Firmele de Recuperare Datorii: Venituri in crestere cu 49% si Cod de Conduita Autor Andreea Pietrosanu 04.04.2016 1 2085 Asociatia de Management al Creantelor Comerciale (AMCC) a realizat un studiu de piata privind colectarea creantelor in 2015, studiu care a fost prezentat in cadrul conferintei de presa a AMCC din 16 martie.Veniturile din colectarea datoriilor, creantelor B2C (Business to Consumer, datorii ale persoanelor fizice) au crescut cu 49% comparativ cu anul 2014 (9.592.270 euro).Sursa: AMCCIn 2015 creantele externalizate domestic (credite vandute de institutiile de credit catre firmele de recuperare datorii) au reprezentat o cota de piata de 92%, fata de 85% in 2014.Conform spuselor celor de la AMCC, numarul creantelor domestice externalizate a crescut in 2015 cu mai mult de 7%, comparativ cu 2014, datorita unei cresteri de 16% a numarului de cazuri B2C al creantelor externalizate.Crestere cu 11% a valorii creantelor externalizateSursa: AMCCCum se colecteaza creantele?Prin intermediul corespondentei scrise, fiind principala modalitate de colectare a creantelor cat si prin intermediul e-mailului.AMCC: "Cea mai mare parte a activitatilor de colectare creante vizeaza colectarea creantelor pe segmentul B2C, care este cea mai intensiva activitate din punct de vedere al numarului de angajati, reprezentand aproape 55% din angajatii actuali. Majoritatea companiilor care fac colectare de creante B2C au departamente separate care se ocupa cu activitati specifice fiecarui segment, altele prefera sa utilizeze personalul disponibil in functie de nevoile curente.""Cea mai mare parte a activitatii se desfasoara pe segmentul B2C, implicand ~55% din totalul angajatilor. Doar 10% din totalul angajatilor sunt implicati in colectarea creantelor pe cale juridica.""Companiile de colectare a creantelor din Romania raman concentrate sa ofere solutii debitorilor in etapa de colectare a creantelor pe cale amiabila, iar corespondenta scrisa ramane cea mai utilizata metoda pentru colectarea creantelor in Romania. AMCC considera binevenita si necesara o legislatie care sa reglementeze acest domeniu de activitate" a declarat Georg Kovacs, Presedintele AMCC.Reglementari privind piata de colectare a creantelorEste o piata putin reglementata, firmele de recuperare datorii respectand voluntar o serie de reguli impuse de AMCC celor 15 membri ai sai (80% din piata de recuperare creante), printr-un Cod de Conduita (riscand excluderea din asociatie, in caz de incalcare a prevederilor Codului).In Ordonanta Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) privind contractele de credit imobiliar, se adauga insa prevederi suplimentare privind recuperarea de credite: vezi detalii in articol FinZoom.ro.Codul de Conduita AMCC prevede ca:Apelurile telefonice pot fi efectuate in orice moment si in orice loc, atat timp cat nu ii vor aduce neplaceri debitorului, respectiv in zilele de lucru, intre 8:00 si 21:00 si sambata intre 9:00 si 14:00, exceptand situatiile in care debitorul solicita sa fie contactat in alt interval orar.Convorbirile trebuie desfasurate intr-un mod politicos, care sa asigure protejarea si nedivulgarea catre terti a informatiilor privind obligatiile de plata ale debitorului si datele personale ale acestuia/acesteia. Atunci cand incepe o convorbire, agentul de colectare trebuie sa se prezinte, sa comunice numele companiei pe care acesta/aceasta o reprezinta, precum si numele creditorului pentru care actioneaza. In cazul mandatelor fara reprezentare in care s-a convenit in aceasta modalitate cu creditorul, agentul colector se poate prezenta ca actionand direct in numele creditorului.In timpul convorbirii, agentul de colectare trebuie sa explice motivul convorbirii cu debitorul, precum si sa clarifice orice nelamuriri sau intrebari ale acestuia.In timpul convorbirii, agentul de colectare trebuie sa stabileasca pozitia financiara si situatia personala a debitorului si sa adune toate informatiile care ii pot permite sa ia o hotarare in privinta finalitatii colectarii si a procedurii de colectare ulterioare.Frecventa convorbirilor telefonice cu debitorul nu trebuie sa reprezinte un factor perturbator pentru acesta si nici sa ia forma unei hartuiri. Numarul maxim de apeluri este de 2 apeluri pe saptamana cu contact cu debitorul, exceptand cazul in care are loc o negociere activa cu debitorul si situatiile in care debitorul solicita sa fie contactat in alt interval orar.Practici interzise si inacceptabileIn timpul desfasurarii activitatii de colectare a creantelor, companiile de colectare a creantelor si persoanele care actioneaza in numele acestora nu trebuie sa recurga la metode care sa contravina legii sau regulilor de bunacuviinta. Se interzic urmatoarele:Utilizarea fortei, amenintarilor cu sanctiuni inexistente sau care nu pot fi consecinta a actelor/faptelor debitorului sau a altor actiuni care atenteaza la demnitatea debitorului.Utilizarea unui limbaj vulgar sau a oricaror altor termeni care atenteaza la demnitatea debitorului; utilizarea unui ton nepoliticos.Utilizarea oricaror altor metode, menite sa hartuiasca debitorul.Dezvaluirea informatiilor despre debit si despre evolutia activitatilor de colectare a creantelor unor terti neautorizati, mai ales membrilor minori ai familiei debitorului.Trimiterea sau utilizarea de documente sau scrisori care sa sugereze in mod fals ca activitatile sunt efectuate de catre o instanta judecatoreasca sau institutie a statului, sau utilizarea informatiilor caracteristice apartinand sau fiind concepute pentru astfel de institutii.Furnizarea cu intentie de informatii false privind debitul, precum a celor legate de caracterul, suma si situatia juridica a acestuia.Furnizarea de informatii false despre situatia, calificarea, experienta si atributiile profesionale ale agentului de colectare, cuprinzand in special actiuni neautorizate, in numele unei alte companii de colectare a creantelor sau furnizand informatii neadevarate despre calificarea si atributiile aferente profesiilor juridice. Furnizarea de informatii neadevarate privind consecintele nerambursarii debitului, printre care arestul sau detentia.Acceptarea banilor din partea debitorilor de catre agentul de colectare fara a emite o chitanta aferenta. Articole similare Credite Credite Ipotecare Credite de Nevoi Personale Subiecte relevante Recuperare creante datorii creante AMCC (Asociatia de Management al Creantelor Comerciale) Q & A