Inca din luna mai a anului trecut se vorbea de Proiectul ANPC ce prevedea ca bancile vor fi obligate sa elimine comisioanele de deschidere, administrare, inchidere, depunere si retragere de numerar (de la ghiseu sau bancomat) pentru conturile curente de baza si comisioanele de plata cu cardul (inclusiv online) pe teritoriul Uniunii Europene.

Citeste si: PROIECT ANPC: COMISIOANE ZERO PENTRU CONTURILE BANCARE DE BAZA

De la forma initiala publicata pe site-ul ANPC, proiectul a mai suferit modificari, ele fiind evidentiate in articolele UN CONT BANCAR CU COSTURI ZERO PENTRU FIECARE CONSUMATOR - DIGI 24 [VIDEO] si UPDATE: PROIECT OUG PRIVIND CONTURILE DE PLATI CU SERVICII DE BAZA.

Pe 24 aprilie2017, pe site-ul ANPC a aparut Proiectul de lege privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza, act normativ ce transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2014/92/UE.

Proiectul de lege care va duce la cresterea nivelului de informare si protectie a consumatorilor a fost adoptat de Guvern in data de 5 Mai 2017.

Legea aprobata de Guvern intra in vigoare dupa ce va fi adoptata de Parlament, promulgata de Presedintele Romaniei si apoi publicata in Monitorul Oficial.

Legea se aplica conturilor bancare prin care consumatorii pot sa depuna intr-un cont de plati, sa retraga numerar dintr-un cont de plati, sa execute si sa primeasca operatiuni de plata, inclusiv transferuri de , catre si de la terti.

Aspectele de interes din cadrul proiectului legislativ :
  • Lista celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plati vine in sprijinul consumatorilor pentru a intelege, compara si lua decizii in cunostinta de cauza cu privire la contul de plati adecvat nevoilor lor.
  • Documentul de informare cu privire la comisioane si glosar – integreaza consumatorii in terminologia standardizata la nivelul Uniunii Europene si ii ajuta sa inteleaga si sa compare cu usurinta comisioanele pe care trebuie sa le plateasca pentru contul lor de plati.
  • Situatia comisioanelor suportate – prestatorii de servicii de plata au obligatia de a-i informa pe consumatori gratuit si cel putin o data pe an cu privire la toate comisioanele percepute pentru contul lor de plati, rata dobanzii pentru descoperitul de cont si rata dobanzii creditoare aplicata sumelor disponibile in contul de plati si cuantumul total al dobanzii acumulate pe parcursul perioadei anterioare de 12 luni implinite, dupa caz. 
  • Pagina web de comparare a comisioanelor – ofera consumatorilor posibilitatea obtinerii unor informatii impartiale despre comisioanele si ratele dobanzilor aplicate conturilor de plati. Site-ul poate fi administrat de o autoritate publica si/sau de asociatiile de consumatori luate in evidenta de ANPC. 
Compara pe FinZoom.ro toate comisioanele aferente conturilor bancare
  • Schimbarea conturilor – o procedura necesara celor ce vor sa faca modificari. Fie ca isi schimba conturile de la un prestator de servicii la altul, fie ca fac schimbul intre conturi de plati diferite in cadrul aceluiasi prestator de servicii de plata,consumatorii au nevoie de o procedura clara, rapida si sigura. Legea prevede modalitatea de efectuare a acestor schimbari.
Atentie! Orice comision pentru serviciul de schimbare a conturilor percepute de prestatorii de servicii de plata ar trebui sa fie rezonabil si sa corespunda costului real suportat de prestatorii de servicii de plata
  • Accesul la conturile de plati cu servicii de baza – este nedescriminatoriu. Consumatorii rezidenti in mod legal in Uniune nu fac obiectul discriminarii de catre institutiile de din motive de nationalitate sau loc de resedinta sau din alte motive, dupa cum se prevede la articolul 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene atunci cand solicita sau acceseaza un cont de plati.
"Consumatorii rezidenti in mod legal in Uniunea Europeana, inclusiv consumatorii fara adresa stabila si solicitantii de azil, precum si consumatorii carora nu li se acorda un permis de sedere, dar a caror expulzare nu este posibila din motive de fapt sau de drept, au dreptul sa deschida si sa foloseasca un cont de plati cu servicii de baza oferite de institutii de stabilite pe teritoriul Romaniei.

Deschiderea sau refuzul cererii consumatorului se face in termen de cel mult 10 zile lucratoare dupa primirea unei cereri complete."


Conturi de plati oferite in cadrul unui pachet impreuna cu un alt produs sau serviciu

In situatia in care un cont de plati este oferit ca parte a unui pachet impreuna cu un alt produs sau serviciu care nu este aferent unui cont de plati, consumatorul are la dispozitie fie posibilitatea achizitionarii separate a contului de plati, fie dreptul de a alege intre orice cont de plati cu servicii de plata si un cont de plati cu servicii de baza.

Accesul la un cont cu servicii de baza

Legea prevede ca nu sunt discriminatorii conditiile aplicabile detinerii unui cont de plati cu servicii de baza.

Un cont cu servicii de baza poate fi deschis de acei consumatori care nu detin, la momentul solicitarii, un alt cont de plati, inclusiv un cont de plati de baza, la nicio alta institutie de din Romania, cu exceptia cazului in care consumatorul declara ca i-a fost notificata inchiderea contului.

Servicii incluse intr-un cont de plati cu servicii de baza

Un cont de plati cu servicii de baza cuprinde operatiunile necesare pentru deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont de plati, depunerea de intr-un cont de plati sau retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plati la ghiseu sau la bancomate, in timpul sau in afara programului de lucru al institutiei de , dar si efectuarea unor operatiuni de plata pe teritoriul Uniunii Europene (debitari directe, operatiuni de plata printr-un de plata, inclusiv plati online si transferuri de , inclusiv ordine de plata programata,dupa caz, la terminale bancare, la ghisee si prin intermediul facilitatilor online ale institutiei de .)

Conturile de plati cu servicii de baza sunt oferite de institutiile de cel putin in moneda nationala.

Atentie! Consumatorii care au acces la un cont de plati cu servicii de baza pot executa un numar nelimitat de operatiuni.

Accesul la un cont de plati cu servicii de baza sau utilizarea acestuia nu este limitata de achizitionarea unor servicii de tip descoperit de cont sau aferente unui de si nici nu este conditionata de aceasta.

Comisioane percepute pentru un cont de plati cu servicii de baza

Citeste si UN CONT BANCAR CU COSTURI ZERO PENTRU FIECARE CONSUMATOR - DIGI 24 [VIDEO]

Un consumator vulnerabil din punct de vedere financiar este "consumatorul al carui venit lunar nu depaseste echivalentul salariului de baza minim brut pe tara sau al carui venit din ultimele sase luni nu depasesc echivalentul salariului de baza minim brut pe tara garantat in platacumulat pentru ultimele sase luni"

Ce servicii sunt oferite gratuit consumatorilor vulnerabili din punct de vedere financiar?

Referitor la comisioanele percepute pentru un cont de plati cu servicii de baza, se precizeaza ca in cazul consumatorilor vulnerabili din punct de vedere financiar, institutiile de ofera gratuit conform art 48 din lege:

a) servicii care permit toate operatiunile necesare pentru deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont de plati

b) servicii care permit depunerea de intr-un cont de plati.

c) servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plati la ghiseu sau la bancomate, in timpul sau in afara programului de lucru al institutiei de atunci cand sunt furnizate la ghiseele sau bancomatele de pe teritoriul national.

d) primele 10 operatiuni lunare efectuate de un consumator prin efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata pe teritoriul UE, respectiv:
  • debitari directe
  • operatiuni de plata printr-un de plata, inclusiv plati online
  • transferuri de , inclusiv ordine de plata programata, dupa caz, la terminale bancare, la ghisee si prin intermediul facilitatilor online ale institutiei de credit
Ce se intampla in cazul celorlalti consumatori ?

In cazul consumatorilor care nu se incadreaza in categoria consumatorilor vulnerabili, institutiile de credit:
  • ofera gratuit serviciile care permit toate operatiunile necesare pentru deschiderea, inchiderea unui cont de plati si servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plati la ghiseu sau la bancomate, in timpul sau in afara programului de lucru al institutiei de credit 
  • pot percepe comisioane rezonabile pentru serviciile prevazute la art. 48 lit. a),b),d) din lege.
Fiecare institutie de stabileste nivelul comisionului rezonabil tinand cont de cel putin urmatoarele criterii:
  • nivelurile veniturilor nationale;
  • comisioanele medii percepute pentru serviciile furnizate privind conturile de plati. 
Comisioanele percepute consumatorului pentru nerespectarea de catre acesta a angajamentelor ce ii revin din contractul cadru

Comisioanele percepute consumatorului pentru nerespectarea de catre acesta a angajamentelor ce ii revin prin contractul cadru nu depasesc 0,01% pe zi de intarziere din
  • salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in cazul consumatorilor vulnerabili, 
  • castigul salarial mediu brut pe economie in cazul celorlalte categorii de consumatori (cei care nu indeplinesc conditiile de consumator vulnerabil).
Daca in forma publicata in luna noiembrie 2016 se preciza ca in cazul consumatorilor vulnerabili din punct de vedere financiar comisioanele percepute consumatorului pentru nerespectarea de catre acesta a angajamentelor ce ii revin din contractul cadru nu despasesc 0.01% pe zi de intarziere din "salariul lunar minim net pe economie", in forma actuala a proiectului de lege acestea se calculeaza la "salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata".