Protectia Consumatorilor: Clauzele Abuzive din Contractele de Asigurari Autor Irina Chitu 12.03.2015 1 3099 Stiati ca daunele provocate de pompieri nu sunt acoperite de politele de asigurare? "Ca si cand ar fi fost mai bine sa arda casa, fiindca atunci as fi fost despagubit complet, decat sa chem pompierii si sa nu fiu despagubit pentru daunele provocate de pompieri, in timpul stingerii incendiului" a mentionat domnul Calin Rangu, Directorul Directiei de Protectie a Consumatorilor din cadrul ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiara).Aceasta directie a fost infiintata in cadrul ASF la inceputul anului 2015 si isi propune sa protejeze si sa apare drepturile consumatorilor din toate cele trei sectoare supravegheate de ASF: piata de capital, piata asigurarilor si piata pensiilor private.Protectia Consumatorilor de Produse Financiare - asigurari, pensii, investitiiPrintre obiectivele asumate de directia de protectie a consumatorilor din cadrul ASF se numara atat masuri proactive, cat si reactive.Masurile proactive avute in vedere sunt cele de identificare a practicilor neconforme si a cauzelor generatoare de petitii, precum si derularea de proiecte de educatie financiara atat in randul consumatorilor de produse si servicii financiare, cat si pentru profesionistii din cele trei domenii - prin infiintarea in curand a unui Institut de Studii Financiare sub egida ASF.Masurile reactive tin in primul rand de solutionarea reclamatiilor, petitiilor primite de la beneficiarii de asigurari, de pensii private sau a instrumentelor de investitii financiare (piata de capital). Astfel, consumatorul care nu a ajuns la o intelegere amiabila cu furnizorul de servicii financiare, se poate adresa ASF, iar petitia se va solutiona de catre specialistii Directiei de Protectie a Consumatorului in maximum 30 zile de la data inregistrarii. Cei interesati pot depune petitii online (formular online pe site-ul ASF), prin posta, e-mail si direct la sediul ASF din Bucuresti "Relatii cu Publicul". De asemenea pot suna pentru asistenta de specialitate la un TelVerde sau trimite mesaje pe Pagina de Facebook a ASF, nou lansata.Situatia petitiilor primite de ASF in 2014De exemplu, din totalul de aproximativ 13.000 de reclamatii primite in domeniul asigurarilor, peste 58% au fost pentru doua companii - Euroins SA (33,6%) si Astra SA (24,6%) - acestea fiind cele mai reclamate societati de asigurare."Asigurarile sunt tinta tuturor acum. Au fost derapaje punctuale, sanctionate de catre autoritatea competenta. Acum trebuie avut un dialog sincer, deschis, bazat pe argumente, care sa dea incredere consumatorilor ca avem companii de asigurari care adauga valoare" a precizat Remi Vrignaud , directorul Allianz Tiriac Asigurari, la Conferinta Europeana dedicata Protectiei Consumatorilor de Produse Financiare, care a avut loc la Bucuresti in 12 martie."A trecut perioada cand doar pretul facea diferenta. Acum conteaza cat de multumiti sunt consumatorii, conteaza calitatea serviciilor si produselor si siguranta oferita consumatorilor"Conferinta Europeana pentru Protectia Consumatorilor de Servicii Financiare15 martie 2015 - Ziua mondiala a drepturilor consumatorilor a fost marcata in Bucuresti de gazduirea Conferintei Europene a Consumatorilor de Produse Financiare. Vorbitori de renume din domeniul protectiei consumatorilor la nivel European si local s-au reunit in Sala Drepturilor Omului din Palatul Parlamentului.Au fost prezentate cele mai recente tendinte europene in domeniul protectiei consumatorilor de servicii financiare si provocarile cadrului legislativ actual (modificarile aduse de IMD2 - Directiva de Mediere in Asigurari), supravegherea produselor financiare, redefinirea standardelor in industria de asigurari, distributia serviciilor si produselor financiare, precum si studii de caz privind rezilvarea alternativa a conflictelor.Formular de Informatii Standard la Nivel EuropeanKatja Wuertz, Head of Unit for Consumer Protection in cadrul EIOPA , Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii, a mentionat in cadrul conferintei de la Bucuresti ca este in lucru un ghid cu cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le afle un consumator inainte de a alege produsul sau serviciul financiar care i se potriveste si pe baza caruia sa poata compara ofertele existente in piata.Se doreste ca acest ghid sa se transforme intr-un "formular standard la nivel European", care sa devina obligatoriu a fi inmanat consumatorului de catre fiecare furnizor de srvicii financiare (companie de asigurari, broker de asigurari si pensii, fond de investitii), asemanator formularului oferit acum consumatorilor de produse bancare care doresc sa contracteze un credit. Articole similare Asigurari Subiecte relevante clauze abuzive asigurare protectia consumatorului Q & A