Avand in vedere necesitatea aplicarii unitare a legislatiei privind protectia consumatorilor pe tot teritoriul Uniunii Europene, Parlamentul European a aprobat in luna aprilie 2019 o propunere de Directiva nr. 2018/0090 referitoare la consolidarea normelor in materie de protectie a consumatorilor si aplicarea mai eficienta a acestora.

Directiva modifica alte patru directive europene referitoare la practicile comerciale neloiale, drepturile consumatorului, clauzele contractuale abuzive si indicatorii de pret si urmareste sporirea gradului de transparenta de care beneficiaza consumatorii atunci cand fac cumparaturi online, sanctiuni eficace si norme clare care sa abordeze dublului standard de calitate a produselor in UE.

Principalele masuri adoptate de Parlamentul European se refera la:

Introducerea de sanctiuni pentru incalcarea legislatiei UE privind protectia consumatorilor

Potrivit propunerilor din actul normativ, statele membre au obligatia sa se asigure ca toti consumatorii afectati de practicile comerciale neloiale au la dispozitie masuri reparatorii contractuale si necontractuale in conformitate cu legislatia lor interna, respectiv:
  • dreptul de a inceta unilateral contractul;
  • dreptul de a obtine o reducere de pret;
  • dreptul la despagubiri pentru prejudiciile suferite.
Sanctiunile pentru incalcarea legislatiei UE privind protectia consumatorilor includ posibilitatea aplicarii de amenzi. Cuantumul sanctiunii tine seama de eventualele amenzi aplicate pentru aceeasi incalcare a directivei in alte state membre. Amenzile aplicate pentru incalcarile pe scara larga cu o dimensiune specifica Uniunii sunt in cuantum maxim de 10 000 000 EURO, sau cel putin 4 % din cifra de afaceri realizata de comerciant in exercitiul financiar precedent (se aplica suma cea mai mare).

Combaterea dublului standard de calitate a produselor de consum

Constituie o practica inselatoare comercializarea unui produs ca fiind identic cu acelasi produs vandut in alte state membre, in conditiile in care, in realitate, respectivul produs are in mod semnificativ o compozitie sau caracteristici diferite nejustificate.

Cu toate acestea, un comerciant poate adapta produse apartinand aceleiasi marci pentru diferite piete geografice din conditii obiective, cum ar fi aprovizionarea cu ingrediente locale, cerintele legislatiei nationale, obiectivele de reformulare sau preferintele demonstrabile ale consumatorului, daca acestea sunt dovedite.

In cazurile in care bunurile dau impresia ca sunt identice cu alte marfuri comercializate in alt stat membru, dar difera semnificativ in ceea ce priveste compozitia sau caracteristicile, aceasta diferenta trebuie sa fie marcata in mod clar si usor de inteles astfel incat sa fie imediat vizibila pentru consumatori.

Atentie! Punerea pe piata a produselor cu dublu standard este considerata practica comerciala inselatoare si se sanctioneaza cu amenzi de pana la 4% din cifra de afaceri.

Consolidarea drepturilor consumatorilor in mediul online

Consumatorii care fac cumparaturi de pe o piata online trebuie sa fie informati in mod clar daca vanzatorul produselor sau al serviciilor este un comerciant sau o persoana fizica, astfel incat sa stie de ce tip de protectie beneficiaza in cazul in care apar .

Operatorii de piete online au obligatia sa adopte masuri rezonabile pentru a garanta ca serviciile pe care le ofera nu sunt utilizate in mod abuziv si nu lasa consumatorii intr-o situatie de vulnerabilitate.

In proiectul de directiva se precizeaza ca "siteurile de comparare a preturilor nu clasifica si nu afiseaza neaparat produsele in mod obiectiv si in functie de pretul si de calitatea acestora si ca este posibil sa existe o lipsa de informare in randul consumatorilor cu privire la faptul ca pietele online pot beneficia de plati in schimbul evidentierii nejustificate a unui anumit produs sau serviciu."

Autoritatile nationale de reglementare au obligatia sa monitorizeze sectoarele in care consumatorii utilizeaza site-urile de comparare a preturilor si daca se constata discrepante in ceea ce priveste intelegerea corecta de catre consumatori sa ia masuri specifice sectorului.

Modificarea sistemului de evaluare a produselor si sporirea transparentei tranzactiilor online

Consumatorii se bazeaza din ce in ce mai mult pe recenziile si recomandarile altor consumatori atunci cand iau decizia de cumparare. Pentru ca inducerea in eroare a acestora este considerata drept o practica comerciala neloiala, noua lege clarifica importanta recenziilor clientilor si obliga platforma sa demonstreze ca opiniile respective au fost scrise chiar de clienti reali si verificati.

Cerintele de transparenta aplicabile pietelor online trebuie sa fie stricte pentru a proteja consumatorul chiar si dupa semnarea unui contract la distanta sau negociat in afara spatiului comercial, care produce efecte obligatorii asupra consumatorului, sau dupa acceptarea oricarei oferte similare, in cazul in care devin disponibile informatii suplimentare esentiale dupa momentul vanzarii.

Consumatorii care efectueaza cautari online vor fi informati in mod clar daca un rezultat al cautarii este platit de un comerciant si cu privire la principalii parametri care determina clasificarea rezultatelor cautarii.

Protectia consumatorilor in ceea ce priveste serviciile digitale "gratuite"

Propunerea legislativa stabileste totodata reguli de protectie a consumatorilor si pentru serviciile "gratuite", dar unde platesti de fapt cu furnizarea datelor cu caracter personal (stocarea in cloud, conturile de pe platformele de comunicare sociala si cele de posta electronica).

Detalii despre evolutia procesului legislativ si modificari gasiti pe https://eur-lex.europa.eu/procedure/RO/2018_90

Dupa publicarea in Jurnalul Oficial, statele membre au la dispozitie 2 ani pentru a transpune dispozitiile directivei in legislatiile nationale.