Georgescu BNR: Transformarile digitale pot creste cu 30% veniturile si pot scadea cu 25% costurile unei banci Autor Denisa Dascalu 18.04.2016 4 1978 Florin Georgescu, Prim-Vice Guvernator al Bancii Nationale a Romaniei a vorbit in cadrul conferintei "The new era in banking: the digital revolution – Trends & Innovations" organizata de Institutul Bancar Roman (IBR) despre impactul tehnologiei si digitalizarii in industria bancara, avantajele si riscurile acesteia si despre importanta pregatirii continue a resursei umane din industria financiara.Evolutia tehnologiilor…incotro?Evolutia rapida a tehnologiilor digitale i-a facut pe tot mai multi consumatori sa profite din plin de avantajele acesteia, in special in comunicatii (telefonia mobila), iar studiile recente arata ca in viitorul apropiat peste 2/3 din clientii bancilor din Europa vor fi foarte bine adaptati la mediul online.Datorita utilizarii frecvente a mediului virtual atat de catre consumatori, cat si de investitori, tot mai multe start-up-uri doresc sa desfasoare operatiuni similare unor tipuri de servicii financiare (plati, finantare).Activitatile bancare traditionale sunt provocate de catre firmele abia infiintate, care aduc masiv avansul tehnologic in zona serviciilor financiare: "produsele si serviciile bancare nu trebuie sa ramana in urma, ci sa exploreze si sa valorifice mediul online, al carui impact asupra economiei este fara indoila unul pozitiv".Conform datelor furnizate de INS ramura de informatii si telecomunicatii a crescut in anul 2015 cu 12% fata de anul 2014, avand o contributie la cresterea PIB mai ridicata decat industria (0,6%, fata de 0,5%). In schimb, activitatile de intermediere financiara si asigurari au crescut numai cu 1,2% si nu au avut aport la cresterea PIB.Ce impact au transformarile digitale?Digitalizarea are impact macroeconomic si trebuie sa se bazeze pe profesionalizarea resurselor.Transformarile digitale pot creste cu circa 30% veniturile unei banci traditionale, in special la produse precum credite de nevoi personale si plati.Prin folosirea digitalizarii pentru transformarea proceselor si serviciilor oferite, bancile isi vor putea reduce costurile cu 20-25%, avantaje avand si furnizorii acestor servicii.Spre deosebire de bancile traditionale, bancile cu o componenta digitala dezvoltata vor avea un avantaj competitiv. Cele care au semnat acordul cu ANAF au simplificat documentatia pentru obtinerea unui imprumut de catre o persoana fizica, nemaifiind nevoie de documente justificative pentru veniturile obtinute de aceasta.Avantajele digitalizariiflexibilitatea accesului clientilor la servicii financiare reducerea costurilor pentru clienti (datorita concurentei intense dintre furnizorii acestor servicii) Desi reprezinta o mare provocare pentru banci, totusi exista o serie de obstacole in accelerarea patrunderii digitalizarii in institutiile de credit:transformarea relativ lenta a proceselor (procese interne, baze de date, competente si abilitati digitale care presupun pregatirea profesionala continua a angajatilor)teama de riscurile asociate digitalizarii (vulnerabilitate ridicata in ceea ce priveste siguranta datelor)costuri ridicate pentru securitatea informatiilor care asigura increderea clientilorEforturile asigurarii securitatii datelor si a tranzactiilor de catre banci sunt rasplatite prin integrarea financiara a populatiei din zone unde nu exista sucursale/agentii, prin intermediul internetului si a produselor bancare digitale.Digitalizarea presupune si noi competente si abilitati pentru personalul din banci (traininguri si dezvoltarea competentelor profesionale privind analiza financiara, managementul riscurilor, structura costurilor)Desi va diminua importanta anumitor segmente ale bancii, va crea noi oportunitati de dezvoltare profesionala a salariatilor Digitalizarea impune bancilor sa-si adapteze politicile de gestiune a personalului la noile conditii si evolutii, ceea ce conduce la eficientizarea proceselor, oferind si posibilitatea de a lucra de acasa sau de a lucra part-time.Florin Georgescu afirma ca "Integrarea solutiilor digitale reprezinta una dintre directiile de actiune pe care Banca Nationala a Romaniei le considera de o actualitate indubitabila in planul regandirii modelelor de afaceri în domeniul bancar".Totodata acesta sustinea ca: "Un banking modern nu poate fi gandit decat in consonanta cu economia digitala. In acest sens, comunitatea bancara din Romania beneficiaza, prin existenta Institutului Bancar Roman, de o platforma educationala atat pentru angajatii bancilor, cat si pentru clientii acestora, IBR asumandu-si din ce in ce mai mult si rolul strategic de educator social, contribuind la sinergia dintre banci, clienti, populatie si autoritatile publice." Articole similare Credite Prima Casa Conturi Curente Subiecte relevante INS (Institutul National de Statistica) IBR (Institutul Bancar Roman) BNR (Banca Nationala a Romaniei) PIB (Produsul Intern Brut) analiza lunara investitori Q & A