Neintelegerile tot mai dese dintre consumatori si banci /IFN-uri pot fi rezolvate gratuit si rapid prin apelarea la Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB).

Spre deosebire de instantele de judecata, solutionarea problemei se va face fara costuri pentru consumator si intr-un timp scurt (maxim 90 de zile, conform legii).

De curand CSALB anunta ca au reusit sa solutioneze un litigiu intr-o singura zi, dintre o familie din Slatina, judetul Olt, si la care avea un de nevoi personale in euro (banca a acceptat stergerea comisionului de administrare pe timp de 6 luni, iar echivalentul lui, in suma de 102 euro, se va folosi pentru rambursarea anticipata partiala).

Nu este nevoie ca partile sa participe fizic la negociere, schimbul de documente si informatii se poate face pe e-mail si la telefon.

Citeste si: CSALB: Dosar solutionat online in 17 zile

In plus, consumatorul nu are nimic de pierdut, ci doar de castigat. Conciliatorul CSALB propune o solutie cu care sa fie de acord atat consumatorul, cat si , pentru a reechilibra raportul intre cele doua parti – bazandu-se pe negociere, nu pe respectarea stricta a prevederilor din contract (asa cum ar face un judecator).

Citeste si: Afla cum poti rezolva gratuit orice cu . Intrebari si Raspunsuri

Invitat la conferinta de presa "Solutionarea alternativa a litigiilor din domeniul financiar-bancar", organizata de CSALB cu sprijinul Facultatii de Drept, Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei a afirmat ca multe dintre litigii apar din lipsa de informatie si cunostinte.

Costurile mai scazute ale creditului

Mugur Isarescu sustine ca aceste cheltuieli cu litigiile apasa pe ambele parti si ar trebui sa avem costuri ale creditului mai scazute, facand referire in special la dobanzi si comisioane, acestea facand in mare parte obiectul litigiilor.

Esti robul casei, nu al bancii

Guvernatorul BNR sustine ca persoanele ce s-au imprumutat pentru un sunt robii caselor cumparate si nu al bancilor de unde au imprumutat banii.

"Creditul are si o parte emotionala, e o mare bucurie cand il iei si o mare dificultate cand incepi sa-l platesti".

Este nevoie de un centru de solutionare amiabila a litigiilor inca de acum 25 de ani, conform spuselor guvernatorului.

Mugur Isarescu a povestit ca prin anii 91-92, un fost bancher roman a sugerat sa se faca un centru de "impacare": " O sa vedeti cate conflicte o sa apara in timp intre banci si creditori, daca se duc toti in instanta o sa ingroape instantele in dosare care nu au sfarsit".

Avantaje pentru banci si IFN-uri

Pentru participarea la solutionarea alternativa, bancile si IFN-urile trebuie sa achite 933 lei catre CSALB, cost cu mult mai mic insa comparativ cu onorariul unui avocat la un proces in instanta de judecata. Din cei 933 lei, 30 lei este costul de administrare dosar, iar 675 de lei este onorariul conciliatorului + taxele si impozitele aferente.

Un alt avantaj ar fi faptul ca, prin apelarea la CSALB se asigura confidentialitatea litigiilor – spre deosebire de instantele de judecata, unde sunt publice toate procesele si le poti gasi usor in functie de numele bancii pe site-urile instantelor judecatoresti.

De asemenea, fiind deschisa la negocieri, ii arata consumatorului ca ii intelege problemele si este dispusa sa redeschida un canal de comunicare cu acesta, canal poate inchis in urma diferendelor nerezolvate in trecut.

Citeste si: Solutionarea alternativa: avantaje pentru consumatori, banci si IFN-uri

Referitor la litigiile dintre consumatori si IFN-uri, Alexandru Paunescu (CSALB) a precizat ca exista posibilitatea de a avea dosare in crestere.

De la 1 martie 2016 de cand este functional, CSALB a primit sute de cereri din partea consumatorilor (clienti ai bancilor si IFN-urilor).

Pana la 30.09.2017 s-au primit 267 cereri conforme.

Modalitatea preferata de consumatori pentru a transmite cererea catre CSALB este mediul online (e-mail).