Programul Noua Casă 2025 vine cu o serie de modificări atât la plafonul alocat, cât și la procedura de executare silită a ANAF pentru debitorii care nu își achită ratele.
Aceste modificări se regăsesc în Hotărârea pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Noua casă", publicată în secțiunea Transparență decizională de pe Ministerul Finanțelor.
Principalele modificări la Programul Noua Casă 2025
1. Plafon mai mic alocat programului Noua Casă 2025
În anul 2025, plafonul pentru programul Noua Casă 2025 este de 500 de milioane lei, redus la jumătate față de anul 2024.
"Pentru anul 2025 se alocă un plafon al garanțiilor care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, de 500 milioane lei", se precizează în Hotărârea pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Noua Casă".
2. Schimbarea procedurii de executare silită pentru debitorii care nu își achită ratele la creditele garantate prin programul "Noua Casă"
Cum arată procedura de executare silită în prezent?
În prezent, dacă o persoană care are un
credit Noua Casă și nu își mai plătește ratele, atunci Ministerul Finanțelor plătește în locul beneficiarului, iar această datorie trebuie apoi recuperată de către ANAF.
După ce Ministerul Finanțelor efectuează plata în contul finanțatorilor, FNGCIMM trimite prin poștă către debitor o notificare (cu scrisoare recomandată cu dovadă de primire, sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea actelor şi confirmarea primirii). ANAF poate iniția procedura de executare silită doar după confirmarea primirii acestora de către debitori.
Problema apare în situația în care debitorii nu confirmă primirea notificărilor și ANAF nu poate să înceapă să recupereze datoriile.
"În prezent, legislația aferentă Programului Noua Casă prevede că după efectuarea plăţii de către Ministerul Finanţelor în contul finanțatorilor, acesta informează FNGCIMM, care întocmeşte un Înscris prin care se individualizează creanţa bugetară rezultată prin plată, exprimată în moneda naţională, şi data scadenţei acesteia, respectiv a 31-a zi de la data efectuării plăţii valorii de executare a garanţiei.
În termen de 15 zile calendaristice de la data plăţii garanţiei către finanţator, FNGCIMM transmite Înscrisul debitorului beneficiar al finanţării garantate, prin poştă, cu scrisoare recomandată cu dovadă de primire, sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea actelor şi confirmarea primirii.
Înscrisul, împreună cu dovada efectuării procedurii de transmitere către debitorul beneficiar al finanţării garantate, contractul de garantare, precum şi documentele care au stat la baza acordării garanţiei se înaintează organelor competente ale ANAF în a căror rază teritorială îşi are domiciliul fiscal debitorul persoană fizică, în vederea efectuării procedurii de executare silită. În prezent, există un număr în creștere al dosarelor pentru care administrațiile fiscale din cadrul ANAF refuză preluarea debitelor și restituie FNGCIMM, în integralitate, dosarul de executare ca urmare a lipsei confirmării de primire de către debitori a Înscrisului – titlu de creanță în care este prevăzută creanța bugetară. Această creanță bugetară reprezintă valoarea de executare a garanției plătită de MF, finanțatorului și care urmează să fie recuperată de către ANAF, potrivit legislației Programului și conform procedurilor și Codului de procedură fiscală. Din cauza nepreluării acestor debite în evidența fiscală, dobânzile și penalitățile de întârziere aferente creanței bugetare rezultata din plată nu se mai calculează de către ANAF conform procedurilor legale, iar plățile nu pot fi recuperate de către ANAF de la debitori, respectiv nu se pot aplica măsurile de executare silită privind recuperarea valorii de executare a garanției.", se menționează în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre.
Care este propunerea de modificare a procedurii de executare silită?
Pentru ca ANAF să poată începe executarea silită, Guvernul propune ca notificarea să se poată realiza prin publicitate, respectiv prin afișarea, concomitent, la sediul FNGCIMM cât şi online, pe pagina de internet a acestuia, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis titlul/înscrisul prin care se individualizează creanţa bugetară pe numele debitorului beneficiar al finanțării garantate.
"Pentru a se evita situațiile în care ANAF refuză preluarea dosarelor de executare în vederea recuperării valorii de executare a garanției și a accesoriilor aferente, se propune completarea actului normativ cu posibilitatea ca în cazul în care comunicarea titlului de creanță nu a fost posibilă, (lipsă de la domiciliu), aceasta să se poată realiza prin publicitate, respectiv prin afișarea, concomitent, la sediul FNGCIMM cât şi pe pagina de internet a acestuia, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis titlul/înscrisul prin care se individualizează creanţa bugetară pe numele debitorului beneficiar al finanțării garantate.
Având în vedere faptul că noile prevederi în ceea ce privește comunicarea Înscrisului prin publicitate se aplică și creditelor garantate acordate în cadrul Programului înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, inclusiv creditelor garantate pentru care FNGCIMM a primit cereri de plată din partea finanţatorilor sau pentru care Ministerul Finanţelor a efectuat plata garanţiilor, se impune introducerea unor norme tranzitorii în acest sens", se precizează în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre.
Care sunt dezavantajele programului "Noua Casă"?
- Dobândă doar variabilă și mai mare decât la creditele ipotecare standard
- Prima rată mai mare = grad de îndatorare mai mic
- Avans mai mic =
credit mai mare
- Cumpărarea locuinței durează mai mult
- Restricții privind vânzarea, închirierea locuinței
- Executare silită automată după 3 luni de neplată
- Limită de preț și tip de locuință
- La Noua Casă ți se cere
depozit colateral Statistici Program Noua Casă în perioada 2009- 2024
De la lansarea Programului în anul 2009 pâna la finalul lunii decembrie 2024, au fost acordate 334.048 garantii și promisiuni de garantare, în valoare totalã de 31,68 miliarde lei, iar de la începutul anului 2024 si pânã la finele lunii decembrie 2024 au fost acordate 811 garanții în valoare totala de 105,8 milioane lei și 26 promisiuni de garantare, în valoare totala de 3,86 milioane lei.
De asemenea, în perioada cuprinsă între data implementării Programului Prima Casă (denumită ulterior Noua Casă) și data de 31.12.2024 au fost plătite de către Ministerul Finanțelor un număr de 1.449 garanții, în valoare totală de 113,6 milioane lei.
Din suma totală de 113,6 milioane lei, plătită până la finele trimestrului al IV-lea 2024, de către Ministerul Finanțelor în contul finanțatorilor, a fost recuperată suma de 68,8 milioane lei până la data de 31 decembrie 2024, precum și o sumă de aproximativ 22,25 milioane lei reprezentând un număr de aproximativ 268 repuneri în drepturile și obligațiile inițiale ale contractului de garantare.
Conform Raportului BNR asupra stabilității financiare din decembrie 2024, rata creditelor neperformante se menține la un nivel adecvat de 1,56% pentru creditele "Prima casă"/"Noua casă", față de 1,61% pentru creditele ipotecare standard.
Venitul minim necesar pentru un
credit Noua Casă în 2025
În prezent, pentru a achiziționa un
credit Noua Casă, venitul tău trebuie să fie cel puțin de 5.247 lei (Noua Casă cu avans de 5%) și 9.392 lei (Noua Casă cu avans de 15%).