Cunoscuta mai mult pentru aplicatia din industia de gaming si entertainment, realitatea virtuala poate aduce beneficii majore, atunci cand tehnologia este utilizata la proiectarea masinilor. Cateva monitoare pe care se misca, in 3D, piese auto, ca in desenele animate, pot parea o joaca, doar ca avem in fata o tehnologie care aduce beneficii de milioane de euro anual! Si acei cativa angajati care par a se distra cu un joc video, cu ochelari speciali care simuleaza realitatea, de fapt sunt cercetatori care aduc inovatii in tehnologie, proiectand masini.

Pe monitor se vede miscarea unei jucarii... doar ca nu, nu este nicidecum o jucarie, ci o piesa importanta a unui viitor autoturism real! Chiar daca la prima vedere poate parea distractiv, de aceasta munca a inginerilor Renault depinde o productie de autoturisme care aduce progres tehnologic si profit. Este o inventie ce pare atat de simpla. Dar, in spatele acestei inventii, care se poate vedea pe un monitor, este o cercetare stiintifica ce a implicat multi ani de munca a catorva sute de cercetatori, pana sa se ajunga la acest rezultat.

Investitia in realitatea virtuala reduce costurile de proiectare si timpul de lucru

Fie ca ne uitam, cu ochiul ignorantului intr-ale ingineriei, la felul bizar in care pe monitoare se roteste ceea ce pare a fi un motor sau un ambreaj, fie ca vizionam viitorul design futurist al unui model de Renault la care nici nu ne-am fi gandit, realitatea virtuala ne faciliteaza tuturor accesul catre o alta lume. O lume in care orice e posibil.

Simularile pe calculator pot lua in calcul mult mai multe variante de designsi de imbunatatire a performantelor tehnice ale componentelor unui autoturism. Pot imagina si testa, fara consum de materiale, bani, timp si energie, sute de variante ale unor accidente si tot atatea metode de evitare a lor, sau de reducere a pagubelor si de salvare a vietilor omenesti.

Foarte multe lucruri care se pot face astfel, in realitatea virtuala, sunt chiar imposibile in realitate. Iar cea mai importanta componenta a unui astfel de proiect este posibilitatea de a le arata si celorlalti ceea ce un cercetator cu expertiza in domeniul proiectarii de autovehicule si de piese auto isi poate imagina, fara a mai fi nevoie de luni sau chiar de ani de munca la prototipuri, pentru a face demonstratiile. Un enorm pentru lumea noastra de maine, din toate perspectivele.


Cand virtualul se transforma in realitate...

Prin proiectul "Sisteme de Simulare a Realitatii Virtuale si Testare componente fizice in Mediu Simulat Virtual – instrument de inalta tehnologie utilizat in dezvoltarea noilor modele de vehicule", pe care Renault Technologie Roumanie (RTR) il implementeaza in Romania, la Titu, compania franceza va reusi sa economiseasca mii de ore de munca, resurse umane, sute de tone de metal si mai ales foarte multi bani din costurile de productie ale prototipurilor care se vor face in... realitatea virtuala!

Proiectul, cu o valoare totala de apoximativ 19.5 milioane de lei, din care asistenta financiara nerambursabila de 5,5 milioane de lei din europene, prin Programul Operational Competitivitate (POC), reprezinta punctul de pornire pentru o noua generatie de masini care vor circula pe drumurile noastre, in maxima siguranta.

Iata ca inovatiile din domeniul realitatii virtuale au inceput deja sa dea roade in productia de masini, chiar inainte de a fi devenit foarte populare in randul utilizatorilor obisnuiti. Pentru acest proiect, Renault a primit europene si o contributie din partea statului roman de aproape 830.000 de lei, iar constructorul francez a contribuit cu 5.52 milioane de lei. Astfel, Renault va dezvolta diverse modele de masini, dar si componente ale autoturismelor, in Romania, cu ajutorul unor sisteme de realitate virtuala, ce sunt testate acum de inginerii de la centrul de inginerie Renault Technologie Roumanie. Acesta este cel mai mare centru de inginerie Renault din afara Frantei, in care lucreaza in prezent circa 2.500 de ingineri, la proiectare si design pentru conceperea si imbunatatirea modelelor de masini ale companiei, dar si cu adaptarea motoarelor si a cutiilor de viteze.


Renault Technologie Roumanie (RTR)

Tehnologia este benefica si din perspectiva protejarii mediului

Trebuie sa ne gandim la aceasta noua metoda de proiectare si testare a autoturismelor si ca fiind cea mai prietenoasa dintre toate, cu mediul inconjurator. Ceea ce nu se consuma in realitate, ci ramane doar in spatiul virtual, nu polueaza mediul. Si iata, astfel, inca un major pentru intreaga Planeta, nu doar pentru Romania, nu doar pentru compania Renault si nu doar din punct de vedere al reducerii costurilor de productie.

Context

Acest articol face parte din Campania Ministerului Fondurilor Europene, "Bani europeni pentru idei romanesti" si a fost publicat pe www.finzoom.ro, in cadrul proiectului proiectului "Campanii de comunicare pentru promovarea fondurilor ESI 2014-2020" (cod MySMIS 12088), cofinantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Asistenta Tehnica 2014-2020.