Pe 9 iunie, Guvernul a aprobat Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 151/2015 privind procedura insolventei persoanelor fizice, care are in prim plan stabilirea modalitatilor de desfasurare a sedintelor de conciliere, modul de comunicare cu debitorul si creditorii, tipurile de onorarii pentru administratorul procedurii si lichidator, precum si cuantumul minim si maxim al acestor onorarii.

Citeste si: ANPC a publicat proiectul Normelor de Aplicare a Legii Insolventei Persoanelor Fizice

Planul de rambursare a datoriilor in cazul insolventei persoanelor fizice se va determina in functie de nivelul de trai rezonabil si de nevoile de locuit ale debitorului.

"Cum se stabileste acest nivel de trai rezonabil? E vorba de o comisie de insolventa care va lua in calcul cateva criterii care sunt evidentiate si detaliate in aceste norme metodologice. Va dau doar cateva exemple: valoarea cosului minim lunar de consum, valoarea minima a cheltuielilor profesionale si/sau de scolarizare, pretul utilitatilor, al alimentelor si produselor de baza, componenta si structura familiei debitorilor, existenta sau inexistenta unor situatii speciale de sanatate care tin de integritate fizica, existenta unor eventuale handicapuri fizice sau de alta natura, cheltuieli minime determinate de cresterea, ingrijirea si educarea copilului aflat in intretinerea debitorului, a declarat Alina Petrescu, purtatorul de cuvant al Guvernului.

Pentru a determina criteriile pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil, se vor lua in calcul si urmatoarele aspecte:
  • valoarea cosului minim lunar de consum, stabilit in baza informatiilor primite de la Institutul National de Statistica si/sau Institutul pentru Calitatea Vietii;
  • particularitati de ordin financiar, structura pietei fortei de munca;
  • valoarea minima a cheltuielilor profesionale si/sau de scolarizare;
  • pretul utilitatilor, al alimentelor si al produselor de baza;
  • componenta si structura familiei debitorilorului, prin includerea in aceasta a persoanelor aflate in intretinerea debitorului, a persoanelor carora debitorul le presteaza intretinere si a persoanelor care convietuiesc cu debitorul sau care contribuie la prestarea intretinerii;
  • existenta unor situatii speciale de sanatate, integritate fizica, dizabilitati in cazul debitorului ori al persoanelor aflate in intretinere sau cu care convietuiesc;
  • cheltuielile minime legate de functionarea si intretinerea unui vehicul indispensabil si costurile folosirii sistemului de transport public sau a unui mijloc de transport alternativ si a costurilor asociate;
  • cheltuielile minime determinate de cresterea, ingrijirea si educarea copilului aflat in intretinerea debitorului, raportat la varsta copilului;
  • exigentele minimale ale unei locuinte convenabile pentru debitor si persoanele aflate in intretinerea sa sau cu care convietuieste.
Cum se deschide procedura de insolventa?

Deschiderea procedurii de insolventa, se face prin depunerea unei cererei de catre debitorul persoana fizica, personal, prin posta (cu confirmare de primire) sau prin e-mail (cu semnatura electronica certificata), la comisia de insolventa la nivel teritorial din judetul in care isi are domiciului, resedinta.

Pentru solutionarea rapida a cererii, va avea loc o sedinta de ascultare a debitorului in termen de cel mult 5 zile de la data primirii cererii.

"Planul de rambursare trebuie sa fie fezabil, avand in vedere perspectivele reale de redresare in raport cu posibilitatile si circumstantele aplicabile debitorului si cu mijloacele financiare disponibile sau a caror realizare este rezonabil posibila", se mentioneaza in actul normativ.

Ce se intampla cu locuinta debitorului?

Normele metodologice ale legii insolventei, prevad ca in cazul in care prin planul de rambursare se stabileste ca locuinta familiei urmeaza sa fie valorificata pentru acoperirea datoriei, prin dare in plata sau vanzare, iar debitorul doreste sa ramana in locuinta, comisia de insolventa trebuie sa stabileasca cuantumul chiriei, tinand cont de disponibilitatile financiare ale debitorului luandu-se in considerare si valoarea chiriei pentru locuintele sociale din localitatea respectiva.

In planul de rambursare se stabileste ce suma va plati debitorul fiecarui creditor din suma totala defalcata pe luna.

Planul de rambursare este transmis comisiei de insolventa de catre administratorul procedurii, pentru verificarea fezabilitatii lui, in termen de 15 zile.

Privind concilierea dintre creditor si debitor, actul normativ stabileste ca sedintele de conciliere trebuie sa serveasca exclusiv intereselor legitime ale partilor si ca niciuna dintre partile participante nu poate impune celorlalte parti o solutie.

Legea insolventei persoanelor fizice va intra in aplicare incepand cu 1 august 2017.

Legea falimentului personal a fost publicata in Monitorul Oficial nr.464 din 26 iunie 2015 si ar fi trebuit sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2016, dar a fost amanata.