    • Carduri
      • Carduri de Credit
      • Carduri de Debit
    • Fonduri
      • Fonduri de Investitii
      • Fonduri de Pensii
    • Servicii
      • Telefonie
      • Televiziune
      • Internet
    • Financiar
    • Produse
    • Statistica
      • Curs Valutar
      • Indici interbancari
      • Indexuri DAE
    • Altele
      • Internet Banking
      • Promotii
      • Pachete
      • Private Banking
    • Credite
      • Credite Ipotecare
      • Credite de Nevoi Personale
      • Credite Auto
      • Credite Rapide
      • Leasing Auto
      • Prima Casa
    • Economisire
      • Economisire Creditare
      • Conturi Curente
      • Conturi de Economii
      • Depozite la Termen
    • Asigurari
      • RCA
    • IMM
      • Credite IMM
      • Carduri de Credit IMM
      • Carduri de Debit IMM
      • Depozite IMM
      • Conturi Curente IMM
    • Economie
    • Video

Educația financiară este capacitatea unui consumator de a evalua produsele care îi sunt puse la dispoziție și a decide care i se potrivește cel mai bine - [VIDEO]

01.04.2024
0 682

- Banca să fie conștientă că, la un moment dat, trebuie să își sprijine consumatorul care se poate afla într-o situație neprevăzută
- Acum 8 ani, după înființarea CSALB, consumatorii veneau cu o abordare destul de agresivă, aruncând vina exclusiv asupra băncilor pentru ce li se întâmpla. Acum vin să negocieze
- Băncile acordau fără a explica suficient produse financiare pentru care consumatorii nu erau pregătiți, precum cardurile de
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credit

- Nu este justificabilă abordarea băncilor pentru câștigarea cotei de piață, în perioada de creditare dinaintea crizei financiare din 2008
- Cu informațiile pe care le-au avut la dispoziție, băncile puteau fi un pic mai diligente
- CSALB a câștigat credibilitate în primii ani datorită reputației conciliatorilor
- Suntem la momentul în care transparența și dialogul cu clienții este crucial pentru o bancă
- Ne dorim ca băncile să-și facă o analiză a litigilor, să vadă în care dintre ele pot să se înțeleagă cu consumatorii și să-i cheme ele însele către conciliere

Sursa: CSALB
 
Cornel Dinu, fondator Banking News
 
Aș vrea să ne spuneți și cât de mult poate contribui CSLB la conștientizarea importanței pe care o are o bună administrare a banilor?

Alexandru Păunescu, director juridic BNR, Președintele Colegiului CSALB
 
Conștientizarea pleacă de la educație. Până la urmă ce înseamnă
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
educația financiară
? Este capacitatea unui consumator de a evalua produsele care îi sunt puse la dispoziție și a decide (cu niște informații medii) ce produs îi se potrivește cel mai bine. Până la urmă, instituția financiară este cea care trebuie să îi pună la dispoziția consumatorului niște informații minimale cu privire la produsul vândut. Doar că este la fel de important ca respectivul consumator să meargă cu câteva elemente dinainte. Să știe ce presupune un contract de
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credit
, de exemplu.
 
Sursa: CSALB
 
Dacă ne raportăm la legislația existentă vorbim de imprevizibilitate. Adică lucrurile nu mai stau la fel cum stăteau când s-a încheiat contractul respectiv. Această imprevizibilitate trebuie să fie analizată cu atenție de consumatori: într-o perioadă atât de lungă de timp (până la 30 de ani) se poate întâmpla inclusiv modificarea majoră a situației economice generale, pentru că un
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credit
ipotecar, de pildă, poate traversa mai multe cicluri economice. Dar și banca, pe cealaltă parte, trebuie să fie conștientă de faptul că la un moment dat consumatorul, aflându-se într-o situație neprevăzută, o să aibă nevoie de sprijinul ei pentru a putea să deruleze în continuare creditul.

Sursa: CSALB

Și atunci există acele variante pe care consumatorii le-au accesat prin CSALB de atâta timp: de re-eșalonare, rescadențare, reducerea unor costuri. Că vorbim de comisioane, inclusiv diminuarea soldului principalului, creditului și așa mai departe. Sunt situații în care cele două părți trebuie să re-echilibreze contractul, care nu se dezechilibrează ca urmare a acțiunii uneia dintre cele două părți, ci pentru că se întâmplă de multe ori situații neprevăzute dpentru ambele părți. Dacă vă aduceți aminte, acum câțiva ani, unele instituții ale statului spuneau că băncile au înrobit consumatorii. Dându-le un
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credit
, banca i-a transformat în robi. Oamenii nu sunt robii băncilor, ci ai propriilor bunuri pe care le-au achiziționat cu creditele respective.
Din fericire, de la înființarea acum 8 ani a CSALB, lucrurile s-au schimbat radical: dacă la început consumatorii veneau cu o abordare destul de agresivă, aruncând vina exclusiv asupra băncilor pentru că li se întâmpla, în momentul acesta vin să negocieze cu băncile în cadrul CSALB.

Cornel Dinu, fondator Banking News
 
Dacă în perioada 2006-2008 oamenii au fost euforici pentru că voiau să se ridice peste nivelul la care trăiseră până atunci, după criza financiară din 2008, achizițiile de case, creditele ipotecare s-au făcut mult mai responsabil...

Alexandru Păunescu, director juridic BNR, Președintele Colegiului CSALB
 
Între 2006-2008 a fost o problemă legată mai degrabă de experiența pe care o aveam imediat după perioada comunismului. Practic nu am existat pe piața capitalistă, nu am avut economie de piață mai bine de 50 de ani.

Sursa: CSALB

Primele
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credite
ipotecare s-au acordat undeva în 2001-2002. În anii de creditare euforică era mai degrabă o necesitate de a reduce decalajele între noi și vesticii care au avut jumătate de secol la dispoziție să își dezvolte propria persoană și avuția. Era vorba de lipsa unei experiențe mai degrabă decât lipsa de
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
educație financiară
. Experiența de a avea un
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credit
, posibilitatea, capacitatea de a lua o casă. Deci este cumva justificabilă abordarea consumatorului.

N-aș putea să spun că a fost la fel de justificabilă maniera de abordare din partea băncilor. În această euforie toată lumea a mers pe creștere. Băncile voiau să câștige cotă de piață, au apărut creditele date în franci elvețieni și părea că este o variantă mult mai avantajoasă pentru
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
consumatori
și nu pe termen scurt, ci pe termen lung. Nu s-a gândit nimeni că la un moment dat Banca Elveției o să schimbe politica monetară și că se vor devaloriza foarte puternic leul și alte valute în raport cu francul.

După criza financiară vina a fost plasată doar asupra băncilor, iar lucrurile au luat-o pe o pantă populistă. De fapt, nu vina, ci responsabilitatea era de ambele părți. Este adevărat că băncile ar fi avut posibilitatea, cu informațiile pe care le-au avut la dispoziție, să fie un pic mai diligente. Vă aduceți aminte de celebrele reclame la creditele cu buletinul pentru care nu conta dacă aveai adeverință de venit.

Sursa: CSALB

Primeai prin cutia poștală fel de fel de
Ia-ti acum cardul de credit pentru plati oriunde in lume, cu pana la 36 de rate fara dobanda pentru tranzactii efectuate pana la 36 decembrie 2025 | CEC Bank
carduri
de
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credit
, produse care sunt destinate mai ales persoanelor cu venituri ridicate. Funcționalitatea în sine a cardului de
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credit
nu era explicată suficient de către
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
bănci
. A trebuit să avem parte de experiența capitalismului pentru ca lucrurile să se cristalizeze. Eu mi-aduc aminte că undeva prin anii 2000 vorbeam cu niște prieteni din Grecia care îmi spuneau că au cumpărat o mașină de spălat și un televizor cu rate fără dobândă. La noi băncile nu ofereau aceste produse la momentul respectiv.

Cornel Dinu, fondator Banking News
 
Cum s-a schimbat abordarea băncilor în acești ani și ce au învățat ele în urma colaborării cu CSALB?

Alexandru Păunescu, director juridic BNR, Președintele Colegiului CSALB
 
A fost o perioadă destul de lungă de timp în care CSALB a trebuit să câștige încrederea ambelor părți. Eu, la acel moment, în calitate de coordonator al întregului proiect, mă așteptam ca începutul să fie dificil. În primul rând, ideea de conciliere, de negociere, de compromis, era ceva destul de exotic în perioada maximă de conflict, în anii 2015-2016. Faptul că Banca Centrală a fost prezentă în proiectul CSALB a reprezentant o prezumție de încredere. Cu toate acestea, trebuia dovedit faptul că CSALB este viabil, că poate să ofere o soluție și să reprezinte o variantă clară față de instanță. În primul rând trebuia să câștigăm credibilitate, iar acest lucru s-a întâmplat în primul rând datorită reputației conciliatorilor: profesori la facultatea de Drept, avocați, foști judecători, au susținut și au dat încredere acestui proiect.

Cornel Dinu, fondator Banking News
 
Dar pentru un consumator ce ar trebui să însemne CSALB și cum îl poate ajuta această instituție?

Alina Radu, conciliator CSALB, avocat Partener
 
Practic, chiar acolo unde un consumator nu ar avea
Motiveaza-ti economiile! Depozit in lei pe 3 sau 6 luni cu dobanda 7,5% | Zero comisione | TBI Bank | Aplica acum!
câștig
de cauză în instanță, pentru că, de exemplu, contractul este corect făcut prin raportare la legislația care este acum în vigoare cu privire la protecția consumatorului, rămâne deschisă posibilitatea de a obține beneficii în cadrul CSALB, în urma negocierii cu banca.

Sursa: CSALB

S-a constatat acest lucru și în cazul creditelor în CHF. Consumatorii au văzut că și pe această chestiune nu este ceva alb sau negru. Băncile au venit cu niște soluții, unii
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
consumatori
au acceptat acele propuneri, iar alții au mers în instanță. Însă, în instanță au fost sentințe diverse, unele în favoarea consumatorilor, altele în favoarea băncilor.

Sursa: CSALB

Ceea ce pot observa în ultimul timp este că sunt
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
consumatori
care își definesc bine nevoile lor financiare când se adresează CSALB, dar nu știu cum să abordeze banca. Și atunci intervine sarcina noastră să vedem cum traducem pentru banca nevoile pe care le au consumatorii, astfel încât să-i putem ajuta.

În ultima vreme am avut multe discuții cu consumatorii în care spuneau că dacă nu primesc înțelegere de la banca cu care au contract, își vor refinanța împrumutul la o altă bancă și vor pleca de la instituția de
Stop scrolling! Oferta pe care o vezi doar o dată pe an. Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale.
credit
care s-a arătat inflexibilă la nevoile lor. Suntem la momentul în care transparența și dialogul cu clienții este crucial pentru o bancă. Pe de altă parte sunt și persoane care, deși nu au nevoi reale, încearcă un pic să profite și să exploateze contextul.

Cornel Dinu, fondator Banking News
 
Ați spus în mai multe rânduri că CSALB își dorește ca judecătorii să recomande părților implicate într-un proces o înțelegere amiabilă, în afara instanțelor de judecată. De câte procese au fost degrevate instanțele de judecată datorită negocierilor în cadrul CSALB?

Alexandru Păunescu, director juridic BNR, Președintele Colegiului CSALB
 
Cifrele s-au dublat de la an la an. Sunt în ultimii trei ani peste 500 de dosare care au venit din instanță și s-au soluționat amiabil la CSALB. Noi sperăm să crească această cifră și pentru asta le cerem judecătorilor concursul, mai ales că este și în avantajul lor să scape de o parte din dosarele cu care sunt împovărați. Este foarte important ca oamenii care se adresează instanței să afle din partea judecătorilor că există posibilitatea soluționării alternative.

Sursa: CSALB

Dacă vorbim deja de niște dosare care sunt într-un stadiu avansat de soluționare în instanțe, nici băncile nu au neapărat un interes, pentru că sunt foarte aproape de sentință în acele cazuri. Dar, dacă un litigiul este într-un stadiu incipient, au și ele interesul să-l soluționeze amiabil, din cauza costurilor pe care le implică un proces. Ne dorim ca băncile să-și facă o analiză a litigilor și să vadă în care dintre ele pot să se înțeleagă cu consumatorii și să-i cheme ele însele către conciliere. Iată că în peste 500 de situații băncile au reușit să înlocuiască lupta din instanță cu beneficiile aduse de încrederea câștigată din partea consumatorilor. Noi nu vorbim de o obligație pentru magistrați în a le aduce la cunoștință părților că există CSALB. Vorbim de sfatul pe care aceștia îl pot da părților că se poate rezolva și așa un litigiu, de manieră amiabilă.

Sursa: CSALB
Articole similare
Credite Financiar Video
Subiecte relevante
CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar)

Q & A


Cautare Avansata Cautare Rapida

Forum FinZoom

  • Recente
  • Cele mai citite
  • Cele mai comentate
  • Despre noi
  • Publicitate
  • Contact
  • Politica cookies
  • Confidentialitate
  • Parteneri
  • RSS
  • Harta site

Aboneaza-te folosind adresa ta de email pentru a primi informatii relevante, materiale de educatie financiara, informatii despre produse si servicii financiare, sondaje, concursuri si in scop de marketing.

Aboneaza-te
#
Copyright © 2021 | Toate drepturile rezervate.
#