Nela Petrisor, fost judecator si in prezent conciliator la Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB), a prezentat in cadrul conferintei CSALB de la Facultatea de Drept, care sunt cei patru factori obiectivi, care ii impiedica pe conciliatori sa ofere solutii alternative, in disputele dintre consumatori si banci / IFN-uri.

"CSALB nu reprezinta un pananceu universal pentru disputele, tensiunile, problemele care apar pe parcursul derularii contractelor de . Nu avem solutii pentru toate, si cred ca explicand onest care sunt cauzele, care sunt limitele legale din pricina carora nu putem oferi o solutie universala, putem contribui la cresterea increderii in activitatea centrului si sporirea numarului de cauze care primesc solutionare alternativa, spunea Nela Petrisor. Increderea este un ingredient necesar in solutionarea neintelegerilor dintre consumatori si banci/IFN-uri."

Citeste si: Clarificari referitoare la accesarea serviciilor si la functionarea CSALB

De ce nu putem oferi solutii in cadrul centrului la toate dosarele? Care sunt cazurile in care CSALB claseaza dosarul si de ce?

Entitatea are limitari care tin de prevederile legislative, motiv pentru care unele cereri sunt respinse, iar dosarul este clasat. Care sunt aceste limitari legislative?

1. Radierea din Biroul de Credit

CSALB nu poate interveni in cazul solicitarilor de la consumatori, pentru radierea din Biroul de Credit a restantelor de peste 30 de zile. Care este motivul?

Biroul de Credit este o societate comerciala si are niste actionari. Actionarii sunt distincti de bancile sau IFN-urile (institutii financiare nebancare) cu care se creaza raportul. In consecinta, acesta ar putea reprezenta un prim argument pentru care nu putem intra in negociere, in conciliere cu Biroul de Credit, dar nu este singura explicatie. Aceasta poate ca e cea mai simpla si cel mai usor de prezentat unui consumator. Explicatia, de fapt, e mult mai speciala.

Atunci cand ne adresam conciliatorilor sau judecatorilor pentru a transa o disputa, limita cea mai importanta este cea data de principiul legalitatii. Nu putem cere nici judecatorului, nici conciliatorului, nici celor implicati in procedura sa ajunga la o solutie care sa incalce legea.

In piata sunt aproximativ 650.000 de romani inregistrati in baza de date a Biroului de Credit cu restante mai mari de 30 de zile.

Atentie! Exista persoane care promit acestora ca ar putea sa obtina o radiere a lor din Biroul de Credit. Fiti atenti cui va adresati!

Citeste si: Cat te costa stergerea datelor din Biroul de Credit?

Ce poate face consumatorul care doreste un nou , dar de 1 an se afla in evidenta Biroului de Credit?

Persoanele din Biroul de Credit se adreseaza Centrului de Solutionare a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB) si totusi CSALB ii claseaza dosarul. De ce? Pentru ca: "In situatia in care inregistrarea s-a facut cu respectarea tuturor procedurilor, adica consumatorul a fost notificat, si nu suntem nici in ipoteza unei erori de inregistrare, atunci banca nu are niciun motiv sa intre in procedura de conciliere pentru ca s-ar incalca legea. Este o decizie a Autoritatii nationale de supraveghere in protectie a datelor personale care obliga la mentinerea inscrierii acestor date, fiind radiate automat dupa o perioada de 4 ani".

Asadar, nu putem sa solicitam nici bancii, nu putem propune nici consumatorilor si cu atat mai putin nu putem cere nici conciliatorului sa pronunte o solutie prin care sa se incalce aceasta dispozitie de mentinere a datelor timp de 4 ani in Biroul de Credit.

Afla cum poti rezolva gratuit orice problema cu banca. Intrebari si Raspunsuri

2. Plata primei de stat in sistemul de economisire - creditare (bauspar)

Mecanismul de economisire si de creditare a fost gandit cu sprijinul statului pentru a se obtine progrese (dezvoltari) in domeniul locativ, insa pentru a se putea ajunge la creditare, primul pas necesar era economisirea.

Ce presupune mecanismul de economisire-creditare? Deponentii aduna o masa de bani si aceasta este destinata celor care dupa un numar de ani in sistemul de economisire decid sa ceara un in scop locativ.

Asadar, banci special infiintate, reglementate de dispozitiile OUG 99/2006, au pornit la acest drum avand suportul si sprijinul statului din perspectiva primei de stat. Ce s-a intamplat ulterior? La un moment dat, aceste banci au anuntat ca statul nu mai da aceasta prima si astfel a aparut o problema intre banca si consumatori.

Fapta unui tert (statul, in aceasta situatie) a determinat decizia de a nu mai acorda prima de stat. Un control efectuat de Curtea de Conturi, finalizat cu o decizie (act administrav obligatoriu) a oprit aceasta plata.

Din ce cauza? O modificare a legii in anul 2018 a conditionat plata primei de stat de justificarea sumei, indiferent de durata de timp cand s-a realizat economisirea. Daca anterior, cand lucrurile au functionat de o anumita maniera, nu exista aceasta conditie de justificare a folosirii sumelor in scop locativ de catre titularii contractelor de , acum a venit aceasta reglementare care a creat un impas. Si in acest caz este vorba despre o cauza obiectiva care nu permite interventia conciliatorilor.

Desi problema se putea rezolva cu o cerere la CSALB, acesta (CSALB) a fost nevoit sa claseze cererea dintr-o cauza obiectiva (doar conventiile legale pot intra in solutionare).

Citeste si: 1,5 milioane de euro economisiti de consumatori la creditele in derulare, cu CSALB. Afla ce trebuie sa faci

3. Prima Casa – un program cu regim special

Foarte multe cereri inregistrare la CSALB sunt in legatura cu creditele Prima Casa. Acestea au insa un regim special, in sensul ca se bucura de sprijinul statului, dar sunt oarecum incorsetate si nu fac obiectul concilierii. De ce? Pentru ca legea nu lasa nicio marja de negociere, nu permite refinantarea, un element absolut necesar, un element uzitat de catre conciliatori in toate procedurile de drept comun.

Nu putem discuta o refinantare, care ar fi prima masura pe care ar putea sa o ia banca, pentru ca timp de 5 ani imobilul nu poate fi instrainat. In plus, el este grevat si de o ipoteca de prim rang in favoarea statului roman si atunci orice refinantare nu se poate imagina in lipsa unei alte ipoteci care nu se mai poate constitui. In aceste conditii este foarte greu sa vorbim despre o negociere. Si daca adaugam ca nu se poate negocia/modifica si daca mai spunem ca si moneda nu se poate schimba/modifica, atunci unde mai este negocierea?

"Iata inca un obstacol obiectiv, legal, pe care nu il poate infrange conciliatorul. Nu putem infrange legea", spunea Nela Petrisor.

Compara Credite Prima Casa de la toate bancile, in timp real, pe FinZoom.ro

4. Cesiunile de creante - respinse datorita prevederilor legislative

Tot datorita prevederilor legislative, CSALB poate respinge cererile in cazul creditelor cesionate. Acesta nu poate interveni in disputele dintre societatile de recuperare si debitori (fosti clienti ai unor banci comerciale sau IFN-uri) deoarece prin instrainarea creantelor sunt modificate relatiile contractuale dintre clienti persoane fizice si banci. Creditorul este o societate comerciala specializata in recuperarea de creante, nu o institutie bancara, iar CSALB are ca obiect de activitate doar interactiunile contractuale dintre clientii persoane fizice si banci sau IFN-uri.
Acolo unde avem o lege nu putem trece peste ea, a declarat Nela Petrisor, conciliator CSALB.